GreatOldOne

لینک دانلود همه‌ی مقالات مجموعه‌ی «آشنایی با اساطیر کطولحو» در قالب فایل PDF

من تمام أتچه را که کائنات از وحشت در چنته داشت، از نظر گذرانده‌ام و اکنون حتی آسمان بهار و گل‌های تابستان نیز به کامم زهر شده‌اند.

احضار کثلهو

املا/معادل (های) فارسی: جمع‌بندی قدیم‌یگانگان متعال

نمونه‌ای از قدیم‌یگانگان متعال: یِیگ (Yig)، گاتانوثوآ (Ghatanothoa)، ستوگوآ (Tsathoggua)

تاکنون دو تن از قدیم‌یگانگان متعال را به‌طور جداگانه معرفی کرده‌ایم: کثلهو و هاستور. ولی پانتئون قدیم‌یگانگان به این دو محدود نمی‌شود. خود لاوکرفت قدیم‌یگانگان بیشتری را در نوشته‌های خود معرفی کرد و تعداد آن‌ها به لطف فعالیت نویسندگانی که در طی چند دهه‌ی اخیر اسطوره را بسط داده‌اند، بسیار بیشتر شده است. در ادامه به معرفی مختصر برخی از این قدیم‌یگانگان می‌پردازیم:

Yig - معرفی قدیم‌یگانگان متعال در Cthulhu Mythos | آشنایی با اساطیر کطولحو (قسمت دوازدهم)

«ییگ» اثر faxtar

ییگ، پدر مارها (Yig, Father of Serpents): ییگ برای اولین بار در داستان «نفرین ییگ» (The Curse of Yig) که کار اشتراکی لاوکرفت و زلیا بیشپ (Zealia Bishop) بود مورد اشاره قرار گرفت. ییگ هم طبق سنت رایج قدیم‌یگانگان، از فضا به زمین آمده است و خلق خزندگان و حشرات به او نسبت داده شده است. البته برخی از عبادت‌کنندگان او خلق انسان را نیز به ییگ نسبت داده‌اند، ولی احتمالاً این دروغی است که برای بالا بردن جایگاه خدای خود ترویج می‌دهند.

به احتمال زیاد ییگ الهام‌بخش افسانه‌های مربوط به خدای آزتک کیتزالکواتل (Quetzalcoatl) بوده است، چون از لحاظ ظاهری این دو شباهت زیادی به هم دارند. ییگ هم به‌راحتی راضی می‌شود و هم به‌راحتی عصبانی، برای همین پرستش او در عین سودمند بودن، ریسک زیادی به همراه دارد.

گفته می‌شود شیوه‌ی انتقام‌گیری او، تبدیل کردن دشمناش به هیولاهایی مارمانند است. او فرزاندان خود را که ظاهری این‌چنین دارند، به‌عنوان مأموران مخفی خود به سرتاسر دنیا می‌فرستند تا خواسته‌ی او را به مرحله‌ی اجرا برسانند.

Ghatanothoa - معرفی قدیم‌یگانگان متعال در Cthulhu Mythos | آشنایی با اساطیر کطولحو (قسمت دوازدهم)

« گاتانوثوآ» اثر borjapindado

گاتانوثوآ (Ghatanothoa): گاتانوثوآ برای اولین بار در داستان «خارج از اعصار» (Out of the Aeons) اثر مشترک لاوکرفت و هیزل هیلد (Hazel Heald) مورد اشاره قرار گرفت. گاتانوثوآ که از قرار معلوم اولین فرزند کثلهو است، از سیاره‌ی یوگوث، سیاره‌ای که طبق شواهد موجود در منظومه‌ی شمسی واقع شده است، به زمین آورده شده است.

گاتانوثوآ ظاهر بسیار هولناکی دارد، حتی با در نظر گرفتن استانداردهای اساطیر. هرکس که به او نگاه کند، درجا خشکش می‌زند و در حالی که همچنان زنده است، نوعی رویش چرمی پوستش را می‌پوشاند.

گاتانوثوآ زیر قاره‌ی گمشده‌ی مو (The Lost Continent of Mu) گیر افتاده است و مردمی که آنجا زندگی می‌کنند، او را خنثی‌سازی کردند تا نتواند از آنجا فرار کند.

کاهن اعظم شوب-نیگوراث سعی کرد تا با قدیم‌یگانگان متعال مبارزه کند، ولی ماموران گاتانوثوآ طومار جادویی او را با یک نمونه‌ی قلابی تعویض کردند و او را به سرنوشتی نامعلوم دچار ساختند.

Tsathoggua - معرفی قدیم‌یگانگان متعال در Cthulhu Mythos | آشنایی با اساطیر کطولحو (قسمت دوازدهم)

«ستوگوا» اثر James Daly

ستوگوآ (Tsathoggua): از این پس به قدیم‌یگانگان متعالی که نویسندگانی به جز لاوکرفت خلقشان کرده‌اند، می‌پردازیم. ستوگوآ یکی از مخلوقات کلارک اَشتون اسمیت (Clark Ashton Smith) است که به سری داستان‌های حلقه‌ی هایپربوریایی (The Hyperborean Cycle) او تعلق دارد.

ستوگوآ ظاهر وزغی غول‌پیکر و سیاه را دارد و خصایص ظاهری خفاش و جانور تنبل (Sloth) را نیز داراست. به اعتقاد برخی ستوگوآ می‌تواند ظاهر خود را بنا بر اقتضای شرایط محیطی‌ای که در آن حضور دارد عوض کند. کالت‌های ستوگوآ در زیر شهرهای بزرگ فعالیت می‌کنند و از طریق فعالیت‌های جنسی دسته‌جمعی (اورجی) و کشتن قربانی‌های انسانی قدرت کسب می‌کنند. خود ستوگوآ نیز از جنگ و عدم ثبات در جوامع انسانی قدرت کسب می‌کند.

پیروان ستوگوآ هرچقدر بیشتر به او نزدیک شوند، فاسدتر می‌شوند، طوری که در شدیدترین حالتشان انسانیتشان را کامل از دست می‌دهند و رفتار و سکناتی کاملاً حیوانی پیدا می‌کنند.

البته خدمت‌گزاران واقعی ستوگوآ نه انسان‌ها، بلکه موجوداتی به نام بی‌شکل‌زادگان (The Formless Spawn) هستند. بی‌شکل‌زادگان موجوداتی سیاه و فاقد شکل هستند که به قیر شباهت دارند. بی‌شکل‌زادگان می‌توانند به هر شکلی که می‌خواهند دربیایند و مهار کردنشان بسیار دشوار است، برای همین در امر شکار انسان بسیار کارآمد هستند.

Ithaqua - معرفی قدیم‌یگانگان متعال در Cthulhu Mythos | آشنایی با اساطیر کطولحو (قسمت دوازدهم)

«ایثاکوا» اثر James Daly

ایثاکوای بادرو (Ithaqua the Wind-Walker): ایثاکوا که پیشتر اشاره‌ای مختصر به او داشتیم، برای اولین بار در داستان ایثاکوا اثر آگوست درلث حضور پیدا کرد. ایثاکوا موجودی غول‌پیکر و شبه‌انسان است که پوستی رنگ‌پریده و چشم‌های قرمز درخشان دارد. به احتمال زیاد ایثاکوا الهام‌بخش افسانه‌های وندیگو و یتی بوده است، چون او در نواحی قطبی پرسه می‌زند و مسافران بی‌خبر را به طور دردناکی به قتل می‌رساند.

نقل است که ایثاکوا می‌تواند به راحتی راه رفتن روی زمین، آسمان را هم بپیماید و همچنین می‌تواند خود را به شکل ابری مه‌آلود دربیاورد.

Cthuga - معرفی قدیم‌یگانگان متعال در Cthulhu Mythos | آشنایی با اساطیر کطولحو (قسمت دوازدهم)

«کثوگوآ» اثر هنرمند نامعلوم

کثوگوآ (Cthuga): کثوگوآ، یکی دیگر از مخلوقات درلث، یک توپ آتشین هوشمند است که گفته می‌شود اولین قدیم‌یگانه‌ی متعالی بود که به زمین وارد شد (در آن هنگام که بخش اعظمی از زمین گداخته بود). خدمت‌گزاران او جانوران آتشین کاثوگا (Cthugha) هستند که به نام آتش‌آشام (Fire Vampire) نیز شناخته می‌شوند. نقل است که یکی از این آتش‌آشامان عامل آتش‌سوزی بزرگ لندن در سال ۱۶۶۶ بود.

Abhoth - معرفی قدیم‌یگانگان متعال در Cthulhu Mythos | آشنایی با اساطیر کطولحو (قسمت دوازدهم)

«اَبهاث» اثر هنرمند نامعلوم

اَبهاث (Abhoth): ابهاث، ملقب به منشاء کثافت (The Source of Uncleanliness) یک حجم خاکستری با فرم متغیر است که از بدنه‌ی خاکستری آن، هیولاهایی کریه و فاقد شعور دائماً در حال زاییده شدن و بیرون آمدن هستند. بازوچه‌ها و دست‌های ابهاث بسیاری از این هیولاها را می‌گیرند و به عقب می‌کشند تا خورده شوند، ولی برخی از آن‌ها موفق به فرار می‌شوند و در زمین شروع به پرسه‌زدن می‌کنند. تعداد کمی از آن‌ها در صدد برآورده کردن خواسته‌ی پدرشان برمی‌آیند.

ابهاث ذهنی پیچیده و بدبین دارد و می‌تواند از راه تله‌پاتی با موجودات هوشمندی که اطرافش باشند، ارتباط برقرار کند.

GalaKi - معرفی قدیم‌یگانگان متعال در Cthulhu Mythos | آشنایی با اساطیر کطولحو (قسمت دوازدهم)

«گلاکی» اثر Steve Somers

گِلاکی (Gla’aki): گلاکی، یکی از مخلوقات رمزی کمبل (Ramsey Campbell) درون دریاچه‌ای در انگلستان زندگی می‌کند، هرچند شاهدان حضور او را در برخی از دریاچه‌های دیگر در دنیا نیز گزارش داده‌اند.

او ظاهر حلزونی غول‌پیکر را دارد که سه چشم او روی سه پایه‌ی ارگانیک قرار گرفته‌اند و تیغه‌های فلزی زیادی از پشتش بیرون زده‌اند.

برخی با میل شخصی خود به گلاکی خدمت می‌کنند و برخی نیز از طریق رویا دیدن به او جذب می‌شوند.

اگر انسانی به دریاچه‌ای که گلاکی درون ان قرار دارد نزدیک شود، او یکی از تیغه‌های فلزی‌اش را  وارد پیکر آن انسان می‌کند و از طریق آن نوعی مایع بیگانه را وارد بدنشان می‌کند. اگر تا قبل از کامل شدن تزریق، نخاع قربانی بشکند، او خواهد مرد. در غیر این صورت به یکی از خدمت‌گزاران گلاکی تبدیل خواهد شد و او خواهد توانست به هر شکلی که بخواهد، قربانی را کنترل کند.

اشاراتی کوتاه به چند قدیم‌یگانه‌ی دیگر:

اَتلاک-ناکا (Atlach-Nacha): قدیم‌یگانه‌ای با پیکری عنکبوت‌مانند و صورتی انسان‌گونه که کار آن بافتن تار بزرگی است که بین سرزمین رویاها و جهان بیداری ارتباط برقرار می‌کند. به اعتقاد برخی، اگر روزی بافتن این تار به پایان برسد، دنیا نیز به پایان خواهد رسید.

شودِمِل (Shudde M’ell): شودمل، معروف به حفار زیرین (The Burrower Beneath)، یک کرم غول‌پیکر خاکستری حدوداً یک و نیم کیلومتری است که از خود اسیدهایی ناشناخته ترشح می‌کند. شودمل در اعماق زمین می‌خزد و سنگ‌های زیرزمینی سر راهش را ذوب می‌کند. شودمل مهم‌ترین عضو گونه‌ی کرم‌مانند کتونیَن‌ها (Chthonians) است.

کوآچیل یوتِس (Quachil Uttaus): کوآچیل یوتس می‌تواند هر چیزی را در تماس با آن قرار بگیرد، به گرد و غبار تبدیل کند، چون به اعتقاد برخی حضور او در یک مکان، سرعت گذر زمان در آنجا را سریع‌تر می‌کند. برای همین او در میان قدیم‌یگانگان متعال نماد کهنسالی، مرگ و پوسیدگی است. فقط کسانی که نیت خودکشی کردن داشته باشند، به احضار کردن این قدیم‌یگانه فکر می‌کنند.

غیر از مواردی که اشاره شد، قدیم‌یگانگان متعال بسیار بسیار بیشتری در اسطوره حضور دارند که پرداختن به همه‌ی آن‌ها از حوصله‌ی این سری مقالات خارج است. در صورت علاقه‌مند بودن به اساطیر کثلهو، بد نیست که خودتان هم به تحقیق و اکتشاف پیرامون این زمینه بپردازید. لاوکرفت، با تشویق نویسندگان دیگر به بسط دادن اسطوره‌ای که خودش خلق کرده بود، یکی از پربارترین فعالیت‌های خلاقانه‌ی اشتراکی را در ادبیات گمانه‌زن بدعت نهاد و چه قصه‌نویس باشید، چه  طراح، از میان تعداد زیاد هیولاهای خلق‌شده در این بستر، بالاخره یکی‌شان تخیلتان را به هیجان آورده و الهام‌بخشتان خواهد بود.

۴.۴/۵ - (۵ امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *