53. Capture 2 845x580 - بلاگ

وجه‌ اشتراک فیلم‌های کریستوفر نولان چیست؟ فلسفه یا ایده‌ای که پشت همه‌ی این فیلم‌ها قرار دارد چیست؟‌ تا به این لحظه نولان در حدی صاحب‌ سبک شده که احتمالاً همه‌ ما انتظارات مشخصی از فیلم‌های او داریم. طی سال‌ها، او به‌خاطر کارگردانی فیلم‌های بلندپروازانه‌ای مشهور شده که در آن‌ها مفهوم زمان به‌نحوی مورد دستکاری قرار […]

52. Header 845x580 - بلاگ

ستارگان فیلم‌های زندگی‌نامه‌ای (Biopic) کار سختی را پیش‌رو دارند. فیلم‌های زندگی‌نامه‌ای اساساً درباره‌ی به‌یادماندنی‌ترین، تاثیرگذارترین و جالب‌ترین انسان‌هایی هستند که تاکنون زندگی کرده‌اند. وقتی سعی دارید یک شخص معروف را روی پرده‌ی نقره‌ای زنده کنید، امکان اشتباهات زیادی وجود دارد. البته در زمینه‌ی ساختن فیلم‌های زندگی‌نامه‌ای، فیلمساز خواه ناخواه باید واقعیت را تا حدی تحریف […]

51. The Legend of Zelda games 845x580 - بلاگ

افسانه‌ی زلدا (The Legend of Zelda) یکی از محبوب‌ترین مجموعه‌ها در کل تاریخ گیم است. بیش از ۳۰ سال است که این مجموعه در حال ایجاد نوآوری در گیم‌دیزاین، الهام‌بخشی به تعداد بی‌شماری بازیساز دیگر و تغییر دادن چشم‌انداز بازی‌های ویدیویی برای همیشه بوده است. به‌مناسبت انتشار بازی اشک‌های قلمروی پادشاهی (Tears of the Kingdom)، جدیدترین […]

50. Phenomenology 00009 845x580 - بلاگ

پدیدارشناسی (Phenomenology) مکتبی فلسفی است که ریشه‌ی آن به اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ برمی‌گردد و نقطه‌ی شروع آن را می‌توان به ادموند هوسِرل (Edmund Husserl)، فیلسوف آلمانی نسبت داد. پدیدارشناسی یک جنبش رادیکال جدید در فلسفه‌ی غرب بود. هدف آن این بود که روشی جایگزین برای رسیدن به حقیقت معرفی کند، چون […]

49. Alan Wake featured 845x580 - بلاگ

این روزها نورپردازی نقش پررنگی در بازی‌های ویدیویی دارد. البته راستش را بخواهید، همیشه نقش پررنگی داشته است. ولی با ظهور فناوری گرافیکی ری تریسینگ (Ray-Tracing)، نه‌تنها امکان واقع‌گرایانه جلوه دادن نور و شیوه‌ی حرکت کردن آن فراهم شده، بلکه شیوه‌ی تابش نور روی سطوح پویاتر شده و برای همین علاقه‌ی گیمرها به نورپردازی به […]

48. Modern Warfare 2019 1 845x580 - بلاگ

بازیساز بودن حس قدرت زیادی به آدم می‌بخشد. شما می‌توانید یک دنیا بسازید و قوانین خاص خود را برای آن تعیین کنید. این تجربه یک‌جورهایی مثل خدا بودن است. البته بازیسازان می‌توانند خدایانی خوب یا بد و خدایانی توانا یا بی‌لیاقت باشند، ولی به‌محض این‌که تصمیم بگیرید بازی‌شان را بازی کنید و وارد دنیایشان شوید، […]

47. Bioshock Infinite 845x580 - بلاگ

هر شرور دوزاری‌ای قلعه‌ی خود را دارد؛ این به خودی خود جالب‌توجه نیست. نشانه‌ی واقعی قدرت و اشراف‌زادگی داشتن قلعه‌ای است که قوانین فیزیک را زیرپا می‌گذارد. برای کسانی که فکر می‌کنند سطح‌شان بالاتر از آن است که زمین را با افراد مادون خود به اشتراک بگذارند، تنها چاره‌ی کار داشتن یک قلعه در آسمان […]

46. Historical book 2880x600 1402.02.17 845x580 - بلاگ

در سال ۱۹۰۵، جورج سانتایانا (George Santayana) نوشت: «کسانی که تاریخ را به یاد نداشته باشند، محکوم‌اند به تکرار کردن آن.» ما انسان‌ها فقط توانایی به یاد آوردن گذشته‌ای را داریم که خودمان پشت‌سر گذاشته باشیم، ولی یک فناوری شگفت‌انگیز به نام کتاب را اختراع کرده‌ایم که به ما اجازه می‌دهد گذشته‌ای را که بقیه […]

45. Header Image 845x580 - بلاگ

عموما وحشت روان‌شناسانه در میان زیرگونه‌های ژانر وحشت توجه کافی دریافت نمی‌کند، خصوصاً با توجه به این‌ نکته که اگر فیلم‌های این ژانر با کیفیت بالا ساخته شوند، تاثیرشان می‌تواند چند برابر بیشتر از فیلم‌های ژانرهای دیگر در همان سطح کیفی باشد. به این فکر کنید: یک فیلم باید چه کاری انجام دهد؟ ماموریت یک […]

44. 1. Publisher10 1402.01.20 845x580 - بلاگ

در دنیای امروز،‌ که از اطلاعات اشباع شده‌ایم و فناوری‌های دیجیتال دائماً حواس‌مان را پرت می‌کنند، شاید پیدا کردن وقت و تمرکز کافی برای فکر کردن به سوال‌های بزرگ زندگی کار سختی باشد. با این حال، دقیقاً در دوران تغییرات سریع و عدم اطمینان است که نیاز است خود را درگیر تفکر درباره‌ی مسائل عمیق […]

43. GMTK Capcom Remakes 845x580 - بلاگ

چند سالی می‌شود که کانال یوتیوب جعبه‌ابزار بازی‌سازان (Game Maker’s Toolkit) در ویدئوهایی کوتاه و آموزنده به بررسی و توصیف جنبه‌های مختلف بازی‌های ویدئویی و مفاهیم مربوط به این حوزه می‌پردازد.  من تصمیم گرفتم محتوای این ویدئوها را با کمی تصرف و منطبق کردن آن با مدیوم نوشتار، به فارسی برگردانم. این سری مقالات برای […]

42. Soulcalibur Star Wars Yoda vs Darth Vader 845x580 - بلاگ

بازی‌های مبارزه‌ای جزو پرطرفدارترین سبک‌های رقابتی تاریخ بازی‌های ویدیویی هستند. به‌عنوان مثال می‌توان به مجموعه‌های بزرگی چون مبارزان خیابانی (Street Fighter)، مورتال کامبت (Mortal Kombat)،‌ غریزه‌ی کشتار (Killer Instinct)، تیکن (Tekken)، ویرچوا فایتر (Virtua Fighter) و… اشاره کرد. ولی برای بعضی از افراد سوال پیش آمده که اگر یک بازی مبارزه‌ای در جهان جنگ ستارگان […]

41. Phoenix Wright Ace Attorney 845x580 - بلاگ

تا به حال، وقتی به‌شدت احساس تنهایی و کسالت کرده‌اید، دلتان خواسته که به یک شیء بی‌جان اسم و هویت ببخشید و با آن حرف بزنید؟ این کار هیچ اشکالی ندارد. وقتی یک شیء بی‌جان به یکی از عناصر ثابت زندگی‌تان تبدیل می‌شود، دوست دارید با او مثل یک دوست رفتار کنید. به‌هر حال، به‌اندازه‌ی […]

40. Star Wars films vs games 845x580 - بلاگ

چند هفته قبل بازی لگو استار وارز: حماسه‌ی اسکای‌واکر (Lego Star Wars: The Skywalker Saga) را تمام کردم. از زمانی که سه‌گانه‌ی دنباله (Sequel Trilogy) منتشر شده بود، کل فیلم‌های جنگ ستارگان را یک‌جا ندیده بودم، برای همین این اولین بار بود که داستان هر ۹ اپیزود را بنا بر ترتیبی که ترجیح خودم بود […]

39. Jedi Survivor 845x580 - بلاگ

من برای خودم یک فهرست از ۱۰ لحظه‌ی برتر در بازی‌های ویدیویی دارم که هر سال یک بار به‌طور اساسی تغییر می‌کند، ولی دوتا از موارد آن پای ثابت فهرست هستند و امکان ندارد عوض شوند. هردوی این لحظه‌ها به جنگ ستارگان مربوط می شوند. اولین بار که در کابینت دستگاه آرکیدی نشستم که می‌شد […]