Bloodborne

آیا ممکن است یکی از بهترین بازی‌های تمام دوران روی یکی از بهترین پلتفرم‌های تمام دوران منتشر شود؟‌ احتمالش بیشتر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید.

نویسنده: James Davenport

منبع: PC Gamer

دیروز خبر رسید که «نسخه‌ی کامپیوتر Horizon: Zero Dawn احتمالا عرضه می‌شود». پس از انتشار این خبر احساس خوش‌بینی و امیدواری به من دست داد، چون به نظر می‌رسد پس از پنج سال حبس کشیدن در زندان PS4، ممکن است بلادبورن برای کامپیوتر هم عرضه شود.

اگر شایعات صحت داشته باشند (گزارش‌های Jason Schreier به‌ندرت غلط از آب درمی‌آیند)، بعید نیست بازی موردعلاقه‌ی من از شرکت FromSoftware و یکی از بازی‌ّهای موردعلاقه‌ام در مقیاسی کلی روی کامپیوتر منتشر شود. قفلی که انحصاری‌های سونی را در زندان پلی‌استیشن نگه می‌داشت شکسته است. حالا احتمال هر چیزی وجود دارد.

در این مقاله قصد دارم توضیح دهم چرا انتشار بلادبورن برای کامپیوتر نه‌تنها ممکن، بلکه محتمل است.

بازار بازی‌های کنسول در حال دگرگون شدن است

Horizon و سازندگانش ۱۰۰٪ تحت مالکیت سونی هستند. تاکنون از بین استودیوهای تحت مالکیت سونی فقط Sony Online Entertainment که کارش MMO ساختن است و اکنون به Daybreak تغییر نام داده،‌ برای کامپیوتر بازی منتشر کرده است. یعنی به محض این‌که سونی استودیویی را صاحب شود، آن استودیو بازی‌هایش را فقط برای پلی‌استیشن منتشر می‌کند. اما پس از این‌که اعلام شد MLB: The Show،‌ بازی انحصاری PS4، قرار است برای پلتفرم‌های دیگر من‌جمله کامپیوتر منتشر شود، طلسم شکست.

اگر Horizon برای کامپیوتر منتشر شود، شاهد یک تغییر اساسی در دنیای ویدئوگیم خواهیم بود: عامل موفقیت شرکت‌ها نه صرفاً فروش سخت‌افزار، بلکه برقراری تعامل بین پلتفرم‌های مختلف و جذب بازیکن‌های بیشتر برای بازی‌هاست. در چنین شرایطی موفقیت سونی و مایکروسافت به جذب PC Gamerها بستگی خواهد داشت. در این موج اقتصادی جدید تعصب روی سخت‌افزار معنای خودش را از دست خواهد داد، خصوصاً اگر سیستم اشتراک (Subscription) و خدمات استریمینگ (Stream Service) به رشد خود ادامه دهند.

در این زمینه مایکروسافت به خاطر در اختیار داشتن Xbox Game Pass و قابلیت ساختن رابط آسان بین Xbox و PC از سونی جلوتر است. هدف مایکروسافت این است که بازی کردن و پرداخت پول برای بازی‌ها در اکوسیستم ایکس‌باکس تا حد امکان ساده‌سازی شود و با انتشار هر کنسول جدید مجبور نشوند همه چیز را از اول آغاز کنند.

Phil Spencer، رییس ایکس‌باکس در ماه آپریل مصاحبه‌ای با The Verge انجام داد. او در این مصاحبه گفت: «برای کسی که بیرون گود ایستاده، شاید آسان باشد که بر اساس تعداد کنسول‌های به‌فروش‌رفته وضعیت اقتصادی ما را قضاوت کند. ولی مهم‌ترین عامل تعداد مشترکان Game Pass و تعداد بازی‌های به‌فروش‌رفته است. اگر می‌خواهید وضعیت اقتصادی را قضاوت کنید، این عوامل معیارهای به‌مراتب بهتری هستند.»

Xbox

انتشار آهسته‌وپیوسته‌ی کنسول‌های جدید بدون محدود کردن بازیکن‌ها به پیشرفت صنعت سخت‌افزار کمک می‌کند. شما با هر میزان بودجه‌ای و با هر سلیقه‌ای، بین Xbox One، Xbox One X و Xbox Series S (که عملاً با PC فرقی ندارد) می‌توانید مورد دلخواه‌تان را پیدا کنید. مایکروسافت بازارهایی فراتر از بازار خودش را با آغوش باز پذیرفته است و این سیاست تاکنون بسیار سودآور بوده است. بازی‌های انحصاری مایکروسافت در حال انتشار برای کامپیوتر هستند و استقبال خوبی هم ازشان می‌شود، طوری که Halo Reach در چند هفته‌ی اولیه‌ی انتشار یکی از پرفروش‌ترین بازی‌های استیم بود. سیاست‌های مایکروسافت واقعاً موفقیت‌آمیز بوده است.

در حال حاضر قابلیت دسترسی به بازی‌های پلی‌استیشن از طریق PSN در مقایسه با سیستم مایکروسافت از مد افتاده به نظر می‌رسد. من یک مانیتور ۱۴۴ هرتز ۱۴۴۰ پیکسلی نخریدم تا نسخه‌ی وضوح‌پایین و مصنوعی Spiderman را بازی کنم. اگر سونی به‌زودی شل نگیرد، تجربه‌ی بازی کردن با PS4 یا PS5 به‌اندازه‌ی تجربه‌ی تماشا کردن DVD در اوج محبوبیت نت‌فلیکس ناکارآمد به نظر خواهد رسید. اگر سونی در موجی جدید بلادبورن را برای کامپیوتر منتشر کند، با قدرت تمام آمادگی‌اش را برای پیوستن به این جریان اعلام خواهد کرد.

اصلاً دگرگون شدن صنعت ویدئوگیم به کنار، سونی هیچ‌گاه حاضر نمی‌شد فقط برای انتشار Horizon Zero Dawn وارد حریم PC شود. چون به‌لطف این حرکت شاخک‌های همه‌ی پی‌سی‌گیمرها حساس شده است؛‌ در نظر آن‌ها غیرممکن ممکن شده است. آیا ممکن است بازی‌های ماریو نیز برای PC منتشر شوند؟ تصمیمش با نینتندوست.

عین روز روشن است که Horizon و The Show تنها بازی‌های PS4 نیستند که قرار است برای کامپیوتر منتشر شوند. Schreier در جواب به توییتی که زیر خبر مربوط به انتشار Horizon برای PC درج شده بود گفت به نظرش غیر از Horizon بقیه‌ی بازی‌های پلی‌استیشن نیز برای کامپیوتر منتشر خواهند شد. سونی هم بی‌رودربایستی اعلام کرده که قصد دارد در آینده توجه بیشتری به بازار بازی‌های کامپیوتر نشان دهد.

سونی علناً اعلام کرده است که امکان دارد چندتا از بازی‌های PS4 برای PC منتشر شوند

Shawn Layden، رییس جهانی Sony Game Studios به گزارش‌گران تجاری در بلومزبرگ گفت که بازی‌های انحصاری به حیات خود ادامه خواهند داد، ولی «… در آینده ممکن است مجموعه استودیوهای سونی بازی‌هایی بسازند که به بیس گسترده‌تری از بازیکن احتیاج خواهند داشت.» شاید برجسته‌ترین بازی انحصار سونی مثل The Last of Us: Part 2 هیچ‌وقت برای کامپیوتر منتشر نشود، ولی در این دوره و زمانه انتشار انحصاری بازی‌هایی که قابلیت آنلاین داشته باشند چندان به‌صرفه نیست.

یکی از موسسین Media Molecule خاطرنشان کرده که انتشار Dreams، یکی از عناوین انحصاری PS4، برای PC نه صرفاً یک گزینه، بلکه یک هدف است. اگر زنده ماندن یا مردن یک بازی به تعداد بازیکن‌های آن بستگی داشته باشد، پس جلب PC Gamerها منطقی‌ترین تصمیم ممکن است. بین بین کسانی که PS4 دارند، طرفداران کم ولی پرشوری مشغول بازی کردن PvP و Co-op بلادبورن هستند، ولی این روزها کم پیش می‌آید کسی به ناقوس احضار (Summoning Bell) من پاسخ دهد. با انتشار بازی برای PC زنگ ناقوس احضار تا سال‌های متمادی متوقف نخواهد شد.

Nights

بلادبورن هم مثل دارک سولز ۳ و سکیرو استخوان‌بندی سازگار با PC دارد

PC همیشه میزبان خوبی برای سری بازی‌های Souls نبوده است. اولین پورت Dark Souls آنقدر داغان بود که مادسازها تعمیرش کردند. پورت Dark Souls 2 به اندازه‌ی شماره ۱ مشکل نداشت، ولی از تنظیمات سطح بالایی که از بازی‌های PC انتظار می‌رود بی‌بهره بود. Dark Souls 3 پورت بسیار خوبی بود، ولی یک سری اشکال جزئی داشت. FromSoftware تازه با انتشار Sekiro به سطح استاندارد خوب و بی‌ایراد برای پورت بازی‌های PC نرسید.

از قرار معلوم بچه‌های FromSoftware تازه پی برده‌اند که چطور پورت بازی کامپیوتر بسازند. با توجه به این‌که موتور ساخت بلادبورن همان موتور دارک سولز ۳ و سکیرو است (البته مطمئناً با تفاوت‌های جزئی و نامشهود)، به نظر می‌رسد پورت آن برای کامپیوتر کار دشواری نباشد.

تنها نگرانی من این است که بچه‌های FromSoftware آنقدر درگیر پروژه‌های مختلف باشند (Elden Ring و پروژه‌ی بعد از آن) که شاید نتوانند برای ساختن پورتی بی‌نقص نیروی انسانی کافی فراهم کنند. ولی می‌توانند این کار را به استودیویی دیگر بسپرند. هر استودیویی این پروژه را با کمال میل قبول می‌کند، چون موفقیت آن تضمینی است.

نسخه‌ی کامپیوتر بلادبورن فروش خوبی خواهد داشت و همیشه زنده خواهد ماند

بلادبورن مارس ۲۰۱۵ منتشر شد و تا سپتامبر همان سال ۲ میلیون نسخه فروخت. به طور دقیق مشخص نیست از آن موقع تاکنون چند نسخه‌ی دیگر از بازی فروش رفته است، ولی با توجه به محبوبیت روزافزون بازی‌های From Software – جورج آر آر مارتین در ساخت بازی بعدی‌شان دخیل است! – احتمالاً آمار فروش هم در حال افزایش بوده است. با انتشار بازی برای کامپیوتر آمار فروش بازی سر به فلک خواهد کشید.

Elden Ring

تا ماه آپریل ۲۰۱۹ سکیرو به فروش ۲ میلیونی دست پیدا کرد و سال ۲۰۲۰ هم از چند نهاد معتبر، من‌جمله Steam the Game Awards، جایزه‌ی بهترین بازی سال را برد. فرام سافتور اکنون یکی از شرکت‌های مطرح بازی‌سازی است، نه یک استودیوی ژاپنی کوچک که برای عده‌ی معدودی از بازیکن‌ها بازی‌های سخت و ناشناخته می‌سازد. بازی‌های فرام‌سافتور اکنون به جریان اصلی راه یافته‌اند. بازی‌های فرام‌سافتور مثل نقل و نبات می‌فروشند.

بازی‌های فرام‌سافتور روی کامپیوتر هم طول عمر درازی دارند. مادسازها دائماً در حال دستکاری این بازی‌ها هستند و بهشان دشمن‌سازهای تصادفی، به‌روز‌رسانی‌های گرافیکی و زره‌ها و اسلحه‌های جدید اضافه می‌کنند؛‌ بازیکن‌های آنلاین دائماً در مکان‌های پرطرفدار با یکدیگر دوئل می‌کنند و رویدادهای طرفداری (Community Event) بازیکن‌ها را تشویق می‌کنند بازی جدید شروع کنند و به سرورهای چندنفره بپیوندند. PC Gamerها عاشق بازی‌های فرام‌سافتور هستند و بلادبورن هم در صورت انتشار برای کامپیوتر به همین درجه از محبوبیت دست پیدا خواهد کرد.

بلادبورن از آزمون زمان سربلند بیرون آمده است

البته اگر مشکلات فنی آن روی PS4 را نادیده بگیریم. بلادبورن در زمان انتشار از مشکل افت فریم و سکته‌های ناجور در ناحیه‌ی Old Yarnham رنج می‌برد. حتی PS4 Pro هم مشکلات فنی بازی را حل نکرد. حالا فرض کنید با یک کامپیوتر مجهز به کارت گرافیک GTX 2080 و سی‌پی‌یوی i7-9900K بازی را اجرا کرد. اگر چند ماد High-res Texture هم به بازی اضافه کنید، از لحاظ کیفی عملاً با سکیرو تفاوتی نخواهد داشت.

سیستم مبارزه‌ی بلادبورن شبیه به دارک سولز یا سکیرو نیست،‌ بلکه به‌نوعی حاصل ترکیب سیستم مبارزه‌ی این دو بازی است. در بلادبورن از سپر خبری نیست، برای همین جاخالی دادن و ضدحمله تنها راه‌های دفع حمله‌ی دشمن هستند. البته به یاد داشته باشید که در بلادبورن با تفنگ حملات دشمن را دفع می‌کنید، نه با سلاح‌های حمله از راه نزدیک.

Bloodborne

اگر سر بزنگاه گلوله‌ای شلیک کنید، دشمن گیج می‌شود و می‌توانید یک ضدحمله‌ی جانانه علیه‌ش ترتیب دهید. همچنین اگر ضدحمله را سریع انجام دهید، بخشی از نوار سلامتی‌تان بازیابی می‌شود. سیستم مبارزه‌ی بازی مثل سکیرو سریع و پرتنش است، ولی به‌لطف سلاح‌ها و لباس‌های جورواجور و عناصر نقش‌آفرینی برای ارتقا بازی به‌طور کامل از حوزه‌ی نفوذ دارک سولز خارج نشده است. بلادبورن ترکیب بی‌نقصی از سکیرو و دارک سولز است.

در ضمن اگر سکیرو به قدر کافی عجیب‌غریب نبود،‌ مطمئن باشید بلادبورن رضایت‌تان را کسب می‌کند. در بلادبورن لحظه‌ای طلایی وجود دارد که در آن ماهیت واقعی زمینه‌ی بازی معلوم می‌شود و همه‌ی گرگینه‌ها و روستاییان مجنونی که سرگرم مبارزه باهاشان بودید، جلوه‌ای کاملاً متفاوت پیدا می‌کنند. من که هیچ‌وقت این لحظه را فراموش نمی‌کنم.

بین بازی‌های فرام سافتور بلادبورن بهترین داستان، دیوانه‌وارترین زمینه و باحال‌ترین سیستم مبارزه را دارد و همه‌ی عناصرش را به‌واسطه‌ی مونتاژی سرد و دلگیر از تمدن‌های سقوط‌کرده و حس خطر و درماندگی به هم پیوند می‌زند. هرکسی باید فرصت بازی کردن بلادبورن را داشته باشد. در انحصار ماندن بازی یک کم‌لطفی بزرگ در حق بازیکنان است.

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.