مغز انسان همیشه درگیر افکار ناخوشایند و ترسناک بوده است: از خیالپردازی دربارهی موجودات عظیمالجثهی باستانی که در زیر اقیانوسها به خواب رفتهاند گرفته تا پیشگوییهای انجامشده دربارهی آخرالزمان در کل فرهنگهای دنیا. این افکار، چه حاصل غرایز بخش حیوانی ذهن انسان باشند، چه حاصل خلاقیت بخش هوشمند ذهن انسان، بخشی جداییناپذیر از تجربهی انسان بودن […]
زمانی بود که در سبک فانتزی، جادو صرفاً یک چیز… چجوری بگوییم… جادویی بود و نیاز به توضیح خاصی نداشت. ولی گذر زمان عموماً عادت دارد همهچیز را پیچیدهتر کند و بنابراین جای تعجب ندارد که سیستمهای جادو نیز از همین روند پیروی کردهاند. این روزها در زمینهی طراحی سیستم جادو در کتابها دو مکتب […]
من چند روز پیش داشتم در انقلاب قدم میزدم که دیدم یکی از دستفروشها داره کتاب پرتقال کوکی رو با ترجمهی شخصی به نام «مهرداد یوسفی» میفروشه. من کنجکاو شدم ببینم آقای یوسفی در مقایسه با من چحوری کتاب رو ترجمه کرده. اما بعد که صفحهی اصلی اول رو باز کردم، توی همون جملهی اول […]
خوب و بافضیلت زندگی کردن در دنیایی پر از عذاب، آشوب و زوال به چه معناست؟ چگونه میتوان با ذهنی کنار آمد که هرچه بیشتر تواناتر و آگاهتر میشود، گیجتر و دردمندتر میشود؟ بهطور کلی، بیشتر مذهبها و مفاهیم فلسفی از دل این چالشها و سوالها بیرون میآیند. این مکتبهای فکری نمایندهی تلاش بشریت برای […]
هایفایراش (Hi-Fi Rush) یک بازی پرانرژی و لذتبخش است. ضربآهنگ بیوقفهی بازی آنقدر پرجوشوخروش است که میتوانید با خیال راحت، در حالیکه در مجمتع پرپیچوخم وندلی تکنولوژی (Vandelay Technologies) مبارزه و سکوبازی میکنید، مغزتان را در حالت استندبای قرار دهید. ولی هرچه بیشتر در بازی جلو میروید، ساختارمند بودن بازی بیشتر به چشم میآید. عمدهی […]
احتمالاً با این سناریو آشنا هستید: ناگهان یک بازی منتشر و بهشکلی غیرمنتظره به موفقیتی بزرگ تبدیل میشود. این بازی ایده، درونمایه یا عنصر جذابی دارد که قشر وسیعی از مخاطبان با آن ارتباط برقرار میکند. حالا باید چند سال را صرف تماشای تلاشهای بازیسازان و ناشرهایی کنیم که سعی دارند موفقیت آن بازی را […]
اکنون در صنعت بازی تفرقه وجود دارد. از یک طرف، عناوینی چون الدن رینگ (Elden Ring)، متال: هلسینگر (Metal: Hellsinger) و هیدیس (Hades) را داریم که عناوینی جدید و با کیفیت بالا هستند و طرفداران زیادی دارند. از طرف دیگر، شاهد تلاش متمرکزی از جانب استودیوهای بزرگ بازیسازی برای ساختن بازسازی – و نه صرفاً […]
تبدیل کردن شخصیتهای مغرور، تیکهپران و خونسرد به شخصیتی دوستداشتنی و باحال در ظاهر کاری راحت به نظر میرسد. اتزیو (Ezio) از سری کیش قاتلان (Assassin’s Creed) و گرالت (Geralt) از ویچر نمونههای موفق چنین تلاشی هستند. ولی شخصیتهایی چون فری (Frey) در فورسپوکن (Forspoken) و سرگرد پیتری (Major P-3) در قلب اتمی (Atomic Heart) […]
هرچقدر از اهمیت گرافیک در بازیهای ویدیویی تراز اول (AAA) بگوییم، کم گفتهایم. شاید حتی بتوان ادعا کرد دلیل ساخته شدن این بازیها این است که جدیدترین کارت گرافیکها و کنسولها را به فروش برسانند! اما غیر از این، گرافیک بهروز داشتن یکی از عوامل جذب گیمرها به بازی است و میتواند به شدت واقعگرایی […]
وقتی من وارد حیطهی بازی کردن و بازیسازی شدم، یکی از شدیدترین دغدغههایم بازی کردن بازیها به «روش درست» بود. روش درست؟ روش درست دیگر چیست؟ بحث پیرامون روش «درست» برای لذت بردن از بازیها، موضوعی جنجالی است که هر موضعی نسبت به آن داشته باشید، چیزی از جنجالی بودن آن کم نمیشود، چون بحث […]
برای کسانی که با مفهوم «ماد» (Mod) آشنا نیستند، نیاز است در همین ابتدا توضیحی کوتاه دربارهی آن بدهیم. در عرصهی بازیهای کامپیوتر (PC Gaming)، خردهفرهنگی وجود دارد که مطابق با آن، بازیسازان وارد فایلهای بازی میشوند و سعی میکنند با تغییر دادن عواملی چون ارقام مربوط به گیمپلی، افکتهای صوتی، جزییات گرافیکی و… تجربهی […]
وقتی در حال طراحی یک بازی هستید، عوامل زیادی هستند که باید مدنظر قرار دهید. گیمپلی و گرافیک دو عامل اصلی هستند و بیشتر از هر چیزی توجه بازیکن را به خود جلب میکنند. سختافزار بازی، نرمافزار بازی، موتور ساخته شدن آن، کدهای آن، نقاط قوت، محدودیتها و… همه جزو عواملی هستند که باید بهشان […]
کدام یکی اول به وجود آمد؟ شخص خوشبین به بازیهای تراز اول یا شخص بدبین به بازیهای تراز اول؟ جواب هرکدام که باشد، اکنون هردو گروه با تناسبی بینقص با هم ترکیب شدهاند. در ازای هر شخص که هایپ و ذوق و شوق غیرقابلتوجیه ایجادشده سر هر بازی تراز اول را میکوبد، شخصی با ذوق […]
شاید فکر کنید بهعنوان منتقد و تحلیلگر بازیهای ویدئویی، جلب کردن توجه من کار سختی باشد، ولی من هم بهاندازهی هر گیمری نسبت به لذت بازی کردن ذوق و شوق دارم. روایتهای مفصل، دیالوگهای پرروح و پرمغز و شخصیتپردازی قوی همه برای من جذاباند. بازیهای مستقلی بودهاند که برخلاف انتظارم دل من را به دست […]
پیام اخلاقی تمثیل غار افلاطون (Plato’s Allegory of the Cave) ساده است: بازگشت به خانه ممکن نیست. اگر روزی محیط امن و ساکت خانهی زیرزمینیتان را ترک کنید، در دنیای بیرون چیزهایی میبینید و کارهایی انجام میدهید که همهچیز را تغییر میدهند؛ بیشتر از هر چیزی خودتان را. تصور کنید مجبورتان کنند از تنها خانهای […]
آخرین دیدگاهها
(Ad Hominem – Abusive) | مغلطه به زبان آدمیزاد (۵)