تعداد فیلمها و سریالهایی که بر اساس کتابهای استیون کینگ اقتباس شدهاند آنقدر زیاد است که حتی اگر یک کلمه از آثار او را نخوانده باشید (البته ما توصیه میکنیم که بخوانید)، احتمال زیادی دارد که با آنها آشنایی غیرمستقیم داشته باشید. نهتنها تعداد این آثار اقتباسی بسیار زیاد بوده است، بلکه به نظر نمیرسد […]
متنی که در ادامه میبینید، بخشی از کتاب «دکمهی ریست را فشار بده: قصههایی از زمین خوردن و از جا بلند شدن در صنعت بازیسازی» اثر جیسون شرایر (Press Reset: Ruin and Recovery in the Video Game Industry by Jason Schreier) است. اگر از هر بازیساز باسابقهای بپرسید که در صنعت بازی از چه چیزی […]
در سری مطالب «برداشت داغ» قصد داریم از زبان یاتزی کروشو (Yahtzee Croshaw)، یکی از منتقدان و طنزپردازان باذکاوت و پرسابقهی عرصهی گیم، یک سری برداشت جنجالی از وضعیت روز صنعت گیم داشته باشیم و ببینیم اگر اشکالی در صنعت گیم وجود دارد، ریشهی آن به کجا برمیگردد. با ما همراه باشید. در سری قدیمیام […]
آکیرا توریاما (Akira Toriyama) یکی از برجستهترین مانگاکاهای تمام دوران بود که مانگایش «دراگون بال» (Dragon Ball)، بهلطف شخصیتهای بامزه و مبارزات تنبهتن پرالتهابش به یکی از بزرگترین و موفقترین مانگاها، انیمهها و شاید حتی مجموعههای تجاری در سرتاسر دنیا تبدیل شد. او در ۱ مارس ۲۰۲۴ فوت کرد. او ۶۸ سال داشت. استودیوی برد […]
تری پرچت (Terry Pratchett) یک بار به من گفت که اگر کسی قصد دارد با مجموعهی «جهانصفحه» (Discworld) آشنا شود، توصیه نمیکند که اولین رمان مجموعه، «رنگ جادو» (The Color of Magic)، انتشاریافته در سال ۱۹۸۳، را بخواند. دلیلش این است که او به هنگام نوشتن این رمان از آینده خبر نداشت. وقتی تری اولین […]
آیا اسم لادایتها (Luddite) به گوشتان خورده؟ لادایتها گروهی از صنعتگران نساجی در بریتانیای قرن ۱۹ بودند که دستگاههای نساجی را نابود کردند، چون فکر میکردند این دستگاههای حقیر و مزاحم قرار است آنها را از کار بیکار کنند. یک ضربالمثل انگلیسی هست که میگوید تاریخ تکرار نمیشود، ولی اغلب قافیه را رعایت میکند. حالا […]
سینمای فرانسه جزو تحسینشدهترین و مهمترین سینماهای ملی در تاریخ بوده است و از لحاظ میزان اهمیت جهانی، پس از ایالات متحده در مقام دوم قرار دارد. برخلاف کشورهای دیگر که سینمایشان طی گذر دههها ممکن است فراز و نشیبهای زیادی را طی کند، سینمای فرانسه از شروع تاریخ سینما تا به امروز همیشه مطرح […]
در سری مطالب «برداشت داغ» قصد داریم از زبان یاتزی کروشو (Yahtzee Croshaw)، یکی از منتقدان و طنزپردازان باذکاوت و پرسابقهی عرصهی گیم، یک سری برداشت جنجالی از وضعیت روز صنعت گیم داشته باشیم و ببینیم اگر اشکالی در صنعت گیم وجود دارد، ریشهی آن به کجا برمیگردد. با ما همراه باشید. اخیراً سالگرد ۱۶ […]
آثار فانتزی و علمی-تخیلی در زمینهی پرداخن به سیستم اقتصادی جهانهای خیالی، بهعمد ابهام زیادی به خرج میدهند. در آثار فانتزی، سکههای طلا عموماً نقش یک ارز ساده و قابلانعطاف، ولی با ماهیتی نامعلوم را ایفا میکنند که اغلب هرجا که در خدمت داستان باشد، پیدا میشود و از هیچ قانون شناختهشدهای در عرصهی اقتصاد […]
سبک وحشت بقامحور (Survival Horror) مثل هر هیولای خوب دیگری، حتی پس از مردن نیز به زندگی بازمیگردد. با اینکه این سبک محبوب است، بالا و پایینهای زیادی داشته است. در یک مقطع این ژانر در راس دنیای گیم قرار داشت، ولی بعد به سمت یک گوشه عقبنشینی کرد و به جز چند گیاه شفابخش […]
اگر فیلیپ کی. دیک زندگی آسانتری داشت، شاید تا به امروز زنده میماند تا تولد ۹۶ سالگیاش را ببیند. ولی شاید زندگی متفاوت، میراثی کاملاً متفاوت در پی میداشت. اکنون، بهلطف میراث فعلیاش، نام او بهعنوان یکی از خدایان کلهگندهی سبک علمیتخیلی به جاودانگی رسیده است. اگر برای این ادعا دنبال مدرک میگردید، به قابل […]
متنی که در ادامه میبینید، بخشی از کتاب «دکمهی ریست را فشار بده: قصههایی از زمین خوردن و از جا بلند شدن در صنعت بازیسازی» اثر جیسون شرایر (Press Reset: Ruin and Recovery in the Video Game Industry by Jason Schreier) است. اولین چیزی که دیو کروکس (Dave Crooks) به برنت سادمن (Brent Sodman) گفت […]
یکی از رویدادهای اخیر بازار ترجمهی کتاب در ایران انتشار «مزاح بیپایان» (Infinite Jest)، رمان بحثبرانگیز و طولانی دیوید فاستر والاس (David Foster Wallace) از نشر برج است، کتابی که به گمان نویسندهاش غیرقابلترجمه است. شخصی که حاضر شده این چالش بزرگ را بر عهده بگیرد، معین فرخی است که چند سالی میشد درگیر این […]
چند سالی میشود که کانال یوتیوب جعبهابزار بازیسازان (Game Maker’s Toolkit) در ویدئوهایی کوتاه و آموزنده به بررسی و توصیف جنبههای مختلف بازیهای ویدئویی و مفاهیم مربوط به این حوزه میپردازد. من تصمیم گرفتم محتوای این ویدئوها را با کمی تصرف و منطبق کردن آن با مدیوم نوشتار، به فارسی برگردانم. این سری مقالات برای […]
لاکپشتهای نینجا (Teenage Mutant Ninja Turtles)، که اسم دقیق آن میشود «لاکپشتهای نینجای جهشیافتهی نوجوان»، یکی از ستونهای اصلی فرهنگ عامه است و از بدو تولدش در سال ۱۹۸۴ تاکنون به یک پدیدهی فرهنگی و اسمی آشنا در سرتاسر دنیا تبدیل شده است. این مجموعه – که کوین ایستمن (Kevin Eastman) و پیتر لیرد (Peter […]
آخرین دیدگاهها
(Ad Hominem – Abusive) | مغلطه به زبان آدمیزاد (۵)