قضاوت منصفانهی خونآشام: بالماسکه – رستگاری (Vampire The Masquerade: Redemption) کار سختی است. دلیلش این است که رستگاری یک بازی بسیار پراشکال است، ولی اگر در آن غرق شوید، طوری در دلتان جا باز میکند که شاید حتی بازیهای بهمراتب بهتر از آن موفق به این کار نشوند. اکنون که بازی را پس از سالها […]
تا به حال برایتان سؤال شده که سازوکار حس ترس و وحشت در بازیهای ویدیویی چیست و بازیسازها از چه ابزاری برای ترساندن شما استفاده میکنند؟ چه عناصری باعث میشوند تجربهی یک بازی ترسناک به تجربهای بهیادماندنی تبدیل شود؟ در ادامه ده روش عالی برای ایجاد حس وحشت در بازیکن معرفی شدهاند. این روشها بهترتیب […]
صنعت بازی طی دههی اخیر مسیر طولانیای را طی کرده است، ولی گاهی وسط مسیر پیشرفت بازیسازان گذری به گذشتهی سادهتر صنعت گیم داشتند. بازیهای لایو سرویس اخیر مثل فورتنایت (Fortnite) و اورواچ (Overwatch) که دائماً در حال اضافه کردن محتوای جدید و آیتمهای تزئینی در برنامههای زمانی فصلی و سالانه هستند، استاندارد جدیدی برای […]
از وقتی که گیم بازی کردن را شروع کردم، مثل بسیاری از گیمرهای دیگر یکی از بخشهای موردعلاقهام در بازیها مبارزه با باسها بوده است. شاید اولین بازیای که این عشق را در من زنده کرد، باسهای کلاسیک سری زلدا بود. در کل اگر مبارزه با باس درست پیاده شود، اشانتیون موثری برای ارتقای تجربهی […]
«بشریت از روی تکبرش ادعا میکند که کهکشان از آن اوست. ولی قلمروی بشریت چیزی نیست جز چند شمع سوسوزن در تاریکی وسیع و گرسنه.» رسالهای منباب پایان ایمپریوم اگر گیمر باشید، احتمالا اسم وارهمر ۴۰۰۰۰ (Warhammer 40K) به گوشتان خورده است و شاید حتی بازیهای معروف و تحسینشدهای مثل سری استراتژی طلوع جنگ […]
خبر ساخته شدن دروازههای بالدور ۳ (Baldur’s Gate 3) واکنشهای متفاوت، ولی قویای را به دنبال داشت. برخی اعتقاد داشتند بازگشت دروازهی بالدور به معنای بازگشت سبک نقشآفرینی به ریشههایش است. واکنش برخی دیگر این بود که: «دروازهی بالدور دیگر چیست؟» کمرون توفر (Cameron Tofer) بازیسازی است که با سابقهی طولانی و میراث غنی دروازهی بالدور بهخوبی […]
بیانیهای معروف وجود دارد که میگوید هرگاه ژانری به پایان عمرش نزدیک میشود، هجو آن شروع میشود. جیغ در این زمینه یک استثنا به حساب میآید، چون علاوه بر اینکه هجوی از ژانر اسلشر (Slasher) به حساب میآید و گاهیاوقات نشان میدهد که کلیشههای این ژانر چقدر مضحکاند، ولی در کنارش خونی تازه به رگهای […]
نقل است که رولد دال، نویسندهی رمان چارلی و کارخانهی شکلاتسازی (Charlie and the Chocolate Factory)، از چهار چیز خیلی بدش میآمد؛ بچههای حریص، بچههای لوس، بچههای نادان و تلویزیون. بنابراین جای تعجب ندارد که او رمانی نوشت که پیام اخلاقی آن شماتت این چهار چیز است. چارلی و کارخانهی شکلاتسازی روایتگر بازدید پنج کودک […]
دنیای جنگ ستارگان آنقدر بزرگ است که اگر به آن علاقهمند باشید، هیچگاه منتظر محتوای جدید نخواهید ماند. خوشبختانه جنگ ستارگان مجموعهای است که در دنیای ویدیوگیم نیز خوش درخشیده است و بازیهای زیادی با درجهی کیفی متغیر در بستر آن منتشر شدهاند. خوشبختانه تعداد بازیهای عالی در این بستر اینقدر زیاد هستند که شاید […]
دیابلو ۴ احتمالاً تا چند سال دیگر منتشر نخواهد شد. این زمان انتظاری طولانی است و با اینکه دیابلو ۳ بازی خوبی است، ولی گاهی لازم است که یک بازی جدید تجربه کنید. اینجاست که ما به کمک شما میآییم، در ادامه بهترین بازیهای مشابه با دیابلو معرفی شدهاند تا اگر هوس کردهاید کلی جک و […]
باید اعترافی بکنم: من موفق نشدهام هیچکدام از بازیهای جهانباز (Open World) را که طی چند سال اخیر منتشر شدهاند تمام کنم. به نظرم مهمترین دلیل این است که همهیشان بهنوعی شبیه به هم هستند. میدانم این بیانیهای جنجالی است، ولی در نظر من تجربهی بازیهای جهانباز مدرن هرچه بیشتر به تجربهی سر زدن به […]
لینک دانلود همهی مقالات مجموعهی «آشنایی با اساطیر کطولحو» در قالب فایل PDF قدیمیترین و نیرومندترین احساس بشریت، ترس است و قدیمیترین و نیرومندترین نوع ترس نیز ترس از ناشناختههاست. وحشت ماوراءالطبیعه در ادبیات املا/معادل (های) فارسی: اساطیر کثلهو در سینما نمونهای از فیلمها: دعجون (۲۰۰۱)، احضار کثلهو (۲۰۰۵)، نجواگری در تاریکی (۲۰۱۱) قصههای کثلهویی […]
سری افسانهی زلدا (The Legend of Zelda) یکی از نمادینترین فرنچایزهای صنعت گیم است، بنابراین جای تعجب ندارد که لینک (Link) کوچک و دلاوریهایش تأثیر عمیقی روی بازیهای زیادی گذاشتهاند. قلمروهای جادویی، سیاهچالههایی پر از پازل و دنیایی پر از دشمن، راههای مخفی و شخصیتهای غیرقابلبازی عجیب از ویژگیهای شاخص مجموعه هستند. پس از انتشار […]
سه راه برای ایجاد ارتباط بین بازیهای ویدئویی و روانشناسی وجود دارد. این راهها از این قرارند: ۱. در ادبیات، فقط یک نویسنده وجود دارد. منتقد شاید سعی کند با ریشهیابی متنی که نویسنده نوشته، وضعیت ذهنی او را تعیین کند. این ممکن است کار اصلی منتقد باشد (یعنی هدف منتقد کشف نقاط تاریک در […]
چند وقت پیش مایکروسافت شرکت زنیمکس استودیوز (ZeniMax Studios) را خریداری کرد تا به سلطهی اخیر سونی در زمینهی عناوین انحصاری پایان ببخشد، چون این تصمیم باعث میشود نسل بعدی بازیهای بتسدا (Bethesda) در انحصار ایکسباکس باقی بمانند. با این حال، در حال حاضر بزرگترین اثر خریداری زنیمکس دسترسی به عناوین کلاسیک بتسدا از طریق […]
آخرین دیدگاهها
(Ad Hominem – Abusive) | مغلطه به زبان آدمیزاد (۵)