trio collage 3862 - اتحاد سه‌نفره (Power Trio) | معرفی عناصر داستانی (۴۷)

از بالا به پایین:

فرشتههای چارلی/ سه آمیگو/ سه کلهپوک/ هویی، دویی، لویی

 

در بین اتحادها سه رایج‌ترین شماره است.

ساختار اتحاد سه‌نفره

معمولاً در اتحاد سه‌نفره، دوتا از اعضا فویل یکدیگر هستند و دائماً با هم مخالفت می‌کنند و عضو سوم که نگهدارنده‌ی یکپارچگی گروه است، بین آن دو و ویژگی‌های شخصیتی متفاوتشان تعادل برقرار می‌کند. عامل قدرتمند بودن گروه این پویایی و کشمکش دائمی است .

به کلمه‌ی «گروه» دقت کنید. این شخصیت‌ها به‌طور مستقیم با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. شما می‌توانید در یک داستان سه شخصیت داشته باشید که فویل یکدیگر باشند، بدون این‌که اعضای یک اتحاد سه‌نفره محسوب شوند. مثلاً اگر سه شخصیت در داستان اعضای یک خانواده باشند، با یک اتحاد سه‌نفره طرف هستیم، ولی اگر همان اعضا با همان ویژگی‌های شخصیتی با هم تعامل نداشته باشند، اتحاد سه‌نفره محسوب نمی‌شوند.

اتحاد سه‌نفره را می‌توان در اتحادهای بزرگ‌تر هم گنجاند. سه بعلاوه‌ی دو اتحادی سه‌نفره درون یک اتحاد پنج‌نفره است. همچنین بعضی‌وقت‌ها در یک اتحاد پنج‌نفره (یا یک اتحاد چهارنفره با یک عضو صوری) دو اتحاد سه‌نفره به وجود می‌آید و یک عضو اصلی بین دو اتحاد به اشتراک گذاشته می‌شود. اتحاد شش‌نفره اغلب به دو اتحاد سه‌نفره تقسیم می‌شود و اتحاد هفت‌نفره هم اغلب از یک و بعضی‌مواقع از دو اتحاد سه‌نفره تشکیل می‌شود.

 

Underworld Ascendant Player Characters 1500x836 - اتحاد سه‌نفره (Power Trio) | معرفی عناصر داستانی (۴۷)

یک ترکیب بی‌نظیر در هر بازی نقش آفرینی
جنگجو، جادوگر، دزد

 

تیپ‌های شخصیتی مربوطه

تعدادی از دگرگونی‌های اتحاد سه‌نفره به شرح زیر است. مثلث فرویدی (که قبلاً راجع به آن مطلب داشتیم) رایج‌ترین اتحاد سه‌نفره است و اغلب شالوده‌ی اتحادهای سه‌نفره‌ی دیگر است. این اتحادها می‌توانند با هم هم‌پوشانی داشته باشند:

  • زیبا، زرنگ، زورمند: یک اتحاد سه‌نفره‌ی مونث که هریک از اعضای آن نماینده‌‌ی یکی از ویژگی‌های یاد شده هستند. عضو زیبا می‌تواند عضو محبوب یا دارای ویژگی‌های زنانه نیز باشد (اگنس، مارگو و ادیث در انیمیشن منِ نفرت‌انگیز[۱]).
  • گنده‌بک، لاغر، قدکوتاه: گنده‌بک می‌توانند هیکلی یا چاق هم باشد (فتیسک، اینیگو و ویتسینی در فیلم شاهزاده‌خانم عروس[۲]).
  • قرمز، سبز، آبی/قرمز، زرد، آبی: یک اتحاد سه‌نفره‌ی رنگی (داک، هیویی و لویی در  انیمیشن ماجراهای اردک[۳]).
  • سه‌نفره‌ی مضحک: متشکل از یک احمق که نقشه‌ای احمقانه پی‌ریزی می‌کند، احمقی دیگر که کورکورانه از دستورات پیروی می‌کند و شخصیتی مثلاً عادی که هیچ کاری از دستش برنمی‌آید تا جلویشان را بگیرد و دائم در حال غر زدن است (مو، کِرلی و لری در فیلم‌های سه کله‌پوک[۴]).
  • آتش، یخ، آذرخش: اتحادی به نمایندگی از عناصر طبیعی. بدین شکل می‌توان آن را معادل مثلث فرویدی در نظر گرفت: اسپاک یخی، کِرک آذرخشین و مک‌کوی آتشین (ساحر خون، ساحر اعظم و سلطان کوه در وارکرفت۲ [۵]).
  • جنگجو، جادوگر، دزد: یک جنگجوی هیکلی و قوی، یک جادوگر سوسول یا ضعیف و یک دزد تیزپا (پونتیوس، آمادئوس و زویا در بازی رایانه‌ای تراین[۶]).
  • خواهران هکاته: دوشیزه، کدبانو، پیرزن (کلوثو، لاچسیس، آتروپوس در اساطیر یونان[۷]).
  • شوالیه، رند، ملازم: یک جنگجوی آرمان‌گرا، یک جنگجوی موقعیت‌طلب و یک جنگجوی بی‌تجربه (آرتور، گواین و مرلین در سریال تلویزیونی مرلین[۸]).
  • زمین، دریا، آسمان: یکی از زمین، یکی از دریا، یکی از آسمان (گایا، پونتوس و اورانوس در اساطیر یونان[۹]).
  • خوش‌اخلاق، بداخلاق، حد وسط: منظور از حد وسط شخصیتی است که نه خوش‌اخلاق باشد و نه بداخلاق (چین‌پو، یائو و لینگ در انیمیشن مولان[۱۰]).
  • تریوی راک: یک گروه راک‌سه‌نفره که شامل گیتارزن، گیتاربیس‌زن و طبل‌زن است (الوین، سایمن و تئودور در فیلم الوین و چیپمانک‌ها[۱۱]).
  • تریوی هولناک: متشکل از یک شرور و دو نوچه. ممکن است هرسه‌شان خود نوچه‌ی یک شرور به‌مراتب‌ بزرگ‌تر باشند (کابال، کبرا و کیرا در مورتال کامبت دیسپشن[۱۲]).
  • دو مذکر، یک مونث: متشکل از قهرمان، یک دوست هم‌جنس و دوستی دیگر از جنس مخالف (هری، ران و هرمانی در هری پاتر[۱۳]).
  • دو مونث، یک مذکر: نقطه‌ی مقابل مورد بالا (بافی، ویلو و زاندر در سریال تلویزیونی بافی خون‌آشام‌کش[۱۴]).
  • سه صورت آدم: سه شخصیت مذکر که هریک تا حدودی نماینده‌ی ماجراجویی، قدرت و دانایی هستند. به‌ترتیب شکارچی، ارباب و پیامبر نامیده می‌شوند (تاسادر، آلداریس و زراتول در بازی استارکرفت[۱۵]).
  • سه صورت حوا: سه شخصیت مونث که هریک نماینده‌ی کودک، همسر و دلفریب هستند. تا حد زیادی به خواهران هکاته شباهت دارد؛ با این تفاوت که در خواهران هکاته، دوشیزه سادگی کودک و جذابیت دلفریب و کدبانو شادابی کودک و کمال همسر را ترکیب می‌کند و پیرزن هم تا حد زیادی با همسر دانا و عاقل هم‌پوشانی دارد (لیلیانا، واین و موریگان در بازی رایانه‌ای عصر اژدها[۱۶]).
  • سه نسل موفق: متشکل از جوانی که می‌خواهد به موفقیت برسد، بزرگسالی که در حال رسیدن به موفقیت است و کهنسالی که به موفقیت رسیده است (آناکین اسکای‌واکر، اوبی وان‌کنوبی و کوی‌گان جین در قسمت اول جنگ ستارگان:تهدید شبح[۱۷]).
  • همراه با یک دوست و یک غریبه: متشکل از شخصیت اصلی که با دوست دوران کودکی و یک شخصیت کاملاً غریبه همراه شده است (راپونزل، پاسکال و فلین رایدر در انیمیشن گیسوکمند[۱۸]).

[۱] Agnes, Margo, Edith/Despeciable Me

[۲] Fezzik, Inigo, Vizzini/The Princess Bride

[۳] Dewey, Huey, Louie /Duck Tales

[۴] Moe, Curly, Larry/The Three Stooges

[۵] Blood Mage, Archmage, Mountain King/Warcraft II

[۶] Pontius, Amadeus, Zoya/Trine

[۷] Clotho, Lachesis, Atropos/Greek Mythology

[۸] Arthur, Gwaine, Merlin/Merlin

[۹] Gaia, Pontus, Oranos/Greek Mythology

[۱۰] Chien-Po, Yao, Ling/Mulan

[۱۱] Alvin, Simon, Theodore/Alvin and the Chipmunks

[۱۲] Kabal, Kobra, Kira/Mortal Kombat Deception

[۱۳] Harry, Ron, Hermione/Harry Potter

[۱۴] Buffy, Willow, Xander/Buffy the Vampire Slayer

[۱۵] Tassadr, Aldaris, Zeratul/Starcraft

[۱۶] Leliana, Wynne, Morrigan/Dragon Age

[۱۷] Anakin Skywalker, Obi-Wan Kenobi, Qui-gon Jinn/Star Wars Episode I: The Phantom Menace

[۱۸] Rapunzel, Pascal, Flynn Rider/Tangled

 

منبع: Power Trio

 

برای دیدن بقیه عناصر به صفحه معرفی عناصر داستان بروید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
7 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سدان گفته:

    الان که اتک آن تایتن رو می بینم این عنصر داستانی برام تجدید شد. به نظرم تریوش میشه باهوش (‌آرمین)، قوی (‌میکاسا)‌ و جنگجو ( ارن) :؟

    پاسخ
    • فربد آذسن گفته:

      البته قوی و جنگجو تا حد زیادی با هم هم‌پوشانی دارن. شاید بشه گفت میکاسا چاپکه؟ چون ارن با توجه به ماهیتش نقش شخص قدرتمند رو ایفا می‌کنه.

      پاسخ
  2. Blind assassine گفته:

    فکر کنم این عنصر از قدیمی ترین های عناصر داستان هست.برام مایه تعجبه که با اینکه اینقدر کلیشه ای شده هنوز هم جذابیت های خودش رو حفظ کرده.

    پاسخ