دوستانی که سایت رو دنبال میکنن، در جریان هستن که از اسفند سال پیش بخش حمایت مالی از سایت در Idpay راه افتاد. دربارهش هیچ پستی زده نشده بود؛ فقط لینکش به بالا و پایین سایت اضافه شده بود. از تاریخ ۵ اسفند سال پیش تا امروز – یعنی ۷ شهریور – ۱۰ نفر کمک […]
اگر گیمر باشید، احتمالا اسم وارهمر ۴۰۰۰۰ (Warhammer 40K) به گوشتان خورده است و شاید حتی بازیهای معروف و تحسینشدهای مثل سری استراتژی طلوع جنگ (Dawn of War) را که در دنیای وارهمر ۴۰۰۰۰ واقع شدهاند بازی کرده باشید. اما مشکل اینجاست که دنیاسازی وارهمر ۴۰۰۰۰ آنقدر گسترده و غنی است که اگر با اطلاعات […]
متنی که در ادامه میبینید، بخشی از کتاب «دکمهی ریست را فشار بده: قصههایی از زمین خوردن و از جا بلند شدن در صنعت بازیسازی» اثر جیسون شرایر (Press Reset: Ruin and Recovery in the Video Game Industry by Jason Schreier) است. مقدمه موفقیت صنعت بازی در طی چند دههی گذشته با در نظر گرفتن […]
چند سالی میشود که کانال یوتیوب جعبهابزار بازیسازان (Game Maker’s Toolkit) در ویدئوهایی کوتاه و آموزنده به بررسی و توصیف جنبههای مختلف بازیهای ویدئویی و مفاهیم مربوط به این حوزه میپردازد. من تصمیم گرفتم محتوای این ویدئوها را با کمی تصرف و منطبق کردن آن با مدیوم نوشتار، به فارسی برگردانم. این سری مقالات برای […]
هدف بسیاری از فیلمها فراهم کردن فرصتی برای فرار از واقعیت است، ولی سینما میتواند راهی شگفتانگیز برای فیلمسازها باشد تا به دغدغههای روحی انسان بپردازند و اضطرابها و نگرانیهای عمیق مخاطب را چون آینه بهسمت او منعکس کنند. چه چیزی بیشتر از «بحران وجودی» (Existential Dread) روح بشریت را آزار میدهد؟ به زبان ساده، […]
ایدهی پشت سریال «تد لاسو» از همان ابتدا عجیب بود: یک مربی فوتبال آمریکایی از آمریکا به انگلستان مهاجرت میکند تا در لیگ فوتبال (همان فوتبالی که با پا بازیاش میکنند!) مربیگری کند. از این نظر سریال پیوندی بین دو جریان فرهنگی در ظاهر نامتناقض به نظر میرسد: فوتبال/ فوتبال آمریکایی و کمدی آمریکایی/کمدی بریتانیایی. […]
چند سالی میشود که کانال یوتیوب جعبهابزار بازیسازان (Game Maker’s Toolkit) در ویدئوهایی کوتاه و آموزنده به بررسی و توصیف جنبههای مختلف بازیهای ویدئویی و مفاهیم مربوط به این حوزه میپردازد. من تصمیم گرفتم محتوای این ویدئوها را با کمی تصرف و منطبق کردن آن با مدیوم نوشتار، به فارسی برگردانم. این سری مقالات برای […]
نیازی نیست متخصص سینما باشید تا بفهمید کدام فیلمها زیاد فروش میروند. ما همه میدانیم که «جیمز باند»، «تایتانیک»، «مارول» و «جنگ ستارگان» بزرگترین مجموعههای پولدرآور در صنعت سینما هستند. چه در بلغارستان، چه در آنگولا، چه در فیجی، هیچ فیلمی بهاندازهی «آواتار» بلیط نفروخت. جای تعجب ندارد که علمکرد بعضی فیلمها در کشورهایی خاص […]
در سری مطالب «برداشت داغ» قصد داریم از زبان یاتزی کروشو (Yahtzee Croshaw)، یکی از منتقدان و طنزپردازان باذکاوت و پرسابقهی عرصهی گیم، یک سری برداشت جنجالی از وضعیت روز صنعت گیم داشته باشیم و ببینیم اگر اشکالی در صنعت گیم وجود دارد، ریشهی آن به کجا برمیگردد. با ما همراه باشید. مثل بیشتر افرادی […]
تعداد فیلمهایی که از کتابها اقتباس شدهاند بسیار زیاد است: از آثار کلاسیک قدیمی مثل جادوگر شهر از (The Wizard of Oz) گرفته تا آثاری حماسی چون ارباب حلقهها تا آثار پرفروش مدرن مثل آن (It). عملاً با این سابقهی طولانی، فرمول اقتباس کتابها روی پردهی نقرهای به کمال رسیده است و اگر این اقتباسها […]
در جهانی موازی، در حال حاضر دکتر جردن پیترسون صرفاً یک روانشناس و استاد دانشگاه عادی بود که احتمالاً مورد احترام بیشتر شاگردان و افراد تحتدرمان خود بود، ولی خارج از این حلقه کسی او را نمیشناخت. ولی در این جهان، جردن پیترسون به یکی از مشهورترین چهرههای فرهنگی تبدیل شده و این مسئله واکنشهای […]
رسم بر این است که یک فیلم افتضاح از اول تا آخر افتضاح باقی بماند، چون حتماً کارگردانی، نویسندگی و بازیگری آن از ریشه مشکل دارند. با این حال، گاهی سازندگان فیلمهای بد موفق میشوند در یک صحنه خواسته یا ناخواسته شاهکار بیافرینند. فیلمهایی که میخواهیم در ادامه معرفی کنیم چنین هستند؛ یعنی به استثنای […]
هدف بازیهای ویدیویی نه فقط سرگرم کردن بازیکن، بلکه آزمودن اوست. راههای زیادی برای این کار وجود دارند، ولی در نهایت تمام این روشها در دو دسته قابل طبقهبندیاند: حل کردن پازل و نشان دادن واکنشهای سریع. ولی در این مطلب تعدادی بازی معرفی شدهاند که هدفی کاملاً متفاوت را دنبال میکنند: بازی کردن با […]
«هرچه ذخیره نشود، از بین خواهد رفت.» صفحهی خروج از بازی در Wii در سالهایی که صنعت بازی در حال شکلگیری بود، همچنان که دستگاههای آرکید جای خود را به کنسولهای خانگی دادند، داستانها نقش پررنگتری در بازیها پیدا کردند و بدین ترتیب بازیها طولانیتر شدند. این دو عامل، یعنی اضافه شدن خط داستانی و […]
در سری مطالب «برداشت داغ» قصد داریم از زبان یاتزی کروشو (Yahtzee Croshaw)، یکی از منتقدان و طنزپردازان باذکاوت و پرسابقهی عرصهی گیم، یک سری برداشت جنجالی از وضعیت روز صنعت گیم داشته باشیم و ببینیم اگر اشکالی در صنعت گیم وجود دارد، ریشهی آن به کجا برمیگردد. با ما همراه باشید. من همسن اولین […]
آخرین دیدگاهها
(Ad Hominem – Abusive) | مغلطه به زبان آدمیزاد (۵)