Top Boss Fights 1 - بلاگ

هر گیمری از غول‌آخری که او را به چالش بکشد خوشش می‌آید. ولی بعضی از غولآخرها آنقدر سخت و اعصاب‌خرد‌کن‌اند که مبارزه با آن‌ها به جای این‌که لذت‌بخش باشد، عذاب‌آور است، طوری که کاری می‌کنند وسوسه شوید دسته را از شدت عصبانیت به دیوار بکوبانید. در این مقاله به بررسی ده‌تا از سخت‌ترین غولاخرهای تاریخ […]

Header - بلاگ

پذیرفتن بعضی از حقایق مشکل است؛  مثلاً این‌که بابانوئل واقعی نیست یا ریک و مورتی آنقدر که مردم ازش تعریف می‌کنند خوب نیست. این بیانیه به بازی های ویدیویی نیز قابل تعمیم است. منظورم این است که بعضی از بازی هایی که فکر می‌کردیم فوق العاده‌اند با نگاهی به گذشته آنقدرها هم خوب به نظر نمی‌رسند. […]

0 List - بلاگ
GMTK Western RPG vs JRPG - بلاگ

چند سالی می‌شود که کانال یوتیوب جعبه‌ابزار بازی‌سازان (Game Maker’s Toolkit) در ویدئوهایی کوتاه و آموزنده به بررسی و توصیف جنبه‌های مختلف بازی‌های ویدئویی و مفاهیم مربوط به این حوزه می‌پردازد.  من تصمیم گرفتم محتوای این ویدئوها را با کمی تصرف و منطبق کردن آن با مدیوم نوشتار، به فارسی برگردانم. این سری مقالات برای […]

Complete List of Fallacies - بلاگ

پروژه‌ی ترجمه‌ی محتوای کتاب و سایت Logically Fallacious در تاریخ ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ شروع شد و اکنون، در تاریخ ۳۰ تیر ۱۳۹۹، پس از معرفی ۳۱۳ مغلطه‌ی جورواجور به پایان رسیده است. مطالبی که در سایت دیجی‌کالا مگ (و متعاقباً سایت شخصی خودم) تحت عنوان «مغلطه به زبان آدمیزاد» منتشر شده‌اند، کامل‌ترین فهرست مغلطه و […]

GMTK Pacman Design Icon - بلاگ

چند سالی می‌شود که کانال یوتیوب جعبه‌ابزار بازی‌سازان (Game Maker’s Toolkit) در ویدئوهایی کوتاه و آموزنده به بررسی و توصیف جنبه‌های مختلف بازی‌های ویدئویی و مفاهیم مربوط به این حوزه می‌پردازد.  من تصمیم گرفتم محتوای این ویدئوها را با کمی تصرف و منطبق کردن آن با مدیوم نوشتار، به فارسی برگردانم. این سری مقالات برای […]

229 323 B List Fallacies - بلاگ

محض یادآوری، یک مغلطه‌ی منطقی (Logical Fallacy) شامل سه ویژگی زیر است:  ۱. مغلطه باید خطا در برهان و استدلال (Reasoning) باشد، نه خطا در بیان واقعیات (Factual).  ۲. مغلطه باید به طور رایج در استدلال به کار رود، یا در قالب خود استدلال یا تفسیر مخاطب از استدلال.  ۳. مغلطه باید گول‌زننده باشد،‌ یعنی […]

GMTK Space Invaders Design Icon - بلاگ

چند سالی می‌شود که کانال یوتیوب جعبه‌ابزار بازی‌سازان (Game Maker’s Toolkit) در ویدئوهایی کوتاه و آموزنده به بررسی و توصیف جنبه‌های مختلف بازی‌های ویدئویی و مفاهیم مربوط به این حوزه می‌پردازد.  من تصمیم گرفتم محتوای این ویدئوها را با کمی تصرف و منطبق کردن آن با مدیوم نوشتار، به فارسی برگردانم. این سری مقالات برای […]

228 Retrospective Determinism - بلاگ

تعریف: مغلطه جبرگرایی نسبت به گذشته موقعی اتفاق می‌افتد که شخصی فرض را بر این بگیرد که چون چیزی در گذشته اتفاق افتاده، ضرورتاً باید اتفاق می‌افتاد و نمی‌شود هیچ پیامد دیگری به جای آن متصور شد.  معادل انگلیسی: Retrospective Determinism معادل‌های جایگزین:‌ تقدیرگرایی  الگوی منطقی:  X اتفاق افتاد، چون باید اتفاق می‌افتاد.  مثال ۱:  […]

GMTK World Design of Castlevania Symphony of the Night 845x522 - بلاگ

چند سالی می‌شود که کانال یوتیوب جعبه‌ابزار بازی‌سازان (Game Maker’s Toolkit) در ویدئوهایی کوتاه و آموزنده به بررسی و توصیف جنبه‌های مختلف بازی‌های ویدئویی و مفاهیم مربوط به این حوزه می‌پردازد.  من تصمیم گرفتم محتوای این ویدئوها را با کمی تصرف و منطبق کردن آن با مدیوم نوشتار، به فارسی برگردانم. این سری مقالات برای […]

227 God Wildcard Fallacy - بلاگ

تعریف: مغلطه کار خدا موقعی اتفاق می‌افتد که شخصی برای توجیه دلیل و منطقی که نقض شده ادعا کند که این اتفاق کار خداست و هیچ‌کس از کار خدا خبر ندارد. این مغلطه یکی از دگرگونی‌های مغلطه‌ی داده‌ی ناموجود (شماره‌ی ۱۵۷)‌ است، با این تفاوت که در این مغلطه این داده‌ی ناموجود معادل اراده‌ی خدا […]

GMTK World Design of Dark Souls 845x522 - بلاگ

چند سالی می‌شود که کانال یوتیوب جعبه‌ابزار بازی‌سازان (Game Maker’s Toolkit) در ویدئوهایی کوتاه و آموزنده به بررسی و توصیف جنبه‌های مختلف بازی‌های ویدئویی و مفاهیم مربوط به این حوزه می‌پردازد.  من تصمیم گرفتم محتوای این ویدئوها را با کمی تصرف و منطبق کردن آن با مدیوم نوشتار، به فارسی برگردانم. این سری مقالات برای […]

226 Fallacy of Necessity - بلاگ

تعریف: مغلطه ضرورت به مغلطه‌ای در یک قیاس منطقی (Syllogism) اشاره دارد که در آن ضرورت در نتیجه‌گیری بیان شده، ولی در دو فرضیه بیان نشده است.  معادل انگلیسی: Fallacy of Necessity معادل لاتین:‌ fellacia necessitas الگوی منطقی:  A ضرورتاً B است.  C همان A است.  بنابراین C ضرورتاً B است.  مثال ۱:‌ مادرها ضرورتاً […]

225 Wishful Thinking - بلاگ

تعریف: مغلطه خواسته‌اندیشی موقعی اتفاق می‌افتد که شخصی تمایل شدیدش به حقیقت داشتن چیزی را جایگزین دلیل و مدرک برای صحت‌سنجی آن کند. خواسته‌اندیشی (که بیشتر یک سوگیری شناختی است تا مغلطه) همچنین باعث می‌شود شخص در راستای رسیدن به نتیجه‌ی دلخواهش مدارک را با معیارهایی متفاوت از معیارهای شخصی بی‌طرف بررسی کند.  معادل انگلیسی: […]

GMTK Should Game Designer Listen to Negative Feedback 845x522 - بلاگ

چند سالی می‌شود که کانال یوتیوب جعبه‌ابزار بازی‌سازان (Game Maker’s Toolkit) در ویدئوهایی کوتاه و آموزنده به بررسی و توصیف جنبه‌های مختلف بازی‌های ویدئویی و مفاهیم مربوط به این حوزه می‌پردازد.  من تصمیم گرفتم محتوای این ویدئوها را با کمی تصرف و منطبق کردن آن با مدیوم نوشتار، به فارسی برگردانم. این سری مقالات برای […]