اکنون در سال ۲۰۲۳ هستیم؛ یعنی ۱۶ سال از پدید آمدن «جهان سینمایی مارول» (Marvel Cinematic Universe) گذشته است. با در نظر گرفتن محبوبیت مجموعههای سینمایی، شاید بهراحتی بتوان فرض را بر این گرفت که دیر یا زود، ساخته شدن یک اقتباس سینمایی پرخرج و پرفروش مبتنی بر مجموعهی باارزشی چون «ارباب حلقهها»ی جی.آر.آر. تالکین […]
چند سالی میشود که کانال یوتیوب جعبهابزار بازیسازان (Game Maker’s Toolkit) در ویدئوهایی کوتاه و آموزنده به بررسی و توصیف جنبههای مختلف بازیهای ویدئویی و مفاهیم مربوط به این حوزه میپردازد. من تصمیم گرفتم محتوای این ویدئوها را با کمی تصرف و منطبق کردن آن با مدیوم نوشتار، به فارسی برگردانم. این سری مقالات برای […]
عوامل زیادی در موفقیت فیلمها دخیلاند و شخصیتهای جذاب که داستان را جلو ببرند، جزو یکی از مهمترین عوامل هستند. به عناوین و مجموعههای سینمایی مشهوری چون «جنگ ستارگان»، «پدرخوانده»، «روانی» و تمام آثار مارول و دیسی فکر کنید: به احتمال زیاد اولین چیزی که دربارهی این آثار به ذهنتان میرسد، شخصیتهای داخل فیلم است. […]
بازیهای ویدیویی به یکی از بانفوذترین رسانههای هنری و سرگرمی در دنیای مدرن تبدیل شدهاند. به نظر میرسد که بازیهای ویدیویی موفق شدهاند به نوعی راه خود را به زندگی روزمرهی ما پیدا کنند: از عناوین تراز اولی چون «اسکایریم» (Skyrim) و «ندای وظیفه» گرفته تا بازیهای اجتماعی آرامشبخشی چون «انیمال کراسینگ» (Animal Crossing). جالب […]
هر سال که سپری میشود، دانش ما دربارهی فضا و چگونگی سفر کردن در آن بیشتر میشود. در همین ۵۰ سال گذشته، وجود سیاهچالههای فضایی، وجود اولین سیارهها خارج از منظومهی شمسی و حتی وجود یک اقیانوس روی اروپا (Europa) – قمر مشتری – کشف شده است. با اینکه بیشتر استودیوهای فیلمسازی منابع و بودجهی […]
متنی که در ادامه میبینید، بخشی از کتاب «دکمهی ریست را فشار بده: قصههایی از زمین خوردن و از جا بلند شدن در صنعت بازیسازی» اثر جیسون شرایر (Press Reset: Ruin and Recovery in the Video Game Industry by Jason Schreier) است. اواخر سال ۲۰۰۵ بود و وارن اسپکتور (Warren Spector) احساس میکرد که قرار […]
در سری مطالب «برداشت داغ» قصد داریم از زبان یاتزی کروشو (Yahtzee Croshaw)، یکی از منتقدان و طنزپردازان باذکاوت و پرسابقهی عرصهی گیم، یک سری برداشت جنجالی از وضعیت روز صنعت گیم داشته باشیم و ببینیم اگر اشکالی در صنعت گیم وجود دارد، ریشهی آن به کجا برمیگردد. با ما همراه باشید. وقتی در حال […]
حقیقت (Truth)، دانش (Knowledge)، عقلانیت (Reason) و پیشرفت (Progress) چهار اصلی بودند که جنبش فلسفی و فکری مدرنیسم (Modernism) بر پایهی آنها بنا شد. البته جنبشی هنری به نام مدرنیسم هم وجود دارد، ولی وقتی از پستمدرنیسم (Post Modernism) صحبت میکنیم، موضوع بحث جنبش فلسفی و فکری مورد اشاره است، نه جنبش هنری. چهار ارزشی […]
آیا اخبار را شنیدهاید؟ عصر اطلاعات به پایان رسیده است. اکنون ما در عصر میمها زندگی میکنیم. حقایق خشک و سرد دیگر مردم را هیجانزده نمیکنند. تبلیغات معمولی به هجویهای از گذشتهی خود تبدیل شدهاند. کسی مثل ترامپ را داشتیم که با ترول کردن رسانهها و رفتار از دماغ فیلافتادههایشان به مدت ۴ سال به […]
سگها موجودات فوقالعادهای هستند. آنها تنها حیواناتی هستند که شما را از خودشان بیشتر دوست دارند و در زمینهی مهربانی و حس رفاقت هیچ همتایی ندارند. این بیانیه دربارهی سگها در بازیهای ویدیویی نیز صادق است. شخصیتهای اصلی و قهرمانان بازیهای ویدیویی عموماً در زندگیشان بسیار تنها هستند و مجبورند از این سر دنیا به […]
زحمت زیادی که حتی صرف ساخت یک فیلم افتضاح میشود، انکارناپذیر است: هر فیلم تکمیلشدهای حاصل تلاش صدها نفر است که استعداد و وقت خود را صرف ساختن اثری میکنند که امید میرود ارزشمند و ماندگار از آب دربیاید. ولی فیلمهای عالی عموماً فقط با سختی و رنج بسیار ساخته میشوند، در حدیکه میتوان گفت […]
در سری مطالب «برداشت داغ» قصد داریم از زبان یاتزی کروشو (Yahtzee Croshaw)، یکی از منتقدان و طنزپردازان باذکاوت و پرسابقهی عرصهی گیم، یک سری برداشت جنجالی از وضعیت روز صنعت گیم داشته باشیم و ببینیم اگر اشکالی در صنعت گیم وجود دارد، ریشهی آن به کجا برمیگردد. با ما همراه باشید. مردم همیشه دربارهی […]
وقتی در آفریقای جنوبی بزرگ میشدم، به نظر میرسید که بیشتر کتابهایی که در دسترسام هستند، در بریتانیا منتشر شدهاند. معمولاً زمینهی داستانی آنها یا عمارتهای گوتیک بود یا خیابانهای لندن و این کتابها تصویری واضح (هرچند جزءنگرانه و خیالی) از این شهر در ذهنم ایجاد کردند. (نویسندهی مطلب، کریستی ادوال (Christy Edwall، نویسندهی اهل […]
لازم نیست همیشه جمله افتتاحیه رمانها جذاب باشد؛ اصلا کدام خواننده است که بعد از خواندن یک جمله از خواندن کتاب دست بردارد؟ ولی جملهی افتتاحیه از یک لحاظ اهمیت دارد و آن هم ایجاد سطح انتظار برای سبک و نثری است که رمان قرار است در ادامه داشته باشد. شاید سبک کلی کتاب روی […]
دوستانی که سایت رو دنبال میکنن، در جریان هستن که از اسفند سال پیش بخش حمایت مالی از سایت در Idpay راه افتاد. دربارهش هیچ پستی زده نشده بود؛ فقط لینکش به بالا و پایین سایت اضافه شده بود. از تاریخ ۵ اسفند سال پیش تا امروز – یعنی ۷ شهریور – ۱۰ نفر کمک […]
آخرین دیدگاهها
(Ad Hominem – Abusive) | مغلطه به زبان آدمیزاد (۵)