World of Warcraft Dranei - بلاگ

الف‌ها. دورف‌ها. هلفلینگ‌ها (Halfling). نوم‌ها (Gnome). هابیت‌ها. الف‌های تاریک. الف‌های متعالی. الف‌های دورگه. الف‌های جنگل. و احتمالاً یک عالمه الف دیگر. آیا شما هم به اندازه‌ی من از حضور تکراری نژادهای کلیشه‌ای به‌عنوان شخصیت‌های قابل‌بازی در بازی‌های نقش‌آفرینی کلان (MMO) خسته شده‌اید؟ به نظر می‌رسد که هرگاه یک عنوان فانتزی جدید منتشر می‌شود، نژادهای خسته‌کننده […]

games top social - بلاگ

در این مقاله قصدمان بر این است که از دیدگاه جامعه‌شناسی به بازی‌های ویدئویی بپردازیم، یعنی به مفهومی که راه‌وروش زندگی ما بر پایه‌ی آن بنا شده است. خود فرآیند بازی کردن نوعی فعالیت اجتماعی است. این بیانیه فقط شامل بازی‌های نقش‌آفرینی کلان (MMORPG) یا بازی‌های گروهی نمی‌شود. تفریح یا فعالیت هنری و فکری‌ای که […]

Giant Boss Fights - بلاگ

آیا برایتان پیش آمده که به جنگ غول‌آخری (Boss) که هم‌قد یک ساختمان است بروید و وجودتان سرشار از ذوق و هیجان شود؟ طراحی غول‌آخرهای عظیم‌الجثه یکی از اساسی‌ترین جنبه‌های گیم‌دیزاین است. قرار دادن بازیکن پیش روی موجودی با قد و قواره‌ی تایتان‌ها، یکی از مطمئن‌ترین راه‌ها برای ایجاد منظره یا ست‌پیسی است که در […]

Lich 00001 - بلاگ

بازی‌های نقش‌آفرینی رومیزی موفق نشدند به‌طور گسترده در فرهنگ ایران جا بیفتند، ولی میراث آن‌ها، یعنی بازی‌های ویدئویی نقش‌آفرینی این عدم محبوبیت را جبران کردند و امروزه بازی‌های نقش‌آفرینی، چه غربی و چه ژاپنی، طرفداران بسیار زیادی در کشورمان دارند. شاید باورش سخت شود، ولی همه‌ی این بازی‌ها به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم یک ریشه‌ی یکسان […]

Dystopian World of 1984 00001 - بلاگ

در دهه‌ی ۱۹۴۰، جورج اورول (George Orwell) رمانی منتشر کرد که آینده‌ای دیستوپیایی و کابوس‌وار را به تصویر می‌کشید. البته آینده برای زمان خودش، چون اکنون ما آن آینده را پشت‌سر گذاشته‌ایم. در این رمان، دنیا در سال ۱۹۸۴ به‌شکلی غیرقابل‌شناسایی تغییر کرده است. پس از این‌که قرن ۲۰ وارد مسیری هولناک شد، همه‌ی آثار […]

Silent Hill - بلاگ

در سری مطالب «برداشت داغ» قصد داریم از زبان یاتزی کروشو (Yahtzee Croshaw)، یکی از منتقدان و طنزپردازان باذکاوت و پرسابقه‌ی عرصه‌ی گیم، یک سری برداشت جنجالی از وضعیت روز صنعت گیم داشته باشیم و ببینیم اگر اشکالی در صنعت گیم وجود دارد، ریشه‌ی آن به کجا برمی‌گردد. با ما همراه باشید. طبق شایعاتی که […]

alicew - بلاگ

وقتی آلیس از گودال خرگوش پایین افتاد، آیا عقل و منطق نیز همراه با او سقوط کردند؟ جی. کی. چسترتون (G.K. Chesterton) ادعا کرد که «سرزمین عجایب کشوری است که ساکنین آن ریاضی‌دانان دیوانه هستند.» با این حال او در کنارش او ادعا کرد: «سرزمین پریان جایی نیست جز سرزمین آفتابی عقل سلیم.» چسترتون حق […]

Elizabeth Bioshock Infinite Mural - بلاگ

بایوشاک بی کران (Bioshock Infinite) درباره‌ی بوکر دویت (Booker DeWitt)، کارآگاه شخصی بی‌انگیزه‌ای از نیویورک است که سوار بر قایق به فانوس دریایی‌ای فرستاده می‌شود. پس از ورود به فانوس دریایی، صندلی داخل آن به موشک تبدیل می‌شود و او را به شهر کولومبیا (Columbia) –که در آسمان معلق است – می‌فرستد. به بوکر ماموریتی […]

Khajiit 1 - بلاگ

نژادهای خیالی راهی هستند برای این‌که به بازی حس خیال‌برانگیزتری ببخشیم. با این حال سبک نقش‌آفرینی همیشه وفاداری سفت و سختی نسبت به نژادهای خیالی سنتی در سبک فانتزی داشته است. برای همین بسیاری از بازی‌های این سبک پر از نژادهای کلیشه‌ای چون الف‌ها، ارک‌ها، دورف‌ها و… هستند. با این حال، اگر دقیق‌تر بین بازی‌های […]

Emil Cioran 00001 - بلاگ

امیل چوران (Emil Cioran) نویسنده و فیلسوفی بود که در سال ۱۹۱۱ در مکانی که امروزه به نام راسیناری (Rășinari) در رومانی شناخته می‌شود، متولد شد. او به‌خاطر سبک نوشتاری تاریک، پوچ‌گرایانه و در عین حال زیبایش شناخته می‌شود. بسیاری او را بهترین نویسنده‌ای که به ناامیدی و درماندگی پرداخته است حساب می‌کنند. چوران استدلال‌های […]

Gamer Dictionary v2 - بلاگ

احتمالاً پیش آمده که در گروه‌های بحث و گفتگوی بازی‌ها، چت‌باکس بازی‌های آنلاین، راهنمای بازی‌ها به زبان انگلیسی و بسیاری از موقعیت‌های دیگر به اصطلاحی برخورد کرده باشید که معنی‌اش را نمی‌دانید. با توجه به این‌که بازی‌های ویدیویی روز به روز در حال گسترش و پیچیده‌تر شدن هستند، مثل هر حوزه‌ی بزرگ دیگری اصطلاحات و […]

Red Book - بلاگ

ضرب‌المثلی هست که می‌گوید هرکس درون خودش رمانی نانوشته دارد. شاید بد نباشد به این ضرب‌المثل ضمیمه‌ای هم اضافه کرد: هر رمان‌نویس فکر می‌کند در ذهنش ساختمانی ساخته‌نشده دارد. مطمئنم که من دارم. البته جنبه‌های فنی معماری، مثل مثلثات و مهندسی ساختمان، در قضیه دخیل نیستند. منظور طرح کلی هیجان‌انگیزی است که مهندسین ساختمان در […]

Kobolds 00001 - بلاگ

«کوبولدهای تاکر بدترین چیزهایی بودند که می‌توانستیم تصور کنیم. آن‌ها همه‌ی الاغ‌های ما را خوردند، گنج‌مان را غصب کردند و هر کاری از دستشان برمی‌آمد انجام دادند تا ما را به فلاکت بکشانند، ولی آن‌ها ابتکار و هوش و پشت‌کار و شجاعت داشتند. ما برایشان احترام قائل بودیم و دوستشان داشتیم، چون هیچ‌گاه خسته‌کننده نبودند.» […]

ali nazifpour interview - بلاگ

حدود یک هفته پیش پیش اتفاقی افتاد که من را بسیار خوشحال کرد. از شخصی به نام علی نظیف‌پور ایمیلی دریافت کردم که از من بابت ترجمه و انتشار مقالاتی که سال‌ها پیش در گیم‌فکس (GameFAQs) نوشته بود تشکر کرد. در ادامه توضیح می‌دهم که دلیل خوشحالی من چه بود. اگر بخش گیم دیجی‌کالا مگ […]

pokemon - بلاگ

این روزها در حوزه‌ی رسانه سریع‌ترین و آسان‌ترین راه برای کسب سود توسل به حس نوستالژی مردم است. ما در عصر تجلیل‌خاطر از آثار قدیمی، ارجاع به آثار قدیمی و بازسازی بازی‌های قدیمی زندگی می‌کنیم و به نظر نمی‌رسد این روند به این زودی‌ها به پایان برسد. برای مثال سری فیلم‌های مرد عنکبوتی نزدیک ۲۰ […]