religions

درونمایهی اصلی ادیان ابراهیمی:
اسلام: رسیدن
 به خوشبختی از طریق تسلیم شدن در برابر خدا
مسیحیت
: نجات و رستگاری
یهودیت: اطاعت از قوانین

درون‌مایه‌ی اصلی

درون‌مایه‌ی اصلی یا تِم یک اثر، فلسفه، پیام یا ایده‌ای است که در قلب آن قرار دارد و بیان‌کننده‌ی این است که اثر کلاً راجع به چیست.

در ابتدا داستان‌ها به دو دلیل تعریف می‌شدند: سرگرمی و تعلیم. درست است که بخش قابل‌توجهی از شاهنامه راجع به قهرمان‌بازی‌های شخصیتی به نام رستم است، ولی درعین‌حال هدف آن ستایش از فرهنگی که چنین شخصیتی را به وجود آورده نیز هست. در واقع این چیزی است که مرز بین داستان و دنیای واقعی را مشخص می‌کند: دنیای واقعی درون‌مایه‌ی اصلی، پیام یا معنای خاصی ندارد، مگر این‌که خودمان آن‌ها را برای خودمان ایجاد کنیم. این‌جاست که بحث مهم دیدگاه مطرح می‌شود؛ هدف عقاید و مذاهب مختلف معنا دادن به یک دنیای بی‌معنی است و دیدگاهی که هریک ارائه می‌کنند در راستای تقویت معنا درنظرگرفته شده است.

درون‌مایه‌ی اصلی با پیام اخلاقی تفاوت دارد، چون اولی اغلب راجع به موضوع اصلی داستان است، نه برداشت یا نتیجه‌گیری از آن. به‌عنوان مثال، «دوستی» یا حتی بهتر از آن، «حفظ کردن دوستی در یک دنیای سرد و خشن» درون‌مایه‌های یک اثر هستند و نویسنده قصد دارد کاری انجام دهد تا مخاطب راجع به آن‌ها فکر کند، درحالی‌که «با دوستی می‌توان تمام مشکلات را حل کرد» یک پیام اخلاقی است؛ درس و نتیجه‌ای که نویسنده قصد دارد خواننده از اثر یاد بگیرد. البته بعضی‌وقت‌ها مرز باریکی بین این دو وجود دارد و درون‌مایه‌ی اصلی می‌تواند توسعه‌دهنده و منتقل‌کننده‌ی پیامی اخلاقی باشد، ولی هردو لزوماً یکصدا نیستند؛ خواننده می‌تواند با پیام اخلاقی نویسنده مخالف باشد، ولی چه موافقت کند، چه مخالفت، اثر همچنان راجع به درون‌مایه‌ی اصلی خواهد بود.

درون‌مایه‌ی اصلی با پیام اخلاقی تفاوت دارد، چون اولی اغلب راجع به موضوع اصلی داستان است، نه برداشت یا نتیجه‌گیری از آن.

یک جای خوب برای شروع به فکر کردن راجع به درون‌مایه‌ی اثر کشمکشی است که به تصویر می‌کشد؛ این‌که کشمکش کلی اثر چیست، از کجا برخاسته و چه سوالاتی را برمی‌انگیزد.

 

frodo-and-sam-in-lord-of-the-rings

حتی کسانی که بی‌اهمیت به نظر می‌رسند، پتانسیل تغییر دنیا را دارند.

 

درون‌مایه‌ی اصلی تعدادی از آثار داستانی معروف

کامیک‌ها

  • ۳۰۰: هیچ مردی بالاتر از مردی دیگر نیست.
  • بتمن: چگونگی تاثیر آسیب‌هایی که در گذشته به ما وارد شده‌اند روی انتخاب‌ها و در نتیجه شخصیت فعلی‌مان
  • چهار شگفت‌انگیز: طبیعت خانواده
  • سندمن: هر چیزی عوض می‌شود و به پایان می‌رسد و هیچ یک از این دو لزوماً بد نیستند.
  • اسکات پیلگریم: جنگ برای معشوق
  • وی مثل وندتا: معنی آزادی داشتن چیست؟ برای رسیدن به آن چه تاوانی باید پرداخت؟
  • مرد عنکبوتی: قدرت زیاد مسئولیت زیاد به همراه دارد.

فیلم‌ها

  • دکتر استرنج‌لاو: چگونه می‌توان بشر را نجات داد وقتی خودش در حال نابود کردن خودش است؟
  • نابودگر: هیچ سرنوشتی غیر از چیزی که خودمان می‌سازیم وجود ندارد.
  • اینک آخرالزمان: تاثیر جنگ روی روان انسان
  • ماتریکس: طبیعت واقعیت و دنیای اطرافمان؛ آیا می‌توانیم به احساساتمان اعتماد کنیم؟ آیا اولیاء امور از آن برای گمراه کردن ما استفاده می‌کنند؟
  • تنها در خانه: اتکاء به نفس
  • بازگشت به آینده: اگر دانش تغییر دادن زندگیتان را داشتید، آن را تغییر می‌دادید؟
  • ایکورو: چند روز آخر زندگی خود را چگونه می‌گذرانید؟

 

MACAULAY CULKIN HOME ALONE (1990)

اتکاء به نفس (تنها در خانه)

سریال‌های تلویزیونی

  • ۲۴: برای اجرای عدالت تا کجا پیش می‌روید؟
  • Breaking Bad : تاثیر انجام کار بدی که در ابتدا (ظاهراً) نیت پشت آن خیر بوده، روی زندگی، خانواده و روحتان چه اثری می‌گذارد؟
  • مستر بین: نامعمول فکر کردن
  • پیشتازان فضا: احتمال ایجاد رابطه‌ی دوستی بین نژادهای مختلف

آثار ادبی

  • بلندی‌های بادگیر: آیا انتقام گرفتن ذهن انسان را آرام می‌کند؟
  • ارباب حلقه‌ها: حتی کسانی که بی‌اهمیت به نظر می‌رسند، پتانسیل تغییر دنیا را دارند.
  • سفرهای گالیور: زمین جای مزخرفی است و نمی‌توان از آن فرار کرد.
  • کنت مونت کریستو: ریاکاری اشراف‌
  • مزرعه‌ی حیوانات: جایگزین شدن ظالمان جدید با ظالمان قدیمی
  • فرانکنشتاین: عواقب ناگوار پا کردن در کفش خدا
  • کمدی الهی: در جهان آخرت چه پاداش یا عذابی در انتظارتان است؟

بازی‌های کامپیوتری

  • Fallout Series : حتی پس از پایان دنیا هم مردم به کشتن هم روی می‌آورند.
  • شاهزاده‌ی پارسی (سه‌گانه‌ی شن‌های زمان): هر عملی عواقب مخصوص به خود را دارد و نمی‌توان تا ابد از مواجهه با آن سر باز زد.
  • آژیر قرمز: آیا چیزی بهتر از دنیای فعلی ما وجود دارد؟
  • سری تمدن سید میر: برای این‌که یک تمدن پیشرفت کند، به چه چیزی نیاز است؟
  • استارکرفت: هدف مخرب رسیدن به کمال مطلق

 

منبع: Central Theme

برای دیدن بقیه عناصر به صفحه معرفی عناصر داستان بروید.

 

درون‌مایه‌ی اصلی (Central Theme) | معرفی عناصر داستانی (۲۹)
۳٫۸ (۷۶%) ۵ votes
2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.