در نیمه‌ی دوم قرن بیستم، بشریت بنا به دلایلی نیاز به این پیدا کرد که یک عالمه دنیای خیالی برای خودش درست کند و در بستر آن‌ها به گمانه‌زنی درباره‌ی مسائل مختلف بپردازد. شاید دلیل این اتفاق این بود که دنیا آنقدر پیچیده شد که به‌سختی می‌شد در بستر دنیای واقعی آینده را پیش‌بینی کرد یا درباره‌ی مسائل مهم نظر داد، چون هر چند سال یک بار پدیده‌ای جدید ظهور می‌کرد که همه‌ی معادلات و پیش‌فرض‌ها را به هم می‌ریخت و  بر روی همه‌ی پیش‌بینی‌ها خط بطلان می‌کشید. بنابراین به جای گمانه‌زنی در بستر دنیایی به‌شدت بی‌ثبات، به این نتیجه رسیدیم که شاید بهتر باشد جهان‌های فانتزی خلق کنیم تا حداقل به‌لطف ثبات ساختگی آن‌ها، بتوانیم با خیال راحت جنبه‌هایی از انسانیت و تکنولوژی را مورد اکتشاف قرار دهیم و ببینیم در سناریوهای مختلف چه تاثیری می‌توانند داشته باشند.

یکی از این دنیاهای خیالی جهان وارهمر ۴۰۰۰۰ (Warhammer 40000) بود که در سال ۱۹۸۷ در قالب یک بازی جنگی مینیاتوری رومیزی به وجود آمد، اما به‌لطف غنا و عمق‌اش دامنه‌ی نفوذ و تاثیر آن به‌مراتب از دنیای بازی‌های رومیزی فراتر رفت و امروزه می‌توان افرادی را پیدا کرد که صرفاً وارهمر ۴۰۰۰۰ را به‌خاطر دنیاسازی‌اش دنبال می‌کنند و کاری به بازی‌های رومیزی یا ویدئویی آن ندارند.

دنیای وارهمر ۴۰۰۰۰ در سال ۴۰۰۰۰ میلادی واقع شده. در این سال بشریت به امپراتوری کهکشانی گسترده‌ای تبدیل شده که نزدیک به یک میلیون سیاره‌ی مسکونی در اختیار دارد که هرکدام چند میلیارد جمعیت دارند. اما بزرگ بودن قلمروی بشری به معنای این نیست که اوضاع خوب است. موجودات بیگانه‌ی تهدیدآمیز مثل ارک‌ها، تیرانیدها، نکران‌ها و… از هر طرف بشریت را محاصره کرده‌اند و اگر به‌خاطر نظامی‌گری شدید و ابرسربازهای قدرتمند امپراتوری بشریت نبود، انسانیت در مدتی کوتاه منقرض می‌شد.

سازندگان وارهمر ۴۰۰۰۰ آینده‌ای را برای بشریت به تصویر کشیده‌اند که در آن جز غوطه‌ور شدن در جنگ و سیاهی هیچ سرنوشت دیگری را نمی‌توان برای بشریت متصور شد. آن‌ها سعی دارند به این سوال پاسخ دهند که اگر انسانیت در این شرایط قرار بگیرد، آن هم در حالی‌که فناوری‌های پیشرفته‌ای فراتر از حد تصور ما در اختیار دارد، به چه پیش‌فرض‌هایی روی خواهد آورد؟ چه خرده‌فرهنگ‌هایی را شکل خواهد داد؟ از چه طریق این جمعیت عظیم را کنترل خواهد کرد؟

دنیای وارهمر ۴۰۰۰۰ هنوز آنطور که باید و شاید به فرهنگ جریان اصلی راه پیدا نکرده، چون هنوز اثری مبتنی بر وارهمر ۴۰۰۰۰ ساخته نشده که مثل بمب صدا کند، در حدی که قلمروهای فرهنگی را درنوردد و حتی توجه افراد غیرنِرد را نیز به خود جلب کند، هرچند که بین طرفداران وارهمر ۴۰۰۰۰ چنان شور و اشتیاقی وجود دارد که می‌توان ادعا کرد وارهمر ۴۰۰۰۰ بخش مهمی از زندگی این طرفداران است.

آیا روزی فیلم یا سریالی بزرگ و پرطرفدار بر اساس وارهمر ۴۰۰۰۰ ساخته خواهد شد و آن را وارد جریان اصلی خواهد کرد؟ معلوم نیست. شاید اصلاً وارهمر ۴۰۰۰۰ ذاتاً تاریک‌تر و نامتعارف‌تر از آن باشد که از قدرت جذب مخاطب در حد جنگ ستارگان یا پیشتازان فضا برخوردار باشد. ولی قدرت دنیاسازی آن به‌قدری بالاست که ارزشش را دارد به‌صورت مستقل مطالعه شود.

برای اثبات این ادعا، سیزده مطلب (که حجم همه‌یشان روی هم حدوداً ۳۵۰۰۰ کلمه است) تدارک دیدیم که هرکدام از آن‌ها به یکی از موضوع‌های مهم در جهان وارهمر ۴۰۰۰۰ می‌پردازد. این مطالب از کانال یوتوب The Exploring Series ترجمه شده‌اند که یکی از بهترین منابع برای یادگیری درباره‌ی دنیاهای خیالی بدون هیچ پیش‌زمینه‌ای است.

البته دنیای وارهمر ۴۰۰۰۰ آنقدر گسترده است که در این حجم و مقیاس نمی‌توان حتی به توضیح جامع آن نزدیک شد، ولی خواندن این مطالب دانش پیش‌زمینه‌ی کافی برای درک این دنیا و غرق شدن در آن را فراهم می‌کند.

وارهمر شناسی

همه‌ی آنچه باید درباره‌ی دنیای وارهمر ۴۰۰۰۰ بدانید | آشنایی با دنیای وارهمر ۴۰۰۰۰ (قسمت اول)

در آینده‌‌ی تاریک و تلخ هزاره‌های آینده، فقط جنگ وجود دارد.

In the Grim Darkness of the far future, there is only war.

این شعار تبلیغاتی به‌تنهایی بخش زیادی از تاریخچه‌ی وارهمر ۴۰۰۰۰ (Warhammer 40K) را خلاصه و همچنین شما را برای حال‌وهوایی که بر این دنیا حاکم است آماده می‌کند.

شاخصه‌ی اصلی سری وارهمر جنگ است، جنگ بین ارتش قدرتمند و بزرگ بشریت،‌ نیروهای وحشی ارک‌ها (Orks) و ارتش‌های شیطانی کیاس (Chaos).

از سال ۱۹۸۷ تاکنون، سالی که وارهمر ۴۰۰۰۰ پا به عرصه‌ی وجود نهاد، این مجموعه تولیدات مختلفی داشته است: بازی‌های جنگی رومیزی مینیاتوری (Miniature Wargame)، بازی‌های نقش‌آفرینی، کتاب‌های داستانی، بازی‌های ویدیویی و غیره. تاریخچه‌ی جمعی آن چند دهه است که در حال شکل‌گیری بوده است.

داستان‌های بی‌شماری، چه رسمی و چه غیررسمی، در دنیای وارهمر ۴۰۰۰۰ تعریف شده است و خلاصه کردن آن‌ها در یک مقاله با این حجم غیرممکن است. بنابراین در این مقاله فقط مقدمه‌ای از خط زمانی حوادث و ویژگی‌های کلی دنیای وارهمر ۴۰۰۰۰ ارائه می شود و مخصوص کسانی است که به‌تازگی با مجموعه آشنا شده‌اند و می‌خواهند به درکی ابتدایی از آن برسند. در این مقاله به حوادث بسیار زیادی اشاره نمی‌شود و به هیچ عنوان نباید فکر کنید با خواندن آن به استاد وارهمر ۴۰۰۰۰ تبدیل شده‌اید، ولی اگر می‌خواهید چیزهای بیشتری درباره‌ی این دنیا یاد بگیرید و فقط دنبال دروازه‌ای برای ورود می‌گردید، خواندن این مقاله نقطه‌ی شروع خوبی است.

وارهمر شناسی

امپراتور بشریت | آشنایی با دنیای وارهمر ۴۰۰۰۰ (قسمت دوم)

رهبران بزرگی که موفق می‌شوند مردم‌شان را متحد کنند و آن‌ها را به افتخار و پیروزی هدایت کنند، هم در واقعیت و هم در دنیای داستان زیاد پیدا می‌شوند: از اسکندر مقدونی و چنگیز خان گرفته تا آراگورن. اما شاید بین این رهبران بزرگ‌ترین قلمرو به امپراتور بشریت در دنیای وارهمر ۴۰۰۰۰ تعلق داشته باشد، شخصی که به‌عنوان یک خدای واقعی نیز پرستیده می‌شود.

تصور کردن وارهمر ۴۰۰۰۰ بدون شخص ایزدامپراتور (God Emperor)  سخت است، برای همین قسمت دوم سری مقاله‌های وارهمرشناسی به شناختن او اختصاص دارد. مثل بقیه‌ی مقالات این سری، این مقاله همه‌ی اطلاعات موجود درباره‌ی شخص امپراتور را دربرنمی‌گیرد، ولی این اطلاعات برای کسی که می‌خواهد برای شروع با او آشنا شود، کافی خواهد بود.

وارهمر شناسی

۵/۵ - (۱ امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.