داستان کوتاه سرداب شیخ

بین شش نفری که سر مزار شیخ فرید الدین حاضر شده بودند، پنج نفرشان دوست نداشتند آنجا باشند. سه پسرش آمده بودند، چون گمان می‌کردند غیبت در مراسم تدفین پدر گناهی بزرگ است. از زن و فرزند خبری نبود. محمد و ضبید هم آمده بودند. اولی صوت زیبایی داشت و قرآن می‌خواند؛ دومی زور زیادی […]

The Defense of Masochism

The Defense of Masochism An imitation of the Most Eminent Sir Philip Sydney by Farbod Azsan “If you want to shine like the sun, first you have to burn like it.” An Indian Saying One day, on a glorious summer evening, the right virtuous Munci and I wast deep in conversation on the subject of […]

A Poem On the Uselessness of Poems

DOWNLOAD LINK A Poem on the Uselessness of Poems (A Parody/Pastiche of Pope’s “An Essay on Criticism”) “If Galileo had said in verse that the world moved, the inquisition might have let him alone.” Thomas Hardy I steal Prometo’s flame, in form of phrase, To faze with fire, what made fire blaze. I don’t invoke […]

بررسی بازی Half-Life 1998 | در کوچه پس کوچه‌های پاپ کالچر

    طی چند سال اخیر، یکی از پرتکرارترین سوال‌هایی که در جوامع گیمری پرسیده می‌شد، این بود که قسمت سوم مجموعه بازی‌های نیمه‌عمر کی قرار است منتشر شود؟ ولو (Valve)، سازنده‌ی مجموعه، سر معرفی کردن این بازی آن‌قدر همه را منتظر گذاشت تا این‌که آخر سر این سوال جنبه‌ی شوخی پیدا کرد. خیلی‌ها شرکت ولو […]

بررسی بازی Diablo 1996 | در کوچه پس کوچه‌های پاپ کالچر

  معمولاً در حق جملات قصار کم‌لطفی می‌شود. مردم زیاد آن‌ها را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند، ولی معمولاً واکنش به این جملات در تحسین و تعمقی لحظه‌ای خلاصه می‌شود و کم پیش می‌آید خِرَد و معنایی که درشان نهفته است، واقعاً به بار بنشیند. از فردریش نیچه، استاد بیان کردن جملات قصار دهان‌پرکن و […]

بررسی بازی Star Wars: Knights of the Old Republic | در کوچه پس کوچه های پاپ کالچر

Star Wars Knights of the Old Republic

  حکایت موفقیت جنگ ستارگان حکایت موفقیتی است که همه عاشق شنیدن آن هستند; حکایت آن بازنده‌ی از پیش‌تعیین‌شده‌ای که هیچ‌کس آن را جدی نمی‌گرفت، ولی هنگامی که موعد امتحان پس دادن رسید، تمام احتمالات و انتظارات و فرضیات را به دراماتیک‌ترین شکل ممکن درهم شکست و به چنان موفقیتی دست پیدا کرد که انگار […]

بررسی سه‌گانه‌ی اصلی Prince of Persia 1989-1999 | در کوچه پس کوچه های پاپ کالچر

ریچارد فرانسیس برتون، مترجم سرشناس قصه‌های هزار و یک‌شب، در مقدمه‌ی ترجمه‌ی خود راجع ‌به این اثر ادبی بزرگ می‌گوید: «ممکن نیست صفحات کتاب را باز کنی و بلافاصله منظره‌ای خیال‌انگیز جلوی چشمانت پدیدار نشود.» شاید بتوان این را یکی از ویژگی‌های مشترک تمام آثار داستانی بزرگ در نظر گرفت: حماسه‌های هومری، تورات، رومنس‌های شاه […]

بررسی بازی Sanitarium 1998 | در کوچه پس کوچه‌های پاپ کالچر

Sanitarium Game Review

وحشت روان‌شناسانه (Psychological Horror) صادقانه‌ترین زیرگونه‌ی سبک وحشت است. چرا؟ برای این‌که در واقعیت چیزی برای ترسیدن وجود ندارد. وحشت ما از تمام چیزهایی که وحشتناک پنداشته می‌شوند، از عدم آگاهی ما نسبت به این عناصر و احساس ضعف در برابرشان نشات می‌گیرد. اگر وحشتناک‌ترین موجود قابل تصور را در محیط آزمایشگاه زیر ذره‌بین قرار […]

بررسی بازی Divine Divinity 2002 | در کوچه پس کوچه‌های پاپ کالچر

وقتی Divine Divinity (که در این مقاله برای راحتی بیشتر «دیوینیتی» صدایش می‌کنیم) در سال ۲۰۰۲ انتشار یافت، با استقبال فراگیری مواجه نشد. دلیل این اتفاق را به سه عامل نسبت داده‌اند: اول: اسم بازی که تلاش رقت‌انگیزی از جانب ناشر بازی CDV برای اعمال نوعی واج‌آرایی بازارپسند و دهان‌پرکن است، ولی در عمل شبیه به یک ترجمه‌ی بد و […]

بررسی بازی The Secret of Monkey Island 1991 | در کوچه پس کوچه‌های پاپ کالچر

The Secret of Monkey Island

اگر به من بود، بازی‌های ماجرایی لوکاس آرتز را به عنوان داروی ضد افسردگی تجویز می‌کردم. نه صرفاً به خاطر این‌که جو شادی دارند یا سرگرم‌کننده و مفرح هستند – آثار زیادی هستند که از این ویژگی‌ها برخوردارند –  بلکه به این خاطر که باعث می‌شوند نسبت به خودتان حس خوبی پیدا کنید. دنیایبازی‌های ماجراجویی […]

بررسی بازی Wolfenstein 3D 1992 | در کوچه پس کوچه‌های پاپ کالچر

اگر روزی پرداختن به تاریخچه‌ی بازی‌های ویدیویی جنبه‌ی آکادمیک پیدا کند، احتمالا دهه‌ی نود به یکی از مهم‌ترین دوره‌های آن تبدیل خواهد شد. بازی‌های ویدیویی از دهه‌ی هفتاد به یک صنعت تبدیل شده بودند، ولی اغراق نیست اگر بگوییم در دهه‌ی هفتاد و هشتاد، بازی‌سازان بیشتر مشغول آزمون و خطا بودند تا تلاش برای خلق […]

چارت ادبی: نمایشنامه‌های شکسپیر

Shakespeare

اگه تصمیم دارید نمایشنامه‌های شکسپیر رو بخونید/ببینید و براتون سواله که از کجا شروع کنید و با چه ترتیبی برید جلئ، شاید این چارت بهتون کمک کنه:  

چارت ادبی: نمادین‌ترین آثار ادبی واقع‌شده در ۱۵۰ کشور دنیا

The Most Iconic Books

سایت Geeediting.com اخیراً نمادین‌ترین آثار ادبی‌ای رو که زمینه‌شون یکی از ۱۵۰ کشور منتخبه، توی یه چارت جمع و منتشر کرده. البته طبیعناً لیست سلیقه‌ایه و انتخاب‌های سوال‌برانگیز هم توش کم نیست (مثل انتخاب «دراکولا»ی برام استوکر به عنوان نمادین‌ترین اثری که توی رومانی واقع شده)، ولی مسلماً توی یاد گرفتن اسم کلی کتاب و […]

بررسی بازی Warcraft: Orcs & Humans 1994 | در کوچه پس کوچه‌های پاپ کالچر

Warcraft: Orcs and Humans

  «وارکرفت» (یا هنر نبرد) واقعا نیازی به معرفی ندارد. وارکرفت ۳، ماد دوتا، کتاب‌های اقتباسی کریستی گولدن، فیلم اقتباسی دانکن جونز و از همه مهم‌تر بازی نقش‌آفرینی کلان دنیای وارکرفت که در دوران اوج خود بیش از ۱۲ میلیون مشترک داشت و پس از گذر ۱۲ سال با قدرت به حیات خود ادامه می‌دهد، همه […]

بررسی بازی Fallout 1997 | در کوچه پس کوچه‌های پاپ کالچر

fallout 1

برخی از آثار داستانی تجربه‌ای آن‌چنان شخصی برای مخاطبشان رقم می‌زنند که نوشتن راجع بهشان بی‌فایده است مگر به قصد ترغیب خواننده به تجربه کردنشان. Fallout مسلما یکی از این عناوین است؛ یک نقش‌آفرینی نوبتی که شرکت بدفرجام «اینترپلی» (Interplay) سال ۱۹۹۷ آن را برای رایانه‌های شخصی منتشر کرد و در حال حاضر تا حدی زیر سایه‌ی […]