نظری بر فیلم Russian Ark 2002 | در کوچه پس کوچه های پاپ کالچر

Russian-Ark-Cover

  خلاصه‌ی فیلم کشتی روسی (Russian Ark) یک اشراف‌زاده‌ی فرانسوی که از دوران اقامت خود در روسیه خاطرات بدی در ذهن دارد، در موزه‌ی روسی ارمیتاژ گردش می‌کند و شخصیت‌های تاریخی دو قرن اخیر روسیه را ملاقات می‌نماید…    درباره‌ی فیلم کشتی روسی (Russian Ark)‌ کارگردان:Alexander Sokurov مدت زمان: ۹۹ دقیقه کشور:‌روسیه سال انتشار: ۲۰۰۲ […]

طنز سیاه (Black Comedy) | معرفی عناصر داستانی (۱۲)

https://azsan.ir/wp-content/uploads/2017/10/BlackComedy.jpg

یک هشدار برای کسانی که به امید می‌ و معشوق وارد عرصه‌ی هنر می‌شوند. معرفی عنصر داستانی طنز سیاه طنز سیاه که به نام‌های «طنز تلخ» و یا «طنز تاریک» هم شناخته می‌شود، زیرسبکی از کمدی است که در آن موضوعات و اتفاقاتی که در حالت عادی به صورت جدی با آن‌ها برخورد می‌شود (مرگ، […]

مصاحبه با وبگاه شهرستان ادب

Interview-2

متنی که در پیش رو دارید، مصاحبه‌ای هست که با وبگاه شهرستان ادب انجام دادم. مصاحبه برای پرونده‌ی رمان فانتزیه که وبسایت تدارک دیده. این لینک قسمت اول مصاحبه‌ست که توی وبسایت منتشر شده و دربرگیرنده‌ی ۱۶ سوال اوله. این هم لینک قسمت دومه که دربرگیرنده‌ی سوال ۱۷ تا ۲۸ هست. جا داره از دوست […]

قاب بندی (Framing Device) | معرفی عناصر داستانی (۱۱)

Sultan_from_arabian_nights

شهرزاد قصه گو، مادر همه ی قاب بندها   قاب‌بندی یکی از تکنیک‌هایی روایی است که در آن یک داستان توسط داستانی دیگر احاطه (قاب‌بندی) می‌شود و نظام «داستان درون داستان» ایجاد می‌کند. این کار اغلب از طریق روش «داستان‌گویی صحنه جدا» انجام می‌پذیرد؛ روشی که در آن خواندن یا بیان یک داستان به گونه‌ای […]

بررسی کتاب American Gods 2001 | در کوچه پس کوچه‌های پاپ کالچر

american-gods-neil-gaiman

  خلاصه‌ی داستان: پس از آزاد شدن از زندان، شادو با آقای چهارشنبه، یک غریبه‌ی مرموز که به نظر می‌رسد چیزهای زیادی راجع به او می‌داند، برخورد می‌کند و وقتی آقای چهارشنبه پیشنهاد کار به عنوان بادی‌گاردش را به شادو می‌دهد، او این پیشنهاد را قبول می‌کند و بدین ترتیب درگیر یک ماجرای تاریک و […]

حکایت‌های مریخ (The Martian Chronicles) | باشگاه کتاب‌خوانی (۱)

the-martian-chronicles-cover

مشخصات کتاب: حکایت‌های مریخ نویسنده: ری بردبری (Ray Bradbury) سال انتشار: ۱۹۵۰ ترجمه‌های فارسی:  حکایت‌های مریخ / ری برادبری؛ با همکاری آکادمی فانتزی ، گروه ادبیات گمانه‌زنی‏‫؛ [ترجمه مهدی بنواری].‬ تهران : انتشارات پریان‏‫ ، ۱۳۹۱.  ‏‫ ۳۴۸ ص حکایت‌های مریخی/ نویسنده ری بردبری؛ مترجم: علی شیعه‌علی. تهران: سبزان: آمه‏‫، ۱۳۹۲.‬ ۳۲۸ص.‬‬ سبک: علمی‌تخیلی استعمارگری/علمی‌تخیلی دیستوپیایی/علمی‌تخیلی پساآخرالزمانی/وسترن فضایی خلاصه‌ی داستان: حکایت‌های […]

تفنگ چخوف (Chekhov’s Gun) | معرفی عناصر داستانی (۱۰)

Chekov's Gun

اگر در فصل اول به این اشاره کنید که تفنگی به دیوار آویخته شده، باید در فصل دوم یا سوم از آن تیری شلیک شود. اگر قرار نیست تیری از آن شلیک شود، نباید به دیوار آویخته شده باشد. آنتون چخوف   تفنگ چخوف یکی از تکنیک‌های داستان‌نویسی است که به موجب آن، عنصری بی‌اهمیت […]

پیش‌آگاهی (Foreshadowing) | معرفی عناصر داستانی (۹)

پیش‌آگاهی سوراخی است که از گودال پیش رو خبر می‌دهد.   پیش‌آگاهی نشانه، اشاره یا کنایه‌ای در روایت داستان است که از فاش‌سازی یا اتفاقی که بعداً قرار است رخ دهد، خبر می‌دهد. این نشانه، اشاره یا کنایه ممکن است یک سخن باشد، یک عمل، اتفاقی غیرمنطقی که معنی آن بعداً معلوم می‌شود، اسمی که […]

پایان تلخ و شیرین (Bittersweet Ending) | معرفی عناصر داستانی (۸)

قیافه‌ی مخاطب بعد از تجربه‌ی یک پایان تلخ‌وشیرینِ تاثیرگذار   بالاخره پیروزی از راه رسید! بدی شکست خورد و مردم نجات پیدا کردن. دیگه خطری کسی رو تهدید ‌نمی‌کنه و قهرمانا آماده‌ی گرفتن پاداششونن. وقتشه که عشاق دست هم رو بگیرن و به‌طرف خورشیدِ در حال غروب قدم بزنن … … پیروزی از راه رسید؟ […]

فن‌فیکشن (Fan Fiction) | معرفی عناصر داستانی (۷)

fanfiction.net، بزرگ‌ترین آرشیو فن فیکشن در اینترنت (و احتمالاً کل جهان آفرینش!)   اگر می‌خواهید کاری درست انجام شود، خودتان انجامش دهید. فن فیکشن (یا به‌اختصار «فَن‌فیک») یا ادبیات طرفداری تغییر دادن یا بسط دادن دنیا و اتفاقات یک اثر داستانی توسط طرفداران آن است. فَن‌فیک‌ها بنا بر چند دلیل نوشته می‌شوند: ادامه دادن داستانی […]

عذر فرویدی (Freudian Excuse) | معرفی عناصر داستانی (۶)

می‌خوای بدونی این زخم‌ها رو کجا برداشته‌م؟   نویسنده قصد دارد به شخصیت پلید قصه‌ی خود عمق بدهد. ساده‌ترین راه این است که او را در موقعیتی قرار بدهد که در آن در حق کسی کار خیر انجام دهد. ولی این کار ممکن است به هویت شخصیت خدشه وارد کند یا از جذبه‌ی او بکاهد. […]

رهبر (The Leader) | معرفی عناصر داستانی (۵)

تک‌تک پیکسل‌های این عکس، رهبری را فریاد می‌زنند.   هر گروه به رهبر احتیاج دارد. ارتشی منظم، گروهی انگشت‌شمار از جنگجویان متحد، کسانی که ناخواسته کنار هم قرار گرفته‌اند، حتی گروه دوستانه‌ی چند دانش‌آموز، همگی به‌نوبه‌ی خود دارای یک رهبر هستند. موقعی که وقت عمل فرا برسد یا مشکلی ایجاد شود، لازم است کسی برخیزد، […]

راوی غیرقابل‌اطمینان (Unreliable Narrator) | معرفی عناصر داستانی (۴)

ذکاوت یکی از این دو نسبت به دیگری، به مراتب بیشتر است.   در اکثر روایت‌ها، انتظار می‌رود کسی که داستان را تعریف می‌کند، در حال بیان کردن حقیقت باشد، حداقل تا جایی که خودش از آن آگاه است. این عنصر داستانی موقعی اتفاق می‌افتد که روایت داستان از این قاعده پیروی نکند و حقایقی […]

تعلیق فرجام (Cliffhanger) | معرفی عناصر داستانی (۳)

Cliffhanger

تعلیق فرجام به معنای واقعی کلمه!   تعلیق فرجام (معلق ماندن عاقبت) یعنی تمام کردن یک سکانس، اپیزود و یا حتی فصل کامل (یا فیلم یا رمانی در یک سری کتاب دنباله‌دار) در نقطه‌ای حساس، نقطه‌ای که در آن تعدادی از شخصیت‌های اصلی یا همه‌ی آن‌ها در معرض خطری بزرگ قرار دارند و مخاطب (حداقل […]

امداد غیبی (Deus Ex Machina) | معرفی عناصر داستانی (۲)

Deus-ex-machina

طرح اولیه ی deus ex machina   امداد غیبی موقعی اتفاق می‌افتد که یک شخصیت، حادثه، قابلیت یا شیء، مشکلی غیرقابل‌حل را به‌طور ناگهانی و غیرمنتظره حل می‌کند. اگر پرونده‌های محرمانه به زبان روسی نوشته شده باشند، یکی از افراد تیم به‌طور ناگهانی خبر می‌دهد که زبان روسی را قبلاً یاد گرفته است. اگر نویسنده […]