گفتگوی آزاد

    این صفحه فعلا جایگزین پست ثابت در وبلاگ خواهد بود.

اندر حکایت جاسوسان، پرونده‌ها و کارهای خارق‌العاده‌ای که رستوران‌ها برای پیدا کردن منتقدان غذا و خریدن رای‌شان انجام می‌دهند

Food Critics

بعضی از رستوران‌های درجه‌یک واشنگتن دی‌سی حاضرند برای دریافت نقدی مثبت به هر کاری دست بزنند. ببینیم ترفندهایشان جواب می‌دهد؟‌   از صدای کسی که آن سوی خط داشت صحبت می‌کرد، معلوم بود که کیفش کوک است، شاید کمی بیش از حد معمول. تام سیِتسِما[۱] مطمئن نبود یاروی پشت خط دارد مسخره‌اش می‌کند یا صرفاً روحیه‌ی […]

دیگر هیچ‌کس نمی‌تواند خود را از کارآگاهان ژنتیکی مخفی نگه دارد

آزمایش دی‌ان‌ای انجام‌شده برای پیدا کردن یکی از متهمین پرونده‌ی «قاتل ایالت طلایی»، به دستگیری متهمی دیگر منجر شد. دستگیری‌های بیشتری در راه است. دستگیری مجرمی دیگر به همه نشان داد چرا هیچ‌کس نمی‌تواند خود را از نظر کارآگاه‌های ژنتیکی پنهان نگه دارد.   سه هفته پیش، پلیس کالیفرنیا اعلام کرد قاتل ایالت طلایی[۱] را به کمک […]

سرپوش آویختن (Lampshade Hanging) | معرفی عناصر داستانی (۳۰)

سِر توبی بلچ: آیا ممکن است؟ فابیان: اگر این نمایشی روی صحنه بود، می‌توانستم آن را محکوم به این کنم که قصه‌ای غیرقابل‌باور است. شکسپیر، شب دوازدهم، پرده‌ی سوم، صحنه‌ی چهار   سرپوش آویختن احتمالاً در مکالمه‌ی روزانه‌ی خود به جملاتی مانند «خودم می‌دونم، تو نمی‌خواد بهم بگی» یا «‌می‌دونم فلان، ولی …» برخورد کرده‌اید. […]

رمان پولاریس / بخش اول: Summertime Sadness

فرض کنید به شما دستور دهند که باید افسرده‌ترین فرد کره‌ی زمین را بیابید و او را ذوق‌زده کنید. چند وقتی می‌شد که امیرحسین دانشورکیان از صمیم قلب احساس می‌کرد این ماموریت روی دوش او محول شده است و حالا او هدفش را در غیرمنتظره‌ترین مکان ممکن پیدا کرده بود: در اتاق تست پذیرش خواننده […]

درون‌مایه‌ی اصلی (Central Theme) | معرفی عناصر داستانی (۲۹)

war-never-changes-fallout-series

درون‌مایه‌ی اصلی ادیان ابراهیمی: اسلام: رسیدن به خوشبختی از طریق تسلیم شدن در برابر خدا مسیحیت: نجات و رستگاری یهودیت: اطاعت از قوانین درون‌مایه‌ی اصلی درون‌مایه‌ی اصلی یا تِم یک اثر، فلسفه، پیام یا ایده‌ای است که در قلب آن قرار دارد و بیان‌کننده‌ی این است که اثر کلاً راجع به چیست. در ابتدا داستان‌ها به دو دلیل تعریف […]

اشک‌آفرین (Tear Jerker) | معرفی عناصر داستانی (۲۸)

the-kid-1921-heartwarming

  اشک‌آفرین اگر آثار ادبی و سینمایی بسیار معروف و محبوب را بررسی کنید، متوجه می‌شوید که همه‌شان به‌نوعی در برانگیختن احساسات اکثر مخاطبان خود موفق عمل کرده‌اند. اگر یک اثر بتواند در عمق احساسات مخاطب خود نفوذ و او را وادار به گریه کند، به احتمال زیاد تا آخر عمر در یاد و خاطره‌ی […]

تحلیل معنایی و زیباشناسانه‌ی اولین تریلر بازی Death Stranding

Kujima_New_Game

    هر نظری نسبت به شخص کوجیما داشته باشید، نمی‌توانید انکار کنید که نبض بازار دست اوست. او دقیقا می‌داند طرفداران‌اش از او چه می‌خواهند: ابهامات هیجان‌انگیز؛ و ظاهرا او انباری از چنین نوع ابهاماتی را در چنته دارد و هر از گاهی یکی از آن‌ها را رو می‌کند تا طرفداران زیادش را تا سانس بعدی […]

حقیقت کاساندرایی (Cassandra Truth) | معرفی عناصر داستانی (۲۷)

woody-in-toy-story-1-shaking-buzz-hand

چوپان دروغگو؛ یکی از معروف‌ترین قربانی‌های حقیقت کاساندرایی   حقیقت کاساندرایی بعضی‌وقت‌ها هر کاری کنید، مردم حرف شما را باور نمی‌کنند. شما نهایت سعی‌تان را می‌کنید تا به کسی بگویید والدینتان در اصل تبه‌کارانی با قدرت‌های ماوراءالطبیعه هستند و برای شکست دادنشان به کمک نیاز دارید؛ یا این‌که آدم‌فضایی‌ها در حیاط پشتی خانه‌تان فرود آمده‌اند […]

توییتر و فیس‌بوک ندارد، تمام فالوئرها قلابی هستند!

no Twitter

  داستان فالوئر های قلابی یکی از ماموران مخفی نیویورک‌تایمز در «بازار سیاه» شهرت آنلاین، تلاش می‌کند مرض درماندگی ناشی‌ از شبکه‌های اجتماعی را بهتر حلاجی کند، اما شناسایی عامل این مرض، آنقدرها هم آسان نیست. تابستان سال ۲۰۱۵، من و بِنِت فادی[۱]، طراح بازی، در یکی از محله‌های میانی منهتن نشسته بودیم و کاکتل […]

اسمز فرهنگی چیست یا تقصیر من نیست که ادوارد کالن را می‌شناسم!

Pewdiepie2

  اسمز فرهنگی (Cultural Osmosis) تا به این لحظه که این مطلب را می‌نویسم، هیچ‌کدام از کتاب‌های مجموعه‌ی گرگ‌ومیش(Twilight) را نخوانده و هیچ‌کدام از فیلم‌هایش را هم ندیده‌ام. منطق حکم می‌کند که چیزی هم راجع‌به آن ندانم، اما حقیقت این است که اطلاعات و آگاهی من راجع‌به مجموعه‌ی گرگ‌ومیش و شخصیت‌های آن از اطلاعات و […]

The Bleeding Statue

Bleeding Statue

  The Bleeding Statue I wandered many miles, without an aim, In dungeons, cells and chambers, cold and dark. I searched each room, but they all look the same; Just stone and mortar beneath a lifeless arc.   In these vast spaces, many souls like me Endure the darkness in hope of blissful tides That […]

نیرنگ بتمن (Batman Gambit) | معرفی عناصر داستانی (۲۶)

Joker-phone-call-in-dark-knight

بتمن با علم به این‌که جوکر حاضر نیست بپذیرد کسی غیر از خودش او را کشته، کاری می‌کند او جانش را نجات دهد.   نیرنگ بتمن   بهترین چیز بعد از یک یار قابل‌اطمینان، یک دشمن قابل‌پیش‌بینی است. نیرنگ بتمن نقشه‌ای پیچیده است که اساساً با تکیه بر عادت‌ها و کارهای قابل‌پیش‌بینی و مورد انتظار […]

دنیای مزخرف (Crapsack World) | معرفی عناصر داستانی (۲۵)

بدون امید  بدون آرامش برای همیشه …   دنیای مزخرف دنیای مزخرف جایی است که در آن هر چیزی که پتانسیل برای بدتر شدن داشته باشد، تقریباً در همه‌ی موارد به‌طرز وحشتناکی بدتر می‌شود. این دنیا ذات خراب خود را به ساکنینش هم منتقل می‌کند و آنان نیز از این ذات خراب علیه یکدیگر استفاده […]

مک‌گافین (MacGuffin) | معرفی عناصر داستانی (۲۴)

titanic-heart-of-the-ocean

تعدادی از مک‌گافین‌های رایج   مک‌گافین مک‌گافین به چیزی گفته می‌شود که هدف استفاده از آن فقط کمک به پیشرفت روند داستان است و به‌خودیِ خود اهمیت خاصی ندارد، چیزی را توضیح نمی‌دهد و شاید حتی نشان داده نشود. معمولاً مک‌گافین یک بسته/جسم باارزش/سلاح بسیار قدرتمند است که همه‌ی شخصیت‌های داستان در جست‌وجوی آن هستند. […]

استفاده از رنگ به عنوان نماد (Color Coding) | معرفی عناصر داستانی (۲۳)

قرمز: ایست سبز: حرکت زرد: تخته گاز   استفاده از رنگ به عنوان نماد انسان‌ها بیشتر از هر حس دیگری روی حس بینایی‌شان تکیه دارند و بیشتر چیزها را با ظاهر می‌شناسند تا با بو یا صدایشان. به همین دلیل سازندگان رسانه‌های تصویری چیزهای مختلف را متفاوت از هم می‌سازند تا مخاطب بتواند آن‌ها را […]