ElderSign-Header

لینک دانلود همه‌ی مقالات مجموعه‌ی «آشنایی با اساطیر کطولحو» در قالب فایل PDF

حتی در مخوف‌ترین موقعیت‌های وحشتناک نیز حضور کنایه اغلب حس می‌شود.

خانه‌ی متروکه

املا/معادل‌های فارسی: نشان کهن

با در نظر گرفتن موجودات و پدیده‌های وحشتناک و توصیف‌ناپذیری که در دنیای اساطیر کثلهو حضور دارند، منطق حکم می‌کند که راهی برای محافظت انسان‌ها در برابر این تهدیدها طراحی شده باشد. نشان کهن رایج‌ترین راه مقابله با خطرات کثلهویی است. شکل و کاربرد نشان کهن طی سال‌ها چندین بار تغییر یافته است. با وجود
این‌که در داستان‌های لاوکرفت فقط دو بار به آن اشاره شده، ولی این نشان به یکی از شناخته‌شده‌ترین سمبل‌های دنیای لاوکرفت به حساب می آید.

اولین اشاره به نشان کهن در سال ۱۹۲۶ و در داستان «پویش رؤیایی کاداث ناشناخته» صورت گرفت. در این داستان نشان کهن توصیف نشده و فقط به صورت گذرا به آن اشاره شده است. شخصیت اصلی داستان سعی می‌کند راجع‌به خدایان سرزمین رویاهای کره‌ی زمین با خانواده‌ای مزرعه‌دار صحبت کند، ولی آن ها نشان کهن را به او نشان هدایت می‌دهند و او را به سمت اولثار و نیر (Nir) هدایت می‌کنند. در این داستان لاوکرفت در ارتباط با نشان کهن از فعل Make استفاده می‌کند (Make the Elder Sign)، برای همین مشخص نیست او در ابتدا آن را یک حکاکی فیزیکی در نظر گرفته بود یا ایما و اشاره‌ای که با حرکات دست صورت می‌پذیرد. در نامه‌ای که لاوکرفت در
سال ۱۹۳۰ به کلارک اَشتون اسمیت فرستاده بود، طرحی از نشان کهن گنجانده شده بود. در این طرح نشان کهن به شکل خطی صاف به تصویر کشیده که پنج خط کوتاه همچون شاخه‌ی درخت از آن انشعاب یافته‌اند.

elder sign lovecraft - نشان کهن در Cthulhu Mythos | آشنایی با اساطیر کطولحو (قسمت نوزدهم - آخرین قسمت)

نشان کهن، طرح لاوکرفت

در داستان سایه ای بر فراز اینزماوث یکی از شخصیت‌ها به سنگ‌هایی اشاره می‌کند که رویشان نمادهایی همچون صلیب سرخ حکاکی شده است. او این سنگ ها را «نشان قدیم‌یگانه» (The One One’s Sign) خطاب می‌کند. از قرار معلوم کاربرد این سنگ‌ها جلوگیری از نزدیک شدن انسان‌های از همه‌جا بی‌خیر به قلمروی عمیق‌زادگان است.

آگوست درلث تصمیم گرفت در رمان خود «کمین‌کننده در آستانه» (The Lurker in the Threshold) که در سال ۱۹۴۵ منتشر شد، از نشان کهن استفاده کند. اما او نامه‌ی لاوکرفت را که داخل آن نشان کهن را نقاشی کرده بود، نخوانده بود، برای همین نشان کهن این دو فرد با یکدیگر تفاوت زیادی دارند.

نشان کهن درلث که نسبت به طرح لاوکرفت شناخته‌شده‌تر است، به شکل ستاره‌ای کج به تصویر کشیده شده است که در مرکز آن تصویری کاریکاتورمانند از یک چشم غول‌پیکر به تصویر کشیده شده است. اما این تصویر، واقعاً تصویر یک چشم نیست، بلکه تصویر لوزی نامتوازنی است که روی آن خط یا خطوطی کشیده شده که یادآور
ستون‌هایی از جنس آتش هستند.

elder sign derleth - نشان کهن در Cthulhu Mythos | آشنایی با اساطیر کطولحو (قسمت نوزدهم - آخرین قسمت)

نشان کهن، طرح درلث

لین کارتر فرم دیگری از نشان کهن را در داستان «وحشت داخل گالری» (The Horror in the Gallery) معرفی کرد. کارتر با قرار دادن خطوط شاخه مانند لاوکرفت در مرکز ستاره‌ی درلث به گونه ای این دو فرم متفاوت را با یکدیگر آشتی داد.

این که نشان کهن تا چه حد قدرت دارد تا از انسان‌ها در برابر قدیم‌یگانگان محافظت کند، بستگی به داستانی دارد که در آن به کار رفته است. برخی اعتقاد دارند نشان کهن می تواند فرد را از تمامی خدمتگزاران قدیم‌یگانگان مصون نگه دارد، برخی اعتقاد دارند فقط در برابر خدمتگزاران غیرانسان موثر است و برخی نیز اعتقاد دارند
این نشان حتی قادر به باز نگه داشتن خود قدیم‌یگانگان نیز می باشد، منتها فقط برای مدتی کوتاه. همچنین گاهی نشان کهن به شکل ابزاری دفاعی در برابر تمام عناصر تهدیدآمیز موجود در دنیای اساطیر به تصویر کشیده می‌شود، حتی عناصری که هیچ ارتباطی با هیچ یک از قدیم‌یگانگان متعال نداشته باشند. نحوه ی کارکرد نشان کهن به عنوان یک ابزار دفاعی به طور دقیق مشخص نیست و حتی می توان این کارکرد دفاعی را جزو باور خرافی شخصیت‌های داستان و امید واهی آن ها برای محافظت شدن به حساب آورد. ساکنین سرزمین رویاها معتقد هستند که فقط انسان‌ها می‌توانند نشان کهن را به طور صحیح به وجود آورند و بدین ترتیب، به‌راحتی موجودات کثلهویی را که تغییر شکل داده‌اند، شناسایی کنند.

elder sign carter - نشان کهن در Cthulhu Mythos | آشنایی با اساطیر کطولحو (قسمت نوزدهم - آخرین قسمت)

نشان کهن،‌طرح کارتر

از نشان کهن در چند بازی نیز استفاده شده است: در مجموعه بازی های رومیزی سیاهچاله ها و اژدهایان، نشان کهن تحت عنوان نشان سرولیان (Cerulean Sign) حضور دارد. همچنین از این نشان در بازی رومیزی احضار کثلهو و بازی کامپیوتری احضار کثلهو: گوشه‌های تاریک زمین نیز استفاده شده است. به طور کلی تقریباًً تمام بازی های رومیزی و کارتی مدرنی که از اساطیر کثلهو اقتباس شده‌اند (مثل وحشت آرخام)، نشان کهن را با وجهه‌ی مثبت به تصویر می‌کشند. حتی یکی از این بازی‌ها (ساخته‌ی شرکت Fantasy Flight Games) نام «نشان کهن» را یدک می‌کشد.

با وجود این‌که نشان کهن درلث با فاصله ی زیاد محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین فرم این نشان است، بسیاری از طرفداران طراحی ساده‌تر لاوکرفت را ترجیح می‌دهند، چون این نشان قرار است طلسمی محافظ و بدوی باشد که قرار است از انسان ها در برابر تهدیداتی تصورناپذیر محافظت کند، بنابراین منطق حکم می‌کند که طرح آن، طرحی ساده باشد تا بتوان به‌راحتی آن را روی درها، تخته‌چوب‌ها، سنگ‌ها، گردن‌بندها و… حکاکی کرد.

با وجود این که اطلاعات موجود درباره‌ی نشان کهن بسیار کم است، می‌توان آن را یکی از مهم‌ترین عناصر اساطیر کثلهو به حساب آورد. در کهکشانی سرد و بی‌احساس که از وحشت‌های کهکشانی پر شده است، انسان‌ها به هر چیزی که قادر باشد از آن‌ها محافظت کند تمسک خواهند جست؛ مهم نیست خاستگاه آن جادو باشد
یا خرافات محض.

۵/۵ - (۲ امتیاز)
3 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. آریا گفته:

    هزار بار سپاس. مجموعه مقالات را خواندم و شگفت زده شدم. خوشحالم که در گودریدز هم هست تا اونجا دربارش چیزی بنویسم

    پاسخ