دنیای جنگ ستارگان آنقدر بزرگ است که اگر به آن علاقه‌مند باشید، هیچ‌گاه منتظر محتوای جدید نخواهید ماند. خوشبختانه جنگ ستارگان مجموعه‌ای است که در دنیای ویدیوگیم نیز خوش درخشیده است و بازی‌های زیادی با درجه‌ی کیفی متغیر در بستر آن منتشر شده‌اند. خوشبختانه تعداد بازی‌های عالی در این بستر اینقدر زیاد هستند که شاید هیچ سری سینمایی دیگری از لحاظ تعداد بازی‌های لیسانس‌شده‌ی عالی نتواند با آن رقابت کند.

از فلسفه‌بافی‌های عمیق شوالیه‌های جمهوری قدیم (Knight of the Old Republic) گرفته تا پادریسینگ (Pod Racing) هیجان‌انگیز در اپیزود ۱: مسابقه‌دهنده (Episode 1: Racer)، در این فهرست بهترین عناوین جنگ ستارگان را که برای کامپیوتر منتشر شده‌اند معرفی کرده‌ایم.

پس از انتشار جدای: محفل سقوط‌ کرده (Jedi: Fallen Order) و بازخورد خوبی که کسب کرد، عشق بازی‌های جنگ ستارگان دوباره در دل گیمرها زنده شد، بنابراین اگر احیاناً جدیدترین بازی بزرگ جنگ ستارگان را تجربه کرده‌اید، شاید بد نباشد سری به بازی‌هایی که در ادامه معرفی می‌شوند بزنید.

۲۰. جنگ ستارگان: کماندوی جمهوری (Star Wars: Republic Commando)

سال انتشار: ۲۰۰۵
پلتفرم‌ها: کامپیوتر، ایکس‌باکس، پلی‌استیشن ۴، ایکس‌باکس وان، نینتندو سوییچ

کماندوی جمهوری معادل رینبو سیکس (Rainbow Six) در دنیای جنگ ستارگان است و در زمان خود ثابت کرد هر محتوایی که از دل اپیزود ۱ تا ۳ بیرون می‌آید، لزوماً بچگانه نیست. در این بازی نقش یک سرباز کلون مخصوص عملیات ویژه را بازی می‌کنید که نامش RC-1138 است. در این بازی همراه با سه کماندوی دیگر ماموریت انجام می‌دهید و می‌توانید با اعلام دستورات آن‌ها را کنترل کنید. این بازی که از هیلو (Halo) و بازی چندنفره‌ی معروف تام کلنسی یعنی رینبو سیکس به یک میزان تاثیر پذیرفته، با وجود برخوداری از عناصر تاکتیکی همچنان گیم‌پلی بدو و شلیک کن (Run and Gun) سریعی دارد. ای‌کاش بازی‌های بیشتری مثل کماندوی جمهوری در عین تاکتیکی بودن، تا این حد ساده و سرراست بودند.

یکی از ویژگی‌های برجسته‌ی این عنوان (که آنطور که شایسته است از آن تقدیر نشده) این است که در آن از جدای‌ها خبری نیست و در آن مبارزه‌های حماسی با مبارزات زمینی‌تر و واقع‌گرایانه‌تر جایگزین شده‌اند. برخی از ریزه‌کاری‌های سرگرم‌کننده‌ی بازی مثل اسلحه‌هایی که می‌توان قطعات‌شان را جدا و جایگزین کرد، دشنه‌ای که روی مچ دست نصب شده و شیشه‌پاک‌کنی روی کلاه‌خود که خون دشمن را از جلوی چشم‌هایتان پاک می‌کند، باعث شده بازی هویت خاص خود را پیدا کند.

۱۹. جنگ ستارگان: امپراتوری در جنگ (Star Wars: Empire At War)

سال انتشار: ۲۰۰۶
پلتفرم: کامپیوتر

در سری فیلم‌های جنگ ستارگان، تمرکز داستان روی کشمکش‌هایی است که در بستر روابط شخصی اتفاق می‌افتد: لوک و دارث ویدر، آناکین و پالپاتین، هان و لاندو. دلیل محبوبیت جنگ ستارگان این روابط شخصی و جایگاه آن‌ها در پس‌زمینه‌ی جنگی بزرگ و تمام‌عیار است. این جنگ بزرگ و تمام‌عیار زمینه‌ای عالی برای یک بازی استراتژی است. لوکاس آرتز هم متوجه این پتانسیل شده و چندین بازی استراتژی با محوریت جنگ ستارگان منتشر کرده است، ولی امپراتوری در جنگ به‌راحتی بهترین‌شان است.

این بازی که بین اپیزود سه و چهار واقع شده، روایت‌گر کشمکش رو به وخامت بین امپراتوری و ائتلاف شورشی است. در این بازی از طریق نقشه‌ی کمپین که حاوی تعداد زیادی سیاره است، می‌توانید سفارش پژوهش فناوری جدید بدهید و استحکامات دفاعی روی سیاره‌هایتان نصب کنید. از این لحاظ بازی المان‌های سبک استراتژی مقیاس‌بزرگ (Grand Strategy) نیز دارد.

نبردهای بازی هم روی زمین اتفاق می‌افتد، هم در فضا و نیروهای هرکدام نیز متفاوت است (سربازها و وسایل نقلیه روی زمین و کروزرها و جنگنده‌ها در فضا). حمله‌ی تاریخی شورشی‌ها به اولین ستاره‌ی مرگ (Death Star) نیز نقطه‌ی اوج این نبردهاست. با توجه به این‌که بیشتر بازی‌های جنگ ستارگان اکشن سوم‌شخص هستند، این بازی تجربه‌ای متفاوت برای طرفداران فراهم می‌کند. با این حال، در کمال تاسف با این‌که پیشنهاد ساخت دنباله‌ی جنگ ستارگان به EA داده شده، این پیشنهادها هنوز به جایی نرسیده‌اند.

۱۸. جنگ ستارگان شوالیه‌ی جدای: نیروهای تاریکی ۲ (Star Wars Jedi Knight: Dark Forces 2)

سال انتشار: ۱۹۹۷
پلتفرم: کامپیوتر

در نیروهای تاریکی ۲، کایل کاتران (Kyle Katran)، مزدور ائتلاف شورشی، برمی‌گردد تا از سیثی که پدرش را کشت انتقام بگیرد. کایل کاتران یکی از بهترین شخصیت‌های جهان گسترده (Expanded Universe) است. در بازی اول سری او امپراتوری را رها کرد تا برای ائتلاف شورشی مبارزه کند. در این دنباله او یک تغییر بزرگ دیگر را تجربه می‌کند: از یک هفت‌تیرکش به یک جدای قدرتمند تبدیل می‌شود.

بله، با این‌که نیروهای تاریکی ۲ بازی اکشن اول شخص است، ولی با توجه به این‌که شخصیت اصلی آن یک جدای است، در آن دوئل با شمشیرهای نوری و تعداد زیادی قابلیت نیرو نیز وجود دارد. همچنین در این بازی سیستم جهت‌گیری اخلاقی گنجانده شده و در آن اعمالی که در قبال شخصیت‌های غیردشمن انجام می‌دهید، تعیین می‌کند که به سمت تاریکی متمایل می‌شوید یا به مسیر واقعی جدای‌ها وفادار می‌مانید.

۱۷. جنگ ستارگان: اسکادران یاغی (Star Wars: Rogue Squadron)

سال انتشار: ۱۹۹۸
پلتفرم‌ها: نینتندو ۶۴، کامپیوتر

فضا محیطی سیاه و خالی است. اگر دنبال مناظر زیبا هستید، بهتر است سوار ایکس‌وینگ شوید و بر فراز سیاره‌های چشم‌نواز کهکشان پرواز کنید. اگر دنبال یک شبیه‌ساز جنگنده‌ی هوایی در دنیای جنگ ستارگان هستید، ولی دلتان می‌خواهد به جای فضای تاریک سری ایکس‌وینگ، در محیط زیبای سیارات مبارزه کنید، اسکادران یاغی برای شما ساخته شده است. البته شاید آزادی‌عمل شما در مقایسه با سری ایکس‌وینگ کمتر باشد، ولی اسکادران یاغی همچنان یک شبیه‌ساز پرواز قوی است.

گیم‌پلی بازی سریع و کنترل بازی دقیق است؛ می‌توانید به‌راحتی بالای هدف‌های زمینی مانور دهید، آتش بلستر را روی سرشان هوار کنید و درگیر تعقیب‌وگریزهای پرزدوخورد شوید. تنوع سفینه‌هایی که در اختیار دارید کم است، ولی ایکس‌وینگ، ای‌وینگ (A-Wing)، وای‌وینگ (Y-Wing)، وی‌وینگ (V-Wing) و شتاب‌گیر برفی (Snowspeeder) همه ویژگی‌های خاص خود را دارند و تکرار ماموریت‌ها با هرکدام از آن‌ها تجربه‌ای متفاوت فراهم می‌کند.

خبر خوب این‌که طرفداران بازی در حال بازسازی بازی با موتور آنریل انجین ۴ هستند. اسکادران یاغی بازی‌ای است که گرافیک بهتر واقعاً تجربه‌ی آن را بهبود می‌بخشد، برای همین امیدواریم این بازسازی هرچه زودتر منتشر شود.

۱۶. جنگ ستارگان: سایه‌های امپراتوری (Star Wars: Shadows of the Empire)

سال انتشار: ۱۹۹۶
پلتفرم‌ها: نینتندو ۶۴، کامپیوتر

سایه‌های امپراتوری یک بازی اکشن سوم شخص استاندارد است که داستان آن بین وقایع اپیزود ۵ و ۶ اتفاق می‌افتد و به شما اجازه می‌دهد در بسیاری از لحظات باحال این دو فیلم (مثل نبرد هاث (Battle of Hoth) و مواجه شدن با بوبا فت) شرکت کنید. البته این بازی به هنگام انتشار به‌‌خاطر کنترل و دوربین ناجورش مورد انتقاد قرار گرفت و شدیداً نیازمند یک بازسازی مدرن است. همچنین انتقاد واردشده‌ی دیگر این بود که مرحله‌ی اول بازی (نبرد هاث) عالی از آب درآمده، ولی بقیه‌ی مراحل متوسط هستند. با این حال،‌ اگر طرفدار پر و پا قرص جنگ ستارگان هستید، سایه‌های امپراتوری همچنان قابل‌بازی است.

۱۵. جنگ ستارگان: نیروی رهایافته ۲ (Star Wars: The Force Unleashed 2)

سال انتشار: ۲۰۱۰
پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن ۳، ایکس‌باکس ۳۶۰، کامپیوتر

نیروی رهایافته ۱ بازی مفرح ولی پراشکالی بود و گیمرها انتظار داشتند دنباله‌ی بازی مشکلات نسخه‌ی اول را رفع کند. متاسفانه این اتفاق نیفتاد و از خیلی لحاظ نیروی رهایافته ۲ از بازی اول هم ضعیف‌تر است. خصوصاً به‌خاطر داستان احمقانه‌ی آن درباره‌ی کلون بودن و همچنین کمپین بسیار کوتاه آن که تمام کردن آن شاید سه ساعت زمان ببرد. ولی از لحاظ ظاهری نیروی رهایافته ۲ بسیار زیباست و همچنین جر دادن استورم‌تروپرها با آذرخش نیرو و شمشیر نوری در دو دست همچنان آدم را ذوق‌زده می‌کند، با این‌که از هیچ لحاظ گیم‌پلی عمیق و تاکتیکی به حساب نمی‌آید. اگر جزو آن دسته از گیمرها هستید که یکی از بهانه‌هایتان برای بازی کردن برآورده شدن فانتزی قدرت به شکلی ساده و بدون زحمت است، از نیروی رهایافته ۲ لذت خواهید برد.

فقط حیف که دنباله‌ای که برای بازی در نظر گرفته شده بود، هیچ‌وقت منتشر نخواهد شد.

۱۴. جنگ ستارگان: نیروهای تاریکی (Star Wars: Dark Forces)

سال انتشار: ۱۹۹۵
پلتفرم‌ها: کامپیوتر، پلی‌استیشن وان، پی‌اس‌پی

در این بازی کایل کاتران، مدت‌ها پیش از این‌که شمشیر نوری به دست بگیرد، اولین ماجراجویی‌اش را پشت‌سر می‌گذارد. او یکی از مامورهای مخفی ائتلاف شورشی است و در طول ماموریت‌هایش توطئه‌ای درباره‌ی ارتش بزرگی که امپراتوری در حال تدارک دیدن است کشف می‌کند. ماموریت کاتران چیست؟ این‌که به هر مامور امپراتوری که سر راهش می‌بیند شلیک کنید. این روزها این بازی از لحاظ ظاهری کهنه به نظر می‌رسد، ولی در سال ۱۹۹۵ راهی جدید برای تجربه‌ی دنیای جنگ ستارگان بود.

طراحی مراحل بازی برای زمان انتشارش عالی بودند. برخلاف شوترهای خطی امروزی، مراحل بازی به شما اجازه‌ی اکتشاف می‌دهند. البته جای تعجب ندارد، چون که بازی یک کلون دوم (Doom Clone) تمام عیار است و بنابراین طبیعی‌ست که ساختار مراحل آن نیز به مراحل بازتر دوم شباهت داشته باشند.

خوشخبتانه خبرهایی مبنی بر بازسازی بازی در موتور آنریل انجین به گوش می‌رسد. بنابراین اگر نمی‌توانید گرافیک قدیمی بازی را تحمل کنید، بهتر است منتظر این بازسازی بمانید.

۱۳. جنگ ستارگان: جمهوری قدیم (Star Wars: The Old Republic)

سال انتشار: ۲۰۱۱
پلتفرم: کامپیوتر

جنگ ستارگان: جمهوری قدیم همیشه از مشکل هویتی رنج می‌برده است. نیمی از آن سعی دارد دنباله‌ای برای بازی‌های تک‌نفره‌ی کوتور ۱ و ۲ باشد، دنباله‌ای که برای هر کلاس داستانی مجزا در نظر گرفته و در بستر آن می‌توانید در نقش یک مامور امپراتوری چیس (Chiss) یا جنگجوی سیث کهکشان جنگ ستارگان را اکتشاف کنید. نیمه‌ی دیگر سعی دارد یکی از بهترین ممورپج‌های (MMORPG) موجود باشد و در این زمینه به موفقیت می‌رسد، ولی به‌عنوان یک بازی ممورپج بسیار استاندارد است.

خطوط روایی کلاس‌محور بازی به‌تنهایی بهانه‌ای کافی برای تجربه‌ی بازی هستند. این خطوط روایی بلندپروازانه‌اند و از لحاظ مقیاس بزرگ و حماسی بودن به روح جنگ ستارگان وفادار هستند. پنجمین بسته‌الحاقی بازی، شوالیه‌های امپراتوری سقوط‌کرده (Knights of the Fallen Empire)، عملاً یک بازی تک‌نفره است که در یک MMO حبس شده است. این بازی عالی است و از خیلی لحاظ یادآور کوتور ۲. با این‌که این بازی یک ممورپج است و این موضوع شاید بسیاری از طرفداران کوتورهای کلاسیک را پس بزند، ولی در حال حاضر نزدیک‌ترین عنوانی است که به دنباله‌ی کوتور داریم و اگر به سبک ممورپچ علاقه‌مند هستید، این موضوع حتی یک نقطه‌ی ضعف به حساب نمی‌آید.

۱۲. جنگ ستارگان اپیزود ۱: مسابقه‌دهنده (Star Wars Episode 1: Racer)

سال انتشار: ۱۹۹۹
پلتفرم‌ها: نینتندو ۶۴، سگا دریم‌کست، کامپیوتر، پلی‌استیشن ۴، ایکس‌باکس وان، نینتندو سوییچ

در بین فیلم‌های جنگ ستارگان اپیزود ۱ انتقاد زیادی دریافت کرد، ولی تقریباً همه موافق‌اند که بخش پادریسینگ (یا کپسول‌رانی) در فیلم برای زمان خودش بسیار چشم‌نواز بود و برای اولین بار ما را با دنیای ورزش در کهکشان دوردست آشنا کرد. در اپیزود ۱: مسابقه‌دهنده این صحنه از فیلم به یک بازی کامل تبدیل شده: در این بازی بازیکنان در نقش مسابقه‌دهنده‌های کپسول‌ران معروف در سیاره‌های مختلف با بقیه مسابقه می‌دهند. هر پیست مسابقه نماینده‌ی فرهنگ و دنیاسازی مخصوص سیاره‌ای است که در آن واقع شده؛ مثل پیست معدن اسپایس در مون گازا (Mon Gazza) که دور تشکیلات استخراج اسپایس عظیمی امتداد یافته است.

با پولی که از برنده شدن به دست می‌آورید، می‌توانید کپسول مسابقه‌ای‌تان را ارتقا دهید یا درویدهای پیست استخدام کنید تا تعمیر کپسول‌تان وسط مسابقه سریع‌تر و موثرتر انجام شود. با پیشروی در بازی، مسابقه‌دهنده‌های بیشتری باز می‌شوند و پاداش نهایی سبولبا (Sebulba) و کپسول معروفش است که به شعله‌افکن مجهز است. به‌لطف افکت‌های صوتی لیسانس‌شده از فیلم‌ها، بازی از لحاظ صوتی بسیار قوی از آب درآمده و با این‌که شاید از لحاظ گرافیکی، در مقایسه با استانداردهای روز زشت به نظر برسد، ولی گیم‌پلی مسابقه‌ای آن آنقدر قوی است که زشتی ظاهری‌اش را جبران کند. اپیزود ۱ مسابقه‌دهنده یکی از بهترین محصولاتی است که از دل اپیزود ۱ درآمده است.

۱۱. جنگ ستارگان: اسکادران‌ها (Star Wars: Squadrons)

سال انتشار: ۲۰۲۰
پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن ۴، کامپیوتر، ایکس‌باکس وان، واقعیت مجازی

اسکادران‌ها هم نوستالژی سری ایکس‌وینگ و جنگنده‌ی تای را برای هواداران قدیمی زنده می‌کند، هم به‌طور مستقل یک شبیه‌ساز پرواز عامه‌پسندانه‌ی خوب از آب درآمده است. این بازی از لحاظ ظاهری و صوتی تجلیل‌خاطری وفادارانه از نمادین‌ترین سفینه‌ها/جنگنده‌ها/فضاپیماهای جنگ ستارگان است و در عین حال به‌قدری عمق دارد که نبردهای فضایی با مقیاس بزرگ را هیجان‌انگیز جلوه دهد.

این بازی یک کمپین تک‌نفره‌ی قابل‌قبول دارد و بازی کردن آن راه خوبی برای افزایش مهارت‌تان است، چون برای بخش چندنفره‌ی بازی مسلماً به مهارت بالا نیاز خواهید داشت. با این‌که EA فعلاً برنامه‌ای ندارد تا محتوای بعد از انتشار (اعم از نقشه، حالت بازی یا سفینه) به بازی اضافه کند، تجربه‌ی اصلی همچنان ارزش وقت‌تان را دارد.

۱۰. جنگ ستارگان شوالیه‌ی جدای – آکادمی جدای (Star Wars Jedi Knight – Jedi Academy)

سال انتشار: ۲۰۰۳
پلتفرم‌ها: کامپیوتر، ایکس‌باکس، پلی‌استیشن ۴، نینتندو سوییچ

آکادمی جدای آخرین بازی مجموعه‌ی شوالیه‌ی جدای با محوریت شخصیت کایل کاتران است، هرچند در این بازی شخصیت اصلی دیگر کایل کاتران نیست و دانش‌آموزی جدید است که می‌خواهد راه‌ورسم استفاده از نیرو را از لوک اسکای‌واکر یاد بگیرد. این دانش‌آموز شخصیت از پیش تثبیت‌شده‌ای نیست و خودتان می‌توانید او را بسازید و جنسیتش را تعیین کنید. همچنین در بازی می‌توانید شمشیر نوری خود را بسازید و آن را شخصی‌سازی کنید. مثل عنوان قبلی سری، در این بازی می‌توانید با انتخاب‌های خود به سمت تاریک یا روشن نیرو گرایش پیدا کنید. همچنین شیوه‌ی پیش‌روی در مراحل نیز از پیش‌تعیین‌شده نیست و می‌توانید خودتان ترتیب‌شان را انتخاب کنید.

آکادمی جدای پایانی عالی برای یک مجموعه‌ی عالی در دنیای جنگ ستارگان است. اگر طرفدار جنگ ستارگان هستید، به خودتان مدیونید که سری شوالیه‌ی جدای را با وجود قدیمی بودن، از اول تا آخر بازی کنید.

۹. جنگ ستارگان: ایکس‌وینگ در برابر جنگنده‌ی تای (Star Wars: X-Wing Vs TIE Fighter)

سال انتشار: ۱۹۹۷
پلتفرم: کامپیوتر

سری ایکس‌وینگ یکی از عناوین محبوب پی‌سی‌گیمرهاست و برای این موضوع دلایل زیادی وجود دارد. نه‌تنها بازی‌های این سری حس نبردهای بین‌کهکشانی هیجان‌انگیز سری را به‌شکلی وفادارانه و موثر انتقال می‌دهند، بلکه می‌توان به این بازی‌ها به چشم شبیه‌سازی نسبتاً پیچیده نگاه کرد که برای پیشروی در آن‌ها باید ریزه‌کاری‌ّهای کنترل یک سفینه‌ی فضایی خیالی را در ورطه‌ی سیاه و بی‌انتهای فضا یاد بگیرید.

ایکس‌وینگ در برابر جنگنده‌ی تای سومین عنوان مجموعه است و حالا که به گذشته نگاه می‌کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که این بازی سال‌ها از زمان خودش جلوتر بود، خصوصاً وقتی آن را با اولین بازی مجموعه یعنی جنگ ستارگان: ایکس‌وینگ (Star Wars: X-Wing) مقایسه می‌کنیم که در سال ۱۹۹۳ منتشر شد و از آزمون زمان سربلند بیرون نیامده است.

ایکس‌وینگ در برابر جنگنده‌ی تای یک بازی تماماً چندنفره است که حالت‌های بازی رقابتی تیمی دارد که در آن‌ها هر بازیکن نقش مشخصی در تیمش دارد. بسته‌الحاقی موازنه‌ی قدرت (Balance of Power) یک کمپین داستانی به بازی اضافه کرد که تا هشت بازیکن می‌توانند آن را به صورت کوآپ بازی کنند. مکانیزم‌های چندنفره‌ی بازی انگار متعلق به یک بازی شوتر از اواخر دهه‌ی ۲۰۰۰ هستند، ولی ایکس‌وینگ در برابر جنگنده‌ی تای در سال ۱۹۹۷ منتشر شد و از این لحاظ یکی از پیشروترین بازی‌های جنگ ستارگان است.

۸. جنگ ستارگان: جنگنده‌ی تای (Star Wars: TIE Fighter)

سال انتشار: ۱۹۹۴
پلتفرم: کامپیوتر

اگر ترجیح می‌دهید تنهایی به آسمان‌ها بروید، جنگنده‌ی تای بازی مخصوص شماست. داستان بازی عموماً به‌عنوان یکی از بهترین داستان‌هایی که در بستر جنگ ستارگان تعریف شده شناخته می‌شود و این موضوع تا حد زیادی مدیون نگرش نویسندگان بازی به امپراتوری است. در این بازی به جای این‌که نیروهای امپراتوری به شکل شرورهای کارتونی به تصویر کشیده شوند، به شکل افراد وظیفه‌شناسی به تصویر کشیده می‌شوند که از ته دل معتقدند که دارند با ارتش تروریست‌ها می‌جنگند و با وجود این‌که نقش خلبان یک جنگنده‌ی تای را بازی می‌کنید، هیچ‌وقت احساس نمی‌کنید «آدم‌بده‌ی» قصه هستید، بلکه احساس می‌کنید چرخ‌دنده‌ای مهم در ماشینی بزرگ هستید که وظیفه‌اش سرکوب اغتشاش تهدیدآمیزی است که پیش آمده.

جنگنده‌ی تای در کنار داستان عالی‌اش به شما اجازه می‌دهد یکی از بهترین سفینه‌های طراحی‌شده در دنیای علمی‌تخیلی را کنترل کنید. کنترل کردن جنگنده‌ی تای همان‌قدر که انتظار دارید باحال است. همچنین در این بازی می‌توانید در کنار دارث ویدر پرواز کنید و این مسلماً یکی از پنج فانتزی برتر طرفداران جنگ ستارگان است.

۷. جنگ ستارگان: نیروی رهایافته (Star Wars: Force Unleashed)

سال انتشار: ۲۰۰۸
پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن ۳، ایکس‌باکس ۳۶۰، کامپیوتر

با این‌که نیروی رهایافته یک بازی پراشکال است، ولی شاید هیچ بازی دیگری به اندازه‌ی آن در انتقال حس قدرتی که نیرو به آدم می‌دهد موفق نبوده باشد. شخصیت اصلی بازی استارکیلر (Starkiller)، شاگرد مخفی دارث ویدر، در بازی به طور فوق‌العاده‌ای قوی است (و راستش این درجه از قوی بودنش، طوری که حتی بتواند دارث ویدر را به چالش بکشد، با منطق دنیای جنگ ستارگان جور نیست). با این حال استفاده از شمشیر نوری و قدرت‌های نیرو (مثل آذرخش نیرو یا Force Lightning یا نابود کردن یک ستاره‌نابودکن (Star Destroyer) با نیرو) لذت لحظه‌ای بالایی فراهم می‌کند.

نیروی رهایافته زمانی جزو محتوای اصلی (Canon) جنگ ستارگان بود و خود جورج لوکاس نیز به ساخت آن رضایت داده بود، ولی وقتی دیزنی جنگ ستارگان را خرید، داستان بازی از کنن خارج شد.

۶. جنگ ستارگان جدای: محفل سقوط‌کرده (Star Wars Jedi: Fallen Order)

سال انتشار: ۲۰۱۹
پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن ۴، کامپیوتر، ایکس‌باکس وان

محفل سقوط‌کرده اندکی پس از وقایع اپیزود ۳ (انتقام سیث) اتفاق می‌افتد و به همان میزان دویدن روی دیوار، معلق زدن در هوا و مبارزات پرآب‌وتاب در آن گنجانده شده که از سازندگان بازی تایتان‌فال (Titanfall) انتظار دارید. قابلیت‌های نیرو نقش پررنگی در بازی دارند و برای پیشروی در محیط‌های بازی و حل کردن پازل‌ها بهشان نیاز دارید. بعضی از قدرت‌ها نیز به شما اجازه می‌دهند زمان را متوقف کنید و استورم‌تروپرها را مثل عروسک خیمه‌شب‌بازی کنترل کنید. این بازی فقط بخش تک‌نفره دارد و تمرکز آن روی داستان تعریف کردن است. شخصیت اصلی آن یک جدای کارآموز به نام کل کستیس (Cal Kestis) است، یکی از بازمانده‌های فرمان ۶۶.

دلیل موفقیت محفل سقوط‌کرده این است که از همه‌ی عواملی که کمک کرده‌اند جنگ ستارگان به عنوانی بزرگ تبدیل شود استفاده می‌کند: در این بازی می‌توانید کهکشانی را که پر از گونه‌های حیاتی متنوع است اکتشاف کنید و در این مسیر تمام ابزاری که یک پاداوان در محفل جدای دارد در اختیار دارید و همه‌ی وظایفی که یک پاداوان در محفل جدای دارد روی دوش‌تان است؛ مهم نیست آن محفل در حال حاضر در چه وضعی قرار دارد. به همه‌ی موارد بالا موسیقی عالی و یک همراه ربات بامزه را اضافه کنید و حاصل کار یکی از بهترین بازی‌های جنگ ستارگان روی کامپیوتر است، حداقل طی سال‌های اخیر.

۵. جنگ ستارگان شوالیه‌های جمهوری قدیم ۲: اربابان سیث (Star Wars Knights of the Old Republic 2: The Sith Lords)

سال انتشار: ۲۰۰۴
پلتفرم‌ها: کامپیوتر، ایکس‌باکس، موبایل

شوالیه‌های جمهوری قدیم ۱ (یا به اختصار کوتور ۱)، با وجود تمام پیچ‌وخم‌های داستانی‌اش، روایت‌گر داستانی نسبتاً  استاندارد بود. دنباله‌ی بازی، که به جای بایوویر (Bioware) آبسیدین (Obsidian) آن را ساخته، بلندپروازانه‌تر است. این بازی از تمام ویژگی‌ّهایی که انتظار دارید یک بازی جنگ ستارگان روی کامپیوتر داشته باشد برخوردار است: شمشیر نوری، نیرو، دوگانگی سمت تاریک و سمت روشن، سیاره‌های بیگانه‌ی منحصربفرد، ووکی‌ها و… ولی همه‌ی این عناصر در خط روایی‌ای به‌مراتب تاریک‌تر و فلسفی‌تر از آن چیزی که از جنگ ستارگان انتظار دارید، جمع‌آوری شده‌اند.

با این‌که این بازی به شما اجازه می‌دهد به سمت تاریک یا روشن نیرو گرایش پیدا کنید، ولی هدف اصلی آن اکتشاف ناحیه‌ی خاکستری بین این دو سمت است. با این حال فکر نکنید با یک بازی کاملاُ فلسفی طرف هستید؛ این بازی عناصر هیجان‌انگیز مثل دوئل با شمشیرهای نوری و به عضویت درآوردن هم‌گروهی‌های جدید (که می‌توانید فاسدشان کنید) نیز دارد.

۴. جنگ ستارگان شوالیه‌ی جدای ۲: جدای تبعیدی (Star Wars Jedi Knight 2: Jedi Outcast)

سال انتشار: ۲۰۰۲
پلتفرم‌ها: کامپیوتر، گیم‌کیوب، ایکس‌باکس، پلی‌استیشن ۴، نینتندو سوییچ

در جدای تبعیدی کایل کاتران بار دیگر در بهترین تجربه‌ی جنگ ستارگان به دنیای ویدئوگیم برگشته است. در این بازی هم مثل بازی‌های پیشین مجموعه کایل دوباره باید از یک مزدور به یک جدای تبدیل شود، چون نزدیک بود به سمت تاریک نیرو سقوط کند و به خاطر همین مجبور شد رابطه‌اش را با نیرو قطع کند. این بازی با موتور کوئیک ۳ (Quake 3) ساخته شده و برای همین جای تعجب ندارد که بخش تیراندازی آن قوی از آب درآمده، ولی چیزی که باعث شده بازی به یک شاهکار تبدیل شود، بخش مبارزه با شمشیر نوری است.

در این بازی می‌توانید حالت مبارزه را بین سبک، متوسط و سنگین تغییر دهید. این سیستم باعث شده مبارزه با شمشیر نوری عمقی پیدا کند که تاکنون مشاهده نشده بود و تا به امروز هم بازی‌ای موفق نشده عملکردی بهتر در این زمینه نشان دهد، هرچند که مبارزه با شمشیر نوری در محفل سقوط‌کرده رقیبی نزدیک است. دوئل‌های بازی بسیار پرهیجان هستند و به‌اندازه‌ی بهترین دوئل‌های فیلم‌ها، حس شگفتی در بازیکن ایجاد می‌کنند. حالا اگر کد تقلب « saberrealisticcombat» را وارد کنید قضیه جالب‌تر می‌شود. چون با هر ضربه‌ی شمشیر نوری، دست و پا و کله‌ی دشمنان قطع می‌شود. حتی اگر شمشیر به دست از کنار آدم‌ها رد شوید، شمشیر نوری در صورت برخورد به بدنشان، اعضایشان را قطع می‌کند.

در بازی به قابلیت‌های نیرو نیز مجهز هستید و این قابلیت‌ها همان‌قدر که به نظر می‌رسند قدرتمند هستند و همچنین مسیر پیشرفتی برای بازی تدارک شده که با دنبال کردن آن، به مهارت بیشتری در استفاده از قابلیت‌هایتان دست پیدا می‌کنید. همه‌ی این عناصر در کنار هم باعث شده شوالیه‌ی جدای ۲ به‌راحتی بهترین شبیه‌ساز جدای به حساب بیاید.

۳. لگو استار وارز: ساگای کامل (Lego Star Wars: The Complete Saga)

سال انتشار: ۲۰۰۷
پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن ۳، ایکس‌باکس ۳۶۰، کامپیوتر، نینتندو دی‌اس، موبایل

لگو استار وارز اولین بازی لگوی لیسانس‌شده‌ای بود که شرکت Traveler’s Tales ساخت و پس از کسب موفقیتش، یک عالمه بازی لگوی دیگر بر اساس فرنچایزهای محبوب مثل ارباب حلقه‌ها، ایندیانا جونز، هری پاتر، انتقام‌جویان و… ساخته شد. ساگای کامل حوادث اپیزود ۱ تا ۶ سری فیلم‌های جنگ ستارگان را پوشش می‌دهد و تمام ماجراجویی‌های مهم شخصیت‌ها را در قالب بلوک‌های لگو بازسازی می‌کند. فقط یادتان نرود در مسیر شکست دادن امپراتوری، همه‌ی بلوک‌های سر راه‌تان را بشکنید!

این بازی پازل‌های ساده و طنزی کودکانه دارد، بنابراین در حال ایدئال بهتر است آن را با اعضای کوچک‌تر خانواده به صورت کوآپ بازی کنید. به‌لطف سیستم شخصیت‌سازی بازی، می‌توانید بوبا فت (Bobba Fett) را به یک ارباب سیث تبدیل کنید.

اگر طرفدار لگو استار وارز هستید، یک خبر خوب برایتان داریم: به‌زودی قرار است یک بازی جدید در سری با عنوان LEGO Star Wars: The Skywalker Saga منتشر شود که حوادث کل نه فیلم اصلی را پوشش می‌دهد و کهکشانی جهان‌باز در اختیارتان قرار می‌دهد که در آن سیستم برخوردهای تصادفی (Random Encounters) وجود دارد و طنز مجموعه نیز به قوت خود باقی‌ست. این عنوان جدید به‌عوان یک بازی لگو بزرگ و بلندپروازانه به نظر می‌رسد.

۲. جنگ ستارگان: خط مقدم ۲ (Star Wars: Battlefront 2)

سال انتشار: ۲۰۰۵
پلتفرم‌ها: کامپیوتر، پلی‌استیشن ۲، ایکس‌باکس

خط مقدم ۲ به‌عنوان بهترین تجربه‌ی اکشن اول شخص چند نفره در دنیای جنگ ستارگان شناخته می‌شود و جادوی لوکاس‌فیلم از سر و روی آن می‌بارد. این بازی یک سری از نمادین‌ترین نبردهای دنیای جنگ ستارگان را به تصویر می‌کشد و از لحاظ زمانی نیز نسل‌های مختلفی را پوشش می‌دهد: از دوران جنگ کلون‌ها تا جنگ داخلی کهکشانی. در بازی چهار کلاس وجود دارند که هرکدام نقش متفاوتی در مبارزه ایفا می‌کنند و به‌لطف تنوع وسایل نقلیه، می‌توانید مطمئن باشید که راه‌های متفاوتی برای نابود کردن دشمن وجود خواهد داشت.

خط مقدم ۱ یک بازی جنگی تمام‌عیار بود که تمرکز آن بیشتر روی مبارزات خط مقدم بین سربازها بود، ولی در خط مقدم ۲ جدای‌ها و سربازهای افسانه‌ای دیگر به میدان اضافه شدند. طی یک تصمیم هوشمندانه، برای این‌که همه‌ی بازیکن‌ها از همان اول با شمشیر نوری به جان هم نیفتند، جدای‌ها موقعی باز می‌شوند که هر تیم به سطح مشخصی از امتیاز دست پیدا کند. این موضوع باعث شده حضور آن‌ها در زمین مبارزه خاص به نظر برسد، البته به‌شرط این‌که بازیکنی که کنترلشان می‌کند، طرز کار با شمشیر نوری را بلد باشد.

متاسفانه با وجود این‌که استودیوی دایس (DICE) دو بازسازی مدرن از سری را انجام داده، ما نسخه‌ی سال ۲۰۰۵ را برای این فهرست انتخاب کردیم، چون سرورهای خط مقدم ۱ جدید اکنون تقریباً متروکه شده‌اند و سیاست‌های طمع‌کارانه‌ی EA در زمینه‌ی گنجاندن لوت‌باکس پولی در خط مقدم ۲ جدید باعث شد این بازی به هنگام لانچ بسیار بدنام شود. البته از آن موقع تاکنون این سیاست‌ها خفیف‌تر شده‌اند، برای همین اگر می‌خواهید سراغ عناوین مدرن خط مقدم بروید، الان موقع مناسبی است تا خط مقدم ۲ را بازی کنید.

۱. جنگ ستارگان: شوالیه‌های جمهوری قدیم (Star Wars: Knights of the Old Republic)

سال انتشار: ۲۰۰۳
پلتفرم‌ها: کامپیوتر، ایکس‌باکس، موبایل

در جوامع هواداری جنگ ستارگان، پیش‌درآمد (Prequel) واژه‌ای جنجالی است، ولی وقتی درباره‌ی پیش‌درآمد برای پیش‌درآمد دنیای جنگ ستارگان صحبت می‌کنیم، حساسیت‌ها از بین می‌روند، چون معنی‌اش این است که داریم درباره‌ی شوالیه‌های جمهوری قدیم، یا کوتور، ساخته‌ی بایوویر صحبت می‌کنیم، بازی‌ای که ۴۰۰۰ سال قبل از ظهور امپراتوری اتفاق می‌افتد. این بازی که بر اساس سیستم تاس بیست‌وجهی (D20 Ruleset) طراحی شده، عملاً یک بازی سیاه‌چاله‌ها و اژدهایان (D&D) است که در دنیای جنگ ستارگان واقع شده و همان‌قدر که انتظار دارید، عالی از آب درآمده است.

این بازی یک دنیای غنی را به تصویر می‌کشد که بسیاری از عناصری که در فیلم‌های اصلی اشاره‌ای ریز به آن‌ها شد در آن حضور مفصلی دارند (مثل مندلورین‌ها، اجداد بوبا فت که در این بازی حضور پررنگی دارند). این بازی در دوران اوج قدرت و رونق جمهوری اتفاق می‌افتد و درباره‌ی تهدید از جانب یک جنگجوی سیث به نام دارث مالک (Darth Malak)، شاگرد دارث رون (Darth Revan) است. دارث رون یک قدرت مرموز و ناشناس است که به‌نوعی می‌توان آن را تریکبی از ویدر، سارون و ولدمورت توصیف کرد!

در بازی هدف نهایی شما شکست دادن دارث مالک است و در این مسیر، به تیمی از جدای‌ها، قاچاق‌چی‌ها، خلبان‌ها و مزدورها ملحق می‌شوید و سفینه‌ی خود به نام ایبون هاک (Ebon Hawk) را کنترل می‌کنید که تجلیل‌خاطر واضحی از میلنیوم فالکون (Millennium Falcon) هان سولو است.

کوتور به‌عنوان یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌ها برای کامپیوتر شناخته می‌شود و برای این موضوع دلایل زیادی وجود دارد. از این دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شخصیت‌های عالی
  • استفاده‌ی صحیح از لیسانس جنگ ستارگان و افکت‌های صوتی و موسیقی مجموعه
  • مبارزه‌ی استراتژیک گروه‌محور قوی
  • گرافیک چشم‌نواز برای زمان انتشار بازی

با این حال، اگر از کسی که کوتور را بازی کرده، بپرسید که قوی‌ترین جنبه‌ی بازی چیست، به یکی از لحظات خاص داستان اشاره می‌کند. با این‌که این همه سال از انتشار بازی گذشته، ولی نمی‌خواهم درباره‌ش حرف بزنم، چون نمی‌خواهم یکی از بهترین غافلگیری‌های دنیای ویدئوگیم را برای کسانی که بازی را هنوز بازی نکرده‌اند خراب کنم. ولی اگر کوتور را بازی کرده باشید، خودتان می‌دانید که داستان و دیالوگ‌های این بازی از بیشتر فیلم‌نامه‌هایی که جورج لوکاس نوشته بهتر است.

منابع: pcgamesn و Den of Geek

 

انتشار یافته در:

مجله‌ی اینترنتی دیجی‌کالا

 

۵/۵ - (۱ امتیاز)
2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  1. امیرحسین صادقی گفته:

    خسته نباشی بابت مقاله، فربد جان
    به نظرم یکم به Republic Commando کم لطفی شده 😄
    برای من همیشه به جای Rainbow Six بیشتر یه ترکیبی از Halo و Half-Life بوده و الهاماتی که از این دو بازی گرفته به وضوح مشخصه
    حالا از ویژگی های مثبت خود بازی که بگذریم، تاثیر بازی توی دنیای Star Wars خیلی وسیعه
    جایی خوندم دیو فیلونی بعد بازی کردن همین بازی بود که به پتانسیل کلون ها و قصه هایی که میشه به واسطه شون تعریف کرد پی برد و مجموعه انیمیشنی Clone Wars رو به وجود آورد و توی یکی از قسمت ها هم با حضور کوتاهی که پیدا کردن بهشون ادای احترام کرد
    و پر بی راه نگفتیم اگه بگیم The Bad Batch در واقع همون Delta Squad هستن که فیلونی همیشه دوست داشت قصه شون رو روایت کنه ولی خب به خاطر خارج شدن از کنن نتونست
    البته که من به شخصه Delta Squad رو به The Bad Batch ترجیح میدم چون اعضای Delta Squad به لحاظ شخصیتی خیلی واقعی تر و ملموس تر هستن ولی اعضای The Bad Batch بیشتر سمت کهن الگو ها و کلیشه ها رفتن (شخصیتی که جثه بزرگ و زور زیادی داره ولی احمقه یا نِرد عینکی همه چیز دان) برای اهداف کمدی
    و LEGO Star Wars رو هم تازگی بعد از سال ها در قالب ماراتن بازی های لایسنس شده لگو بازی کردم و به نظرم یکی از overrated ترین عناوین لگو هست و بدون شک فقط فاکتور نوستالژیه که انقدر تحسین و تمجید به وجود آورده براش
    اون قصه گویی بدون دیالوگ و کمدی اسلپ‌استیک و campy که توی همه عناوین اولیه لگو هست (و فکر کنم فقط بچه های زیر ۵ سال رو بخندونه) واقعا به نظرم بی مزه و بده و صرفا هست که شکاف خالی بین مراحل رو پر کنه برای همون ۵ ساله ها
    کنترل های بازی هم زیاد جالب نیستن و برای عوض کردن شخصیت حتما باید دماغ تو دماغ بشی باهاش
    طراحی بعضی مراحل هم سوال برانگیزه با توجه به اینکه قراره مخاطب بازی کودکان باشن
    مشخصا راه زیادی داشتن تا پیدا کردن فرمول و همچنین تحویل گرفته شدن (که بودجه بگیرن و صداپیشه استخدام کنن) ولی تعریف و تمجید بیخودی و از سر نوستالژی رو توجیح نمیکنه
    حالا امیدوارم این The Skywalker Saga که بالاخره بعد کلی تاخیر قراره تو Gamescom نمایش داشته باشه بیاد و جایگزین خوبی بشه برای این

    پاسخ
    • فربد آذسن گفته:

      این چیزی که درباره‌ی فیلونی و Republic Commando گفتی نمی‌دونستم. خیلی جالب بود و منطقی هم به نظر می‌رسه. چون یکی از نقاط عطف کلون وارز برای من این بود که چقدر خوب به سربازهای کلون پرداخته و چقدر ماهرانه شخصیت‌پردازی شدن، چون که به‌عنوان نویسنده شخصیت و روح دادن به یک سری سرباز کلون که همه‌شون مثل همه‌ن و کلاً هدف وجودی‌شون جنگیدن و کشته شدنه کار راحتی نیست. خوشحالم که ریپابلیک کماندو همچین تاثیری رو فیلونی گذاشته و واقعاً خیر ببینه از زندگیش.یک‌تنه ناجی Canon جنگ ستارگانه.

      درباره‌ی لگو استار وارز هم باهات موافقم. با این‌که از لحاظ گیم‌پلی می‌تونن لذت‌بخش باشن، ولی طنزشون زیادی بچگانه‌ست.

      پاسخ