Nyarlathotep

لینک دانلود همه‌ی مقالات مجموعه‌ی «آشنایی با اساطیر کطولحو» در قالب فایل PDF

Please allow me to introduce myself

I’m a man of wealth and taste

I’ve been around for a long, long year

Stole many a man’s soul to waste

And I was ’round when Jesus Christ

Had his moment of doubt and pain

Made damn sure that Pilate

Washed his hands and sealed his fate

Pleased to meet you

Hope you guess my name

But what’s puzzling you

Is the nature of my game

Sympathy for the Devil – Rolling Stones

 

املا/معادل (های) فارسی: نیارلات‌هوتپ

القاب: آشوب خیزان (The Crawling Chaos)، خدای بی‌چهره (The Faceless God)، پیغام‌رسان خدایان بیرونی (The Messenger of Outer Gods)

 

اگر جهان آفرینش را به یک کامپیوتر تشبیه کنیم، آزاتوث سازنده‌ی این کامپیوتر، یوگ-سوتوث واحد پردازش مرکزی آن و نیارلات‌هوتپ کاربری است که پشتش نشسته و از آن استفاده می‌کند.

نیارلات‌هوتپ منحصربفردترین خدای اساطیر کثلهو است، چون  از تمامی خدایان دیگر «انسانی‌تر» به نظر می‌رسد، یا حداقل دوست دارد این گونه خود را به دنیا عرضه کند.

بیشتر خدایان و موجودات اساطیر کثلهو و به‌طور کلی، وحشت کیهانی، بر اساس مفاهیمی خلق شده‌اند که برای ذهن بشر بیگانه‌اند و وحشتناک بودنشان نیز از غیرقابل‌فهم بودنشان نشأت می‌گیرد، ولی نیارلات‌هوتپ به کلی داستانش با بقیه فرق دارد.

ایده‌ی اصلی پشت خلق نیارلات‌هوتپ یکی از کابوس‌های لاوکرفت بوده است. در توصیف این کابوس از لاوکرفت نقل است: «واقع‌گرایانه‌ترین و وحشتناک‌ترین کابوسی که از ده‌سالگی تاکنون تجربه کرده‌ام.» او با الهام‌گیری از این کابوس به داستانی کوتاه به نام نیارلات‌هوتپ نوشت. در این داستان نیارلات‌هوتپ به شکل یک فرعون مصری به تصویر کشیده شده است که حین گردش و پرسه زدن در زمین، آرتفکت‌ها و حقه‌های عجیب و جادویی را در میان مردم به عرصه‌ی نمایش می‌گذارد و از این طریق طرفداران و پیروان بیشتری را دور خود جمع می‌کند و آن‌ها را در حال و هوای شور و شوقی جنون‌آمیز فرو می‌برد. ماحصل این جنون رو به افزایش کابوس یا شاید هم بصیرتی در انتهای داستان است که در آن پایان دنیا به تصویر کشیده می‌شود.

Nyarlathotep2 - نیارلات‌هوتپ در Cthulhu Mythos | آشنایی با اساطیر کطولحو (قسمت پنجم)

«نیارلات‌هوتپ در لباس یک فرعون مصری» اثر Girhasha

اشارات به اسم نیارلات‌هوتپ یا حضور او در داستان‌هایی چون پویش رویایی کاداث ناشناخته، قارچ‌های یوگوث، رویاهای درون خانه‌ی ساحره، شکارچی در شب و… او را به استفاده‌شده‌ترین خدا در میان آثار لاوکرفت بدل کرده است.

نویسنده‌های بسیاری چون رابرت بلاک، لین کارتر (Lin Carter) ، آگوست درلث و…  از اشکال مختلف نیارلات‌هوتپ در در داستان‌های خود استفاده کردند. استیون کینگ (Stephen King) او را در قالب شخصیت رندال فلگ (Randall Flagg) در ایستادگی (The Stand، در ایران تحت عنوان «ابلیس» منتشر شده است) و سری برج تاریک (The Dark Tower) به کار برد و ژاپنی‌ها هم طبق سنت‌های هنجارشکنانه‌ی خود او را در قالب دختری نوجوان در سری لایت‌ناول/مانگا/انیمه‌ی نیاروکو: خیزان با عشق (Nyaruko: Crawling with Love) به تصویر کشیده‌اند.

گمان می‌رود نیارلات‌هوتپ هزار شکل مختلف داشته باشد؛ اشکالی که از قرار معلوم بیشترشان وحشتناک و چندش‌آور هستند، ولی برخی از اشکالش (مانند شکل فرعون) به‌طور تمام و کمال انسان‌گونه‌اند.

می‌توان فرض را بر این قرار داد که او می‌تواند خودش را به هر شکلی که می‌خواهد دربیاورد، حتی به شکل خدایان دیگر اسطوره. همچنین نیارلات‌هوتپ از قابلیت‌های ماوراءالطبیعه‌ی بسیاری نیز بهره‌مند است و این قابلیت‌ها از شکلی به شکل دیگر متغیر هستند. از این قابلیت‌ها می‌توان نیروی فراانسانی، شکست‌ناپذیر بودن، پرواز، تاثیرگذاری تله‌پاتیک و انواع و اقسام طلسم‌های جادویی را نام برد. البته مهم‌ترین قابلیت نیارلات‌هوتپ قدرت او در گول زدن و به بازی گرفتن دیگران است.

Nyarlathotep1 - نیارلات‌هوتپ در Cthulhu Mythos | آشنایی با اساطیر کطولحو (قسمت پنجم)

«نیارلات‌هوتپ» اثر Ant’lyndaer Barri’ana

نیارلات‌هوتپ همیشه در حال معامله جوش دادن با طرف حسابش است، ولی عنصر فریب و مسامحه در هیچ‌یک از معامله‌های او غایب نیستند و تقریباً هیچ‌وقت نمی‌توان به او اعتماد کرد.  از این لحاظ می‌توان او را معادل کهن‌الگوی خدای حقه‌باز (Trickster God) در اساطیر کثلهو در نظر گرفت، تقریباً خدایی شبیه به هرمس در اساطیر یونان یا لوکی در اساطیر اسکاندیناوی.

حقه‌باز بودن نیارلات‌هوتپ، در کنار برخوردار بودنش از قابلیت تغییر شکل دادن به هر چیزی که می‌خواهد، او را به عنصری بسیار خطرناک در میان خدایان بیرونی تبدیل کرده است.

یکی از بحث‌هایی که زیاد بین طرفداران اساطیر کثلهو درمی‌گیرد، سطح قدرت خدایان اساطیر است. به عنوان مثال، اگر روزی کثلهو از رالیه برخیزد و درصدد نابود کردن یا به اسارت گرفتن بشریت بربیاید، آیا با سطح فعلی تکنولوژی نظامی و ابزاری چون بمب اتم می‌توان با او مقابله کرد؟ اگر روزی بین خدایان بیرونی جنگی بزرگ دربگیرد، کدام‌یک خواهد توانست بقیه را شکست دهد؟ گرچه داشتن چنین نگرشی به اساطیر کثلهو و خدایان آن، به احتمال زیاد مدنظر شخص لاوکرفت نبوده و اطلاعات موجود راجع‌به خدایان اساطیر در حدی نیست تا حدسی قابل‌اعتنا را راجع‌به این مساله ممکن سازد، ولی در عین حال چنین بحث‌هایی ما را به شناخت بیشتر این خدایان و توانایی‌هایشان ترغیب خواهد کرد.

اگر بحث قدرتمند بودن مطرح باشد، شاید بتوان نیارلات‌هوتپ را از بعضی لحاظ قدرتمندترین خدای اساطیر کثلهو در نظر گرفت. درست است که آزاتوث می‌تواند با افکار خود هر چیزی را از صفحه‌ی روزگار محو کند و یوگ-سوتوث بر همه چیز و همه‌کس عالم و آگاه است، ولی آزاتوث و یوگ-سوتوث هردو موجوداتی به شدت خنثی هستند. نیارلات‌هوتپ تنها خدایی است که می‌تواند به طور فعالانه کل وجودیت ما را تحت‌تاثیر قرار دهد و هروقت که دلش بخواهد ما را نابود سازد. شما را به همان مثالی که اول متن آوردیم ارجاع می‌دهیم: درست است که یک کامپیوتر از لحاظ تئوریک از ذهن انسان قدرتمندتر است و در یک ثانیه می‌تواند پردازش‌هایی را انجام دهد که یک انسان را سال‌ها به خود مشغول می‌سازند، ولی آیا تا وقتی که انسان در حال استفاده از کامپیوتر به نفع خود است و کامپیوتر خودش خنثی و ناآگاه یک گوشه قرار گرفته است، قدرت واقعی به انسان تعلق ندارد؟

Nyarlathotep3 - نیارلات‌هوتپ در Cthulhu Mythos | آشنایی با اساطیر کطولحو (قسمت پنجم)

صدای قدم‌های سراسیمه و وهمناک آن موش‌های شیطان‌صفت می‌آمد که مثل همیشه، در پی یافتن مصیبتی جدید بودند و تصمیم داشتند  مرا تا خود آن حفره‌های دهان‌باز در مرکز زمین، همراه با خود بکشانند، جایی که نیارلات‌هوتپ، خدای بی‌چهره‌ی مجنون، در تاریکی به صدای موسیقی آن دو فلوت‌نواز بی‌شکل ابله گوش می‌دهد و کوکورانه زوزه می‌کشد.

موش‌ها میان دیوارها

اشاره شد که نیارلات‌هوتپ هروقت که دلش بخواهد می‌تواند ما را نابود کند؛ حالا سوال اینجاست که چرا این کار را انجام نمی‌دهد؟ اگر او توانایی نازل کردن نابودی و هلاکت را بر زمین دارد، چه چیزی مانع او شده است؟ برای این سوال جوابی قطعی وجود ندارد، برای همین باز هم باید به حدس و گمان متوصل شد. نیارلات‌هوتپ ما را نابود نمی‌کند، به همان دلیل که جوکر بتمن را نمی‌کشد. نیارلات‌هوتپ موجودی‌ست که از مجنون کردن و فریب دادن لذت می‌برد. او می‌تواند ما را نابود سازد، ولی در این صورت یکی از سرگرم‌کننده‌ترین اسباب‌بازی‌هایش را از دست می‌دهد. البته گونه‌های جاندار هوشمند دیگری در اساطیر وجود دارند، ولی به احتمال زیاد هیچ‌کدام به اندازه‌ی انسان‌ها برای نیارلات‌هوتپ سرگرم‌کننده نیستند.

گفته می‌شود که نیارلات‌هوتپ تنها موجودی است که می‌تواند خدایان بیرونی و قدیم‌یگانگان متعال را به دنیای فانی ما وارد کند. از این فرضیه برمی‌آید که او تاکنون این کار را عمداً انجام نداده است، چون فعلاً نمی‌خواهد شاهد نابودی‌ای باشد که این واقعه در پی خواهد داشت.

نیارلات‌هوتپ در چند ظاهر و شکل مختلف نزد مصریان باستان ظاهر شد (هوتپ پسوندی مصری به معنای «صلح» یا «رضایت» است) و مصریان نیز او را هم به‌عنوان یک فرعون و هم به‌عنوان یک خدا پرستش کردند، ولی بعید به نظر می‌رسد که او ماجراجویی و شیطنت‌های خود را با مصریان باستان به پایان رسانیده باشد. خدایی که می‌تواند خود را به هر شکلی دربیاورد و از فریب دادن و حقه‌بازی لذت می‌برد، مسلماً در طول اعصار مختلف گول زدن بشریت را به طور مداوم ادامه داده است. چه کسی می‌تواند با اطمینان بگوید هیتلر، استالین، پولس، تسلا، راسپوتین و… همه یکی از اشکال تغییرشکل‌یافته‌ی نیارلات‌هوتپ نبوده‌اند؟ از کجا معلوم تمام ادیان و ایدئولوژی‌های تاثیرگذار در تاریخ ساخته و پرداخته‌ی ذهن نیارلات‌هوتپ نبوده باشند؟

نیارلات‌هوتپ موجودی روئین‌تن، قدرتمند و بسیار صبور است. او را می‌توان ترکیبی از ابلیس و جوکر در نظر گرفت و ما همه صرفاً بازیچه‌ی دست او هستیم.

اگر روزی دیدید انسان‌ها به طور دسته‌جمعی در حال انجام کاری احمقانه و خودویرانگر هستند، می‌توانید مطمئن باشید نیارلات‌هوتپ در لباس یک خبرنگار، بمب‌گذار، نظریه‌پرداز یا سخنران در حال تحریک کردن و برافروخته کردنشان است و در خلوت خود، به رنج و فلاکتی که انسان‌ها به امید کسب افتخار و دفاع از ارزش‌هایشان متحمل می‌شوند، خواهد خندید.

۴.۳/۵ - (۶ امتیاز)
2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *