واژهی «اتمسفریک» هم مثل پسرعموی کوچکتر خود «غوطهورکننده» (Immersive) به یکی از واژههای مخصوص بازار گرمکنی در گفتمان بازیها تبدیل شده است، بدین معنی که زیاد مورد استفاده قرار میگیرد، ولی کسی چندان دقت نمیکند که معنیاش واقعاً چیست. البته این حرف بدین معنا نیست که این واژه بیمعنی است، چون یکی از همان واژههاست […]
در سری مطالب «برداشت داغ» قصد داریم از زبان یاتزی کروشو (Yahtzee Croshaw)، یکی از منتقدان و طنزپردازان باذکاوت و پرسابقهی عرصهی گیم، یک سری برداشت جنجالی از وضعیت روز صنعت گیم داشته باشیم و ببینیم اگر اشکالی در صنعت گیم وجود دارد، ریشهی آن به کجا برمیگردد. با ما همراه باشید. من اخیراً فاینال […]
بهندرت پیش میآید که هیولای فیلم ترسناک بهخاطر هوشش معروف باشد. شاید جیسون وورهیز (Jason Voorhees) تهدیدآمیز به نظر برسد، ولی مغزش به اندازه نخود است. توده (The Blob) توقفناپذیر است، ولی بعید است که به این زودیها مدرک دکترا بگیرد. شاید این هیولاها فسفری برای سوزاندن نداشته باشند، ولی این چیزی از وحشتناک بودنشان […]
در گذشتهی نهچندان دور، محیطهای قابلتخریب یکی از عناصری بود که ناشران برای بازارگرمی و مطرح کردن بازیهایشان آن را تبلیغ میکردند. در تریلرها و کنفرانسهای مطبوعاتی، علاوه بر نمایش دادن بهروزترین گرافیک بازار، کلیپهای جذاب از گیمپلی و داستانهای هیجانانگیز، فیزیک تخریب بازی نیز نمایش داده میشد. بازیکنان با مشاهدهی فرو ریختن ستونهای بتنی، […]
برای اینکه یک فیلم ترسناک از آزمون زمان سربلند بیرون بیاید، به شروری بهیادماندنی نیاز دارد. بهترین فیلمهای ژانر ترسناک تقریباً همیشه یک شرور نمادین دارند که شخصیت سادیستیک، کارهای آزاردهنده یا زمینهی داستانی جالبش توجه ما را جلب میکند، ولی از همه مهمتر، ظاهر این شخصیت شرور فیلمهای ترسناک است که در یاد میماند. […]
«اتک آن تایتان» (Attack On Titan) (یا به زبان ژاپنی، «شینگکی نو کیوجین» (Shingeki no Kyojin)) در ابتدا داستانی ساده به نظر میرسد. زمینهی داستانی مانگا (نوشتهی هاجیمه ایسایاما (Hajime Isayama)) و اقتباس انیمهای این است که یک قرن میشود که انسانها پشت سه دیوار پناه گرفتهاند تا در برابر حملات هیولاهایی آدمخوار – یا […]
اغلب از من پرسیده میشود ویژگی اصلی ادبیات ترکیه و رمان ترکی چیست. آیا ویژگی آن تصویرسازی اورهان پاموک (Orhan Pamuk) از جامعهای است که بین سنت و مدرنیته گیر کرده است؟ آیا ویژگی آن زیر ذرهبین قرار دادن سختیهای زن بودن در ترکیه در رمانهای الیف شافاک (Elif Shafak) است؟ آیا ادبیات ما باید […]
متنی که در ادامه میبینید، بخشی از کتاب «دکمهی ریست را فشار بده: قصههایی از زمین خوردن و از جا بلند شدن در صنعت بازیسازی» اثر جیسون شرایر (Press Reset: Ruin and Recovery in the Video Game Industry by Jason Schreier) است. نحوهی ورود زک مامبک (Zach Mumbach) به صنعت بازی طبق گفتهی خودش «احمقانهترین […]
چند سالی میشود که کانال یوتیوب جعبهابزار بازیسازان (Game Maker’s Toolkit) در ویدئوهایی کوتاه و آموزنده به بررسی و توصیف جنبههای مختلف بازیهای ویدئویی و مفاهیم مربوط به این حوزه میپردازد. من تصمیم گرفتم محتوای این ویدئوها را با کمی تصرف و منطبق کردن آن با مدیوم نوشتار، به فارسی برگردانم. این سری مقالات برای […]
در نگاه اول شاید حرفی که میخواهم بزنم، من را شبیه به یک آدم ضدحال جلوه دهد که میخواهد افراد دیگر را از تفریح و سرگرمیشان محروم کند، ولی در این مطلب میخواهم توضیح دهم که چرا «دارک سولز» به درجهسختی آسان نیاز ندارد. دلیل اشاره به «دارک سولز» این است که این بازی به […]
سریال «لست آو آس»، ساخت HBO، درسال ۲۰۲۳ به همه نشان داد اقتباس یک بازی در قالب فیلم یا سریال چگونه باید انجام شود. کریگ مزین (Craig Mazin) و نیل دراکمن (Neil Druckmann) اثری ساختهاند که سبک بصری، لحن و روح بازی در آن به بهترین شکل تجلی پیدا کرده است، ولی در عین حال […]
اولین داستان درباره رابطهی پدر و پسر که روی من تاثیر گذاشت، داستان ابراهیم بود که بنا بر دستور خدا، آماده شد تا تنها پسر خود را قربانی کند: «او دستان اسحاق را بست و او را روی هیزم گذاشت. سپس دستش را دراز کرد و چاقو را برداشت…» اما کمی بعد این فرزندکشی به […]
خشونت در بازیهای ویدیویی موضوعی بسیار جنجالی است. از دوران انتشار «دوم» (Doom) و «مورتال کامبت» (Mortal Kombat)، پدر و مادرهای نگران و اولیاء اموری که همیشه دنبال چیزی هستند تا همهی مشکلات جامعه را گردن آن بیندازند، این صنعت را بهخاطر فاسد کردن ذهن جوانان و عادیسازی خشونت به باد انتقاد گرفتهاند. ولی برای […]
من آهنگسازی مسافرم، برای همین وقت زیادی را در جاده میگذرانم و با احتمالاتی که این سبک زندگی فراهم میکند بهخوبی آشنایی دارم (نویسندهی مطلب جیمز یورکستون (James Yorkston) است). هرشب خوابیدن روی تخت جدید و اگر شانس بیاوریم، هر روز ملاقات با دوستان جدید سناریویی عالی برای یک رمان به نظر میرسد. آیا شخصیتی […]
استیون کینگ در مقدمهی «حداقل نیروی کار موردنیاز» (Skeleton Crew)، مجموعهی داستانکوتاه خود، تعریفی بهیادماندنی از داستانکوتاه ترسناک ارائه کرد. داستانکوتاه نه رمان شکستخورده است، نه ایدهای نیمهکاره که نویسنده صرفاً نتوانسته دور بیندازد و میخواهد با آن یک کاری بکند. او رمان را به رابطهای طولانی تشبیه کرد و داستان کوتاه را به «بوسهای […]
آخرین دیدگاهها
(Ad Hominem – Abusive) | مغلطه به زبان آدمیزاد (۵)