میدانم عنوان مقاله ممکن است یک سری پیشفرض منفی ایجاد کند، برای همین قبل از شروع به دفاع از موضع خودم، بگذارید یک نکته را واضح و مبرهن بیان کنم: من یکی از طرفداران بزرگ فیلمهای جنگ ستارگان هستم. البته از آن طرفداران متعصب نیستم. مثلاً لحاف و تشکم مدل جنگ ستارگان نیستند. آخر هفتهها […]
اگر به فهرست فیلمهایی که سال گذشته تماشا کردید نگاه کنید، این احتمال وجود دارد که تعدادشان در مقایسه با سالهای قبل بهمراتب کمتر شده باشد. در واقع بهطور کلی تماشاچیان سینما سالبهسال در حال کمترشدن است و دلیلش هم فقط این نیست که شیوع کووید رفتن به سینما را سختتر کرد. شاید اعترافکردن به […]
هیچ مجموعهی سینمایی دیگری در تاریخ نبوده که رابطهی آن با بازیهای ویدیویی بهاندازهی جنگ ستارگان پیچیده بوده باشد. از زمانی که سهگانهی اصلی در سالنهای سینما در حال اکران بود، جنگ ستارگان در قالب بازی برای کنسولهای خانگی اقتباس شده است و از همان دوران، این مجموعه بین ناشران مختلف دستبهدست شد و شاهد […]
بازیهای جنگ ستارگان بهاندازهی خود مجموعه قدمت دارند و از لحاظ فنی و لحنی، پابهپای فیلمها رشد کردند. در بازیهای جنگ ستارگان نیز مثل فیلمها شاهد نبرد بین خوبی و بدی، مرگهای بهیادماندنی، نبردهای فضایی حماسی و لحظات فراموشنشدنی بسیار بودهایم. ولی در کنار این لحظات حماسی و فراموشنشدنی، جنگ ستارگان لحظات عجیب، احمقانه، سبکسرانه […]
اگر فکر کردن به اینکه استودیوی سازندهی باران سنگین (Heavy Rain) دارد یک بازی ویدیویی جنگ ستارگان میسازد، شما را به وجد نمیآورد، باید بدانید که راههای دیگری غیر از بازیهای ویدیویی برای لذت بردن از این مجموعهی علمیتخیلی پرطرفدار وجود دارد. بازیهای رومیزی در تاریخچهی این مجموعه نقشی حیاتی داشتهاند و جای تعجب ندارد […]
انگری بردز (Angry Birds) اکنون یک مجموعهی کاملاً بیاهمیت است. اگر میتوانستید در زمان سفر کنید و این حقیقت را به یک نفر در اوایل سال ۲۰۱۰ بگویید، او حرف شما را باور نمیکرد. دلیلش این است که یک دهه پیش، انگری بردز نهتنها بزرگترین مجموعهی بازیهای موبایل تمام دوران، بلکه یک امپراتوری رسانهای واقعی […]
آیا تا به حال به این فکر کردهاید که بازیهای جنگ ستارگان بهقدر کافی وارد عمق جهانسازی غنی مجموعه نمیشوند؟ آیا از بازیهای شوتر جنگ ستارگان که شبیه کپی مجموعههای دیگر به نظر میرسند خسته شدهاید؟ در این صورت بازیهای نقشآفرینی جنگ ستارگان همان چیزی است که دنبالش هستید! ویژگی هویتساز بازیهای نقشآفرینی، قصهگویی درجهیک، […]
«قدیمیترین و قدرتمندترین احساس بشریت ترس است، و قدیمیترین و قدرتمندترین نوع ترس، ترس از ناشناختههاست.» نقلقولی از اچ.پی. لاوکرفت (H.P. Lovecraft) در جهانهای بزرگ و پرپیچوخم بازیهای بتسدا چیزهای زیادی برای ترسیدن وجود دارند؛ از ابرجهشیافتههای غولپیکر و دثکلاهای (Deathclaw) بیرحمی که در تلفزار آلوده به رادیواکتیو فالاوت (Fallout) پرسه میزنند گرفته تا آدممکانیکیهای […]
«بتمن» (Batman) و «بتمن بازمیگردد» (Batman Returns) تنها فیلمهای ابرقهرمانی هستند که تیم برتون کارگردانی کرده است. این مسئله از این لحاظ اهمیت دارد که ما دو فیلم ابرقهرمانی داریم که به سبک بصری منحصربفرد برتون مزین شدهاند و این اتفاقی بزرگ برای سینمای ابرقهرمانی به شمار میآید، چون کمبود خلاقیت بصری همیشه جزو یکی […]
اگر به تاریخ ادبیات ایران رجوع کنیم، میتوان برای بیشتر شاعران و نویسندگان کلاسیک یک ماموریت در نظر گرفت: پیوند زدن فرهنگ اسلامی با فرهنگ ایرانی، ترویج زبان، فرهنگ و تاریخ فارسی و ایرانی، رسیدن به جاه و مقام از راه چاپلوسی شاهان و حاکمان، پند و اندرز، ترویج یک طرز فکر خاص (مثل ندانمگرایی […]
در سری مطالب «برداشت داغ» قصد داریم از زبان یاتزی کروشو (Yahtzee Croshaw)، یکی از منتقدان و طنزپردازان باذکاوت و پرسابقهی عرصهی گیم، یک سری برداشت جنجالی از وضعیت روز صنعت گیم داشته باشیم و ببینیم اگر اشکالی در صنعت گیم وجود دارد، ریشهی آن به کجا برمیگردد. با ما همراه باشید. اخیراً مشغول بازی […]
چند سالی میشود که کانال یوتیوب جعبهابزار بازیسازان (Game Maker’s Toolkit) در ویدئوهایی کوتاه و آموزنده به بررسی و توصیف جنبههای مختلف بازیهای ویدئویی و مفاهیم مربوط به این حوزه میپردازد. من تصمیم گرفتم محتوای این ویدئوها را با کمی تصرف و منطبق کردن آن با مدیوم نوشتار، به فارسی برگردانم. این سری مقالات برای […]
چند ماه پیش، من بههمراه چندتا از دوستانم مشغول تجربهی بازیای به نام مهندسین فضایی (Space Engineers) بودیم. مهندسین فضایی یک بازی سندباکس و ساختوسازمحور با عناصر بقاجویی (Survival) است که موضوع آن – هیچوقت نمیتوانید آن را حدس بزنید – دربارهی مهندسی در فضا است! نقشهی ما این بود که یک فضاپیمای محمولهبر بزرگ […]
در سری مطالب «برداشت داغ» قصد داریم از زبان یاتزی کروشو (Yahtzee Croshaw)، یکی از منتقدان و طنزپردازان باذکاوت و پرسابقهی عرصهی گیم، یک سری برداشت جنجالی از وضعیت روز صنعت گیم داشته باشیم و ببینیم اگر اشکالی در صنعت گیم وجود دارد، ریشهی آن به کجا برمیگردد. با ما همراه باشید. اخیراً بازسازی فضای […]
در امپراتوری دیزنی چیزی در حال گندیدن است. منظور هم صرفاً تمام آثار خلاقانهای که دیزنی طی چند سال اخیر ساخته نیست. این آثار صرفاً علائم مشکلی به مراتب بزرگتر هستند، مشکلی که ریشهی آن به هستهی خود شرکت برمیگردد. اخیراً اخباری ناخوشایند از دیزنی به گوش رسیده؛ اخباری که حاکی از کشمکشهای قدرتطلبانه در […]
آخرین دیدگاهها
(Ad Hominem – Abusive) | مغلطه به زبان آدمیزاد (۵)