چند سالی میشود که کانال یوتیوب جعبهابزار بازیسازان (Game Maker’s Toolkit) در ویدئوهایی کوتاه و آموزنده به بررسی و توصیف جنبههای مختلف بازیهای ویدئویی و مفاهیم مربوط به این حوزه میپردازد. من تصمیم گرفتم محتوای این ویدئوها را با کمی تصرف و منطبق کردن آن با مدیوم نوشتار، به فارسی برگردانم. این سری مقالات برای […]
لاکپشتهای نینجا (Teenage Mutant Ninja Turtles)، که اسم دقیق آن میشود «لاکپشتهای نینجای جهشیافتهی نوجوان»، یکی از ستونهای اصلی فرهنگ عامه است و از بدو تولدش در سال ۱۹۸۴ تاکنون به یک پدیدهی فرهنگی و اسمی آشنا در سرتاسر دنیا تبدیل شده است. این مجموعه – که کوین ایستمن (Kevin Eastman) و پیتر لیرد (Peter […]
در ۱۵ اکتبر ۲۰۲۲، هلنا تیلور (Helena Taylor)، صداپیشهی بایونتا (Bayonetta) یک رشتهتوییت ویدیویی جنجالآفرین در توییتر منتشر کرد که در آن ادعا کرد که نینتندو، ناشر این بازی، برای کار صداپیشگی بایونتا در «بایونتا ۳» به او دستمزد ۴۰۰۰ دلاری پیشنهاد داده است. او آنقدر از این تصمیم عصبانی بود که از طرفداران درخواست کرد بازی […]
متنی که در ادامه میبینید، بخشی از کتاب «دکمهی ریست را فشار بده: قصههایی از زمین خوردن و از جا بلند شدن در صنعت بازیسازی» اثر جیسون شرایر (Press Reset: Ruin and Recovery in the Video Game Industry by Jason Schreier) است. پنجشنبه، ۱۵ می ۲۰۱۲، در استودیوی بیگ هیوج گیمز (Big Huge Games) روز […]
سال ۲۰۲۳ سالی بزرگ برای فیلمهای زندگینامهای دربارهی مردان بزرگ بود. قبل از هر چیزی، اجازه دهید توضیح دهیم که منظورمان از «مرد بزرگ» چیست. منظور «مردان خوب» نیست. در اینجا قرار نیست کسی را از لحاظ اخلاقی قضاوت کنیم. مردان بزرگ ممکن است بد هم باشند: بد برای جامعه، برای عزیزانشان، برای همه. منظور […]
اغلب گفته میشود که «مقایسه» دزد شادی است. شاید باورتان نشود، ولی این بیانیه دربارهی سریالها نیز صادق است. برای بعضی از سریالها، صرفا وجود داشتن و سرگرم کردن مخاطب خود کافی نیست، چون حضورشان در فرهنگ عامه روی قضاوت شدن سریالهای دیگر تاثیر میگذارد. این تاثیر هم معمولا منفی است. ۱۰ سریال عالی و درخشانی […]
در سری مطالب «برداشت داغ» قصد داریم از زبان یاتزی کروشو (Yahtzee Croshaw)، یکی از منتقدان و طنزپردازان باذکاوت و پرسابقهی عرصهی گیم، یک سری برداشت جنجالی از وضعیت روز صنعت گیم داشته باشیم و ببینیم اگر اشکالی در صنعت گیم وجود دارد، ریشهی آن به کجا برمیگردد. با ما همراه باشید. اخیراً به گوشم […]
وقتی برای اولین بار «هیدیس» (Hades) را اجرا کردم، قصدی برای بازی کردن آن نداشتم. صرفاً میخواستم گشتی در محیط آن بزنم، ایدهای کلی از کنترل و حالوهوای آن به دست بیاورم تا بعداً سر فرصت، با دقت و تمرکز بنشینم پایش. ولی همین که بازی را اجرا کردم، دیدم یک هفته گذشته و بعد […]
فیلمهای «ماتریکس» به یکی از برجستهترین آثار فرهنگ عامه در قرن ۲۱ تبدیل شدهاند. پس از انتشار قسمت اول در سال ۱۹۹۹، استانداردهای صنعت سینما در حوزهی جلوههای بصری، فیلمبرداری مبارزههای تنبهتن و پیچیدگی داستان برای همیشه متحول شد. قسمت ۲ و ۳ سهگانه به فاصلهی چند ماه در سال ۲۰۰۳ منتشر شدند. با وجود […]
سال ۲۰۲۳ سال جالبی بود، نه؟ در سال ۲۰۲۳ بالاخره سینما بهلطف دو فیلم «باربی» و «اوپنهایمر» از طلسم جهان سینمایی مارول خارج شد، پادشاه جدیدی روی تخت انگلستان نشست که بهاندازهی ملکهی فقید محبوب نیست، همه بدجوری درگیر هوش مصنوعی شدند و همهیمان مجبور شدیم وقت زیادی را صرف نگاه کردن به دستهای بسیار […]
در صنعت سینما فیلمهای پیشرو لزوماً جزو بهترین فیلمها نیستند. هالیوود دوست دارد مرزهای آنچه فیلمها توانایی نشان دادنش را دارند، تا حد امکان گسترش دهد، چون یکی از دلایل پولساز بودن صنعت سینما، این وعده است که تجربهی دیدن فیلم در سالن سینما، در بستر دیگری قابلتکرار نیست. وقتی نبوغ فیلمسازی با قصهگویی درگیرکننده […]
آنچه تام انگ (Thom Ang) را شگفتزده کرد، مزایای شغل بود. انگ بیش از یک دهه میشد که هنرمند حرفهای در عرصهی گیم بود. در ابتدا او در دیزنی روی بازیهای لیسانسشده مثل «شیرشاه» (Lion King) و «داستان اسباببازی» (Toy Story) برای SNES و سگا جنسیس کار کرد و بعد در سونی، الکترونیک آرتز و […]
با اینکه من هم مثل بسیاری از منتقدان بازیهای ویدیویی، در رسم دیرینه و سرگرمی پرطرفدار پیشبینی اتفاقات دیوانهوار شرکت میکنم، ولی باید اعتراف کنم که پیشگو نیستم. هرچقدر که سعی کنم، باز هم نمیتوانم آینده را پیشبینی کنم. این ناتوانی بنا به دلایل بسیار مایهی بدشانسی است، ولی یکی از جنبههای ناخوشایند آن – […]
در این شکی نیست که جهان سینمایی مارول اخیراً در سرازیری سقوط قرار داشته است. پس از یک دهه انتشار فیلمهای ابرقهرمانی که هم بین منتقدان، هم در گیشه، موفقیت زیادی کسب کردند، پس از انتشار «انتقامجویان: پایان بازی» (Avengers: Endgame) ورق برگشت آما آیا مارول میتواند شرایط را تغییر دهد؟ حدود پنج سال پس […]
کسانی که هنوز فیلم ناپلئون ریدلی اسکات را ندیدهاند، شاید از آن انتظار صحنههای جنگی حماسی، اغواگری و امپراتوری بسیار کوتاهقد را داشته باشند، ولی این چیزی نیست که با دیدن فیلم نصیبتان خواهد شد. صحنههای نبرد بیش از حد کش داده شدهاند، حاکم بهعنوان عاشقی بسیار مزخرف به تصویر کشیده شده است که زبانبازی […]
آخرین دیدگاهها
(Ad Hominem – Abusive) | مغلطه به زبان آدمیزاد (۵)